Van Quiet Luxury tot AI-Commerce: dit zijn de 5 marketingtrends voor 2025
- Media
- 14 jan 2025 @ 10:50
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 14 jan 2025 @ 10:50
- Tamara de Vos
In 2025 verschuift de focus in marketing van massa naar maatwerk, en van kwantiteit naar kwaliteit. Dit jaar vraagt om innovatie én menselijke waarden. Sinds 2015 publiceert digital expert Tiago ‘Tito’ Ribeiro elk jaar een uitgebreide studie die de belangrijkste trends in wereldwijde digitale marketing analyseert. De jaarlijkse trendstudie onthult vijf ontwikkelingen die het marketinglandschap ingrijpend veranderen.
1. Quiet Luxury zet de toon in digitale marketing
Minimalisme en kwaliteit domineren, geïnspireerd door de modewereld. Merken als Hermès en Prada bewijzen dat minder meer is—met verfijnde content en platform-specifieke strategieën als sleutel.
2. Culturele Creators staan centraal in de creator economy
Het Hive Mind-tijdperk, waar creators fungeren als katalysatoren van collectieve intelligentie en gedrag, waarden en trends vormgeven, vraagt merken om culturele bewegingen te leiden in plaats van te volgen. Hoogwaardige storytelling en design zijn cruciaal om uit te blinken in een wereld vol content.
3. Digitale geletterdheid krijgt prioriteit
Grote spelers zoals Meta en Google moeten het voortouw nemen bij het bieden van doorlopende educatieprogramma’s die verder gaan dan technische training, en kritisch denken en aanpassingsvermogen bevorderen. Gestandaardiseerde methodologieën, platforms en prijsstructuren moeten worden ontwikkeld om een meer duurzame industrie te creëren.
4. AI-to-AI Commerce luidt een nieuwe shoppingrevolutie in
Slimme AI-tools personaliseren de klantreis, terwijl dark posts de verkoopstrategieën verfijnen. Vermijd het overladen van je feed met promoties. Richt je in plaats daarvan op campagnes die traditionele principes van frequentie en boodschap weerspiegelen.
5. Humanisering wordt essentieel
Empathie en inclusiviteit moeten intern beginnen om externe verbindingen en een mensgerichtere aanpak te bevorderen, om zo de negatieve effecten van digitale platforms tegen te gaan.
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Van Quiet Luxury tot AI-Commerce14-01-2025
- Kijktijd 2024: iets minder tv gekeken13-01-2025
- Odido kiest EssenceMediacom als... 09-01-2025
- Talpa stopt na zeven jaar met... 07-01-2025
- Harriet Schrier (MMA): 'Contact met... 03-01-2025
- Radio 10 en Sky Radio breken... 02-01-2025