De Koffiejongens verdriedubbelt marktaandeel biologisch

De Koffiejongens verdriedubbelt marktaandeel biologisch
  • Food-en-retail
  • 10 jan 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodBranding

Vanaf 11 januari 2025 is het volledige assortiment van De Koffiejongens biologisch. Een belangrijke stap binnen de koffiesector, want het zorgt ervoor dat het marktaandeel biologische koffie in koffiecups - wat tot nu toe slechts 1%* bedroeg - volgens het merk doorgroeit naar meer dan 3%.


Bij de overstap naar biologische koffie kiezen De Koffiejongens voor een directe relatie met de koffieboeren. Resultaat van deze keuze: meer sociale impact, eerlijke betaling en een garantie op ontbossingsvrij verbouwen. Met de transitie naar biologische koffie realiseert De Koffiejongens bovendien een CO₂-reductie tot wel 75% in het verbouwingsproces en markeert zo weer een mooie stap in de richting van hun missie: 0 emissie.

'De overstap naar 100% biologische koffie wilden we graag in één keer goed doen', vertelt Bart Dingjan (CEO De Koffiejongens). 'Een toekomstbestendige aanpak, die écht bij ons past; dat hadden we voor ogen, vanaf het moment dat we op 100% biologische koffie gingen focussen. En het is gelukt! De transitie die we nu hebben gemaakt is méér dan biologisch. We hebben een traceerbare keten gecreëerd. Onze koffieboeren verbouwen hun koffie zonder ontbossing, met agroforestry, en we kopen de koffie direct van hen. Zo werken we samen om te ontdekken waar we nog meer impact kunnen maken en de koffieketen verder kunnen verbeteren. Met als gevolg: eerlijke prijzen voor boeren, meer biodiversiteit, en koffie die extra goed smaakt. Dat we het marktaandeel van biologische koffiecups over de gehele sector hiermee ook nog eens vergroten, is een mooie bonus!'

De biologische koffie van Koffiejongens zegt zich te onderscheiden door:
• Tot 75% minder CO₂-uitstoot bij het telen van de koffie.
• Extra bomen op plantages voor biodiversiteit.
• Verbouwd zonder pesticiden en chemische mest.
• Specialty grade koffie beoordeling met een score van 80+ door gecertificeerde Q-graders.
• Eerlijke betaling voor koffieboeren
• Koffie verbouwd zonder ontbossing
• Verkrijgbaar in composteerbare koffiecups en koffiebonen
• Door de brievenbus thuisbezorgd, waar kan met de fiets of lopend.  


Met én voor de volgende generatie
Bij De Koffiejongens doen ze het naar eigen zeggen graag nét even anders. 'Geen aluminium cups, maar biologisch afbreekbare. Niet vervoeren met bestelbusjes. Wél per fiets. Niet naar de winkel. Gewoon bij je thuis. En nu: biologische koffie in plaats van niet-biologische. Afgelopen jaar besloot De Koffiejongens ook een onderdeel van hun bedrijfsvoering anders aan te pakken: de groene koffiepionier luistert naar een jonge, frisse Raad van Commissarisjes; het adviesorgaan van De Koffiejongens bestaande uit 850 kinderen tussen de 8 en 12 jaar.
 
Lees verder over het merk in CMO in het diepe, interview met Bram van IJsel Smits van de Koffiejongens op MarketingTribune.
(PvWK | foto: Mark Daynes / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken