De marketingtransfers van week 1, 2024

De marketingtransfers van week 1, 2024
  • B2b
  • 10 jan 2025 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Personalia

De transfers in onze branche bijhouden is bijna een fulltime baan. Het gras is schijnbaar toch groener aan de andere kant van de heuvel. Onderstaand de eerste aflevering van een nieuw vers jaar. MarketingTribune houdt, zoals altijd, het overzicht.

Dentsu Benelux benoemt Boris Nihom als nieuwe CEO. Hij neemt het stokje over van Mark van Dijk, die de rol van Chief Operating Officer (COO) voor Dentsu in Noord-Europa gaat vervullen. Nihom maakt zijn stap vanuit de rol als co-CEO van Dentsu Creative Amsterdam. Hij krijgt de leiding krijgen over het gehele Dentsu-netwerk in de Benelux bestaande uit Creatie, Media en CXM, onder de naam Merkle, a Dentsu company. Mark van Dijk blijft in zijn nieuwe rol als COO voor Noord-Europa nauw betrokken bij de strategische ontwikkeling van Dentsu op internationaal niveau. Sven Vening blijft aan als CEO van Dentsu Creative Amsterdam. Nihom: ‘Ik ben Dentsu dankbaar voor de kans om één van de eerste CEO’s in het netwerk te worden met een Dentsu Creative achtergrond. Dentsu heeft een enorm goede uitgangspositie in de markt. Onze drie practices zijn leidend in hun discipline; daarnaast kunnen we klanten die daar behoefte aan hebben ook volledig geïntegreerd helpen. Tegelijkertijd verwachten mensen meer van merken dan ooit, CMO’s meer van hun bureaus en talent meer van hun werkgever. Ik kijk ernaar uit om samen met ons hele bedrijf hét toonaangevende en vernieuwende netwerk in Nederland neer te zetten.’ Van Dijk vult aan: ‘De afgelopen vijf jaar hebben we met fantastische teams “one Dentsu” met drie hele sterke practices neergezet. Niet voor niets werden Dentsu Creative en Media, met jaarlijkse nominaties, uiteindelijk Bureau van het Jaar en werden vele (inter)nationale prijzen en klanten gewonnen. Ook wordt Dentsu jaarlijks als Great Place to Work erkend. Met zijn leidende rol in het netwerk op innovatie en geïntegreerde samenwerking, ben ik ervan overtuigd dat Boris ons succes verder uit gaat bouwen.’

Boris Nihom

Mark van Dijk

Strategie- en communicatiebureau Hill & Knowlton kondigt de benoeming aan van Karen Beuk als Strategy Director. De eerste zeven jaar van haar loopbaan werkte Beuk als managementconsultant, gevolgd door verschillende rollen als Directeur Communicatie, onder meer bij bedrijven als ING (Postbank) en Vopak. ‘We zijn heel blij dat Karen ons team komt versterken’, aldus Rick Versteegh, MT-lid van Hill & Knowlton Nederland. ‘Zij brengt een enorme ervaring met zich mee op het hoogste niveau van communicatie en strategie. Ik ben ervan overtuigd dat ze van grote meerwaarde zal zijn voor onze klanten als het er echt om gaat.’
In haar nieuwe rol zal Beuk nauw samenwerken met zowel nationale als internationale klanten: ‘Een goede reputatie en stakeholderacceptatie zijn cruciaal in deze complexe tijden, zowel in strategische als praktische zin. Met de juiste communicatie-aanpak kunnen organisaties, door goed in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, het verschil maken. Ik kijk ernaar uit om, samen met de topprofessionals van Hill & Knowlton, bij te dragen aan de groei en het succes van klanten.

Karen Beuk

Creatieven Sjors Roovers en Lex Segers keren terug op het oude nest en dat staat bij bureau Natwerk, waar ooit hun carrière begon. Wessel Beumer, creatief directeur Natwerk: ‘Negen jaar geleden wisten ze al een goede indruk achter te laten tijdens hun stage bij Natwerk met hun frisse ideeën en enthousiasme. Na hun afstuderen deden ze waardevolle ervaring op bij gerenommeerde bureaus, waaronder twee jaar bij N=5 en vijf jaar bij Alfred. Nu keren ze terug om het team van Natwerk te versterken. We hebben het afgelopen jaar een sterke groei doorgemaakt, met uitbreiding van opdrachten voor bestaande klanten én de komst van nieuwe klanten zoals Peijnenburg, Eru, Orangefit, Artis en ABN Amro Preferred Banking. Om die groei te ondersteunen, is versterking op de creatieve vloer essentieel. Sjors en Lex brachten eerder hun creativiteit tot leven in campagnes voor onder andere LOI, Royal Club, Praxis, de Jumbo-kerstcommercial met de sneeuwpop en een reeks Simpel-reclames.’ Sjors en Lex vervolgen: ‘Na mooie jaren bij N=5 en Alfred is het geen verrassing opnieuw bij een onafhankelijk bureau te tekenen. Wél verrassend is de combinatie van klanten en het type werk waar Natwerk om bekend staat. Onze ideeën kwamen tot nu toe vaak in het reclameblok op tv, dat werk kunnen we hier nog steeds maken, maar het wordt wennen voor onze moeders dat ze ons werk nu ook buiten de reclameblokken tegen gaan komen. Dat én de rijke historie van spraakmakende activaties en campagnes zijn voor ons reden genoeg om hier negen jaar na onze stage weer aan de slag te gaan. Bovendien twee Feyenoorders binnenhalen als Jordanees bureau voelt toch al bijna als een PR-stunt?!’ Toch vindt Beumer beiden een ‘gezellige toevoeging aan het team’.

Sjors Roovers en Lex Segers

Margot Jegerings en Geert Docter worden samen het gezicht van Globrands. Voor wie Globrands niet kent: het bedrijf ontwikkelde merknamen als Geldmaat, Senseo, Menzis, Schuddebuikjes en DigiD. Jegerings: ‘Woorden bepalen hoe we communiceren en ons voelen over merken. Met de juiste woorden creëren we verbindingen die verder gaan dan taal.’ Jegerings en Docter volgen Michael Dijkstra Taurel op, die het bureau 40 jaar geleden oprichtte. Dijkstra Taurel: ‘Met Margot en Geert aan het roer kijken we uit naar een nieuw hoofdstuk. Globrands heeft de ambitie om ook over de grens merktaal en verbale identiteit als bepalende eigenschappen neer te zetten voor de kracht van een merk. Een matige verbale identiteit houdt een merk tegen, maar een zet de weg open om doelen te bereiken.’ Sinds 2023 is Globrands onderdeel van United Playgrounds met bureaus als Verve en Fitzroy. Daarnaast werkt Globrands nauw samen met merkenrechtpartner Novagraaf en naamgevingsbureaus over de hele wereld, verenigd in het Global Naming Network.

Margot Jegerings en Geert Docter

Teun de Witte
wordt Head of Post-Production bij Visser Media & Design en treedt toe tot het managementteam dat verder bestaat uit Patrick Visser (founder & MD), Guus Bruinhof (Head of Video) en Huib van den Hoek (Head of Production). Eerder was de Witte al een periode actief bij het bureau (2016-2019) en werkte hij voor Monks. De Witte: ‘De afgelopen jaren bij Monks waren enorm waardevol. Ik heb mij op hoog niveau kunnen ontwikkelen en ben rijker geworden als mens. Het voelt goed om die ervaring nu in te gaan zetten bij Visser Media & Design, waar ik eerder al een geweldige tijd heb gehad in de start-upfase. Ik kijk ernaar uit om de postproductie verder te verbeteren en te helpen bij de grote ambities van het bureau.’ Managing Director Visser kent De Witte al jaren: ‘Met zijn ervaring kan Teun onze postproductie verder professionaliseren en hierbij ook als mentor dienen voor onze talenten. Zijn komst past uitstekend bij onze nieuwe strategie waarin wij inzetten op groei in kwaliteit en het aantrekken van meer grote merken.’

Teun de Witte

Charlotte Grotenhuis
wordt Partnership Director bij muziekbureau MassiveMusic in Amsterdam. Zij volgt Sacha Stoffers op, die de overstap maakt naar MassiveMusic New York om daar de Partnerships te gaan leiden. Grotenhuis: ‘Uiteindelijk draait het erom merken te helpen impact te maken bij hun community. Een emotionele band opbouwen die leidt tot merkvoorkeur en met welk middel kun je dat nou beter doen dan met de kracht van muziek? MassiveMusic is als geen ander in staat om samen met merken muziek- en sonic branding-strategieën te ontwikkelen én deze briljant uit te voeren. Ze waren de eerste en blijven de beste.’ Managing director Becky Löwe vervolgt: ‘In een tijd waarin merken steeds vaker zoeken naar strategische muziekoplossingen om hun marketingimpact te vergroten, is de expertise die Charlotte meebrengt van onschatbare waarde voor ons team. Dankzij haar ervaring aan zowel klant- als bureauzijde heeft Charlotte een scherp inzicht in de dynamiek van beide werelden. Dit stelt haar in staat om effectieve, doelgerichte en strategisch onderbouwde samenwerkingen op te bouwen tussen merken en hun agencies.’

Charlotte Grotenhuis

Sinds 6 januari 2025 is Luke Boots gestart als Accountmanager bij reclamebureau LifeHunters. Zij werkte de afgelopen jaren bij bureaus als DDB Amsterdam, Alfred International en Publicis. Anouk Last, Business Director & Partner van LifeHunters: ‘We groeien lekker door en daar zijn we bijzonder trots op. Ook in 2025 werken we samen met onze klanten verder aan onder andere opvallende activaties en online campagnes, en aan de uitdagende doelstellingen die er liggen. Daarnaast hebben we in 2024 een aantal bekende merken mogen verwelkomen. We merken dat onze opdrachtgevers veel behoefte hebben aan onze brede ervaring, het persoonlijk contact, de korte lijntjes én natuurlijk goed creatief werk. Kortom: een bureau dat hen écht ondersteunt en altijd voor ze klaar staat. Daarom zijn we supertrots dat Luke ons team komt versterken! Met haar ervaring kunnen we daar als bureau nog beter in voorzien.’ Boots gaat werken voor klanten als ABN Amro, Calvé Pindakaas, Kruidvat, NS, Riedel (Appelsientje, CoolBest, Taksi, Van de Boom, Maaza, Healthy People), Westland (Old Amsterdam, Maaslander) en Uitgeverij Zwijsen. ‘Ik heb jarenlang met veel plezier bij grote bureaus gewerkt. LifeHunters groeit hard en is continue in ontwikkeling. Ik kijk ernaar uit mezelf hier verder te ontwikkelen en bij te dragen aan de groei van deze mooie club!’, aldus Boots.

Luke Boots

Producente Anne Hogervorst is de nieuwe partner bij Bee Agency. Zij versterkt het bureau dat vijf jaar geleden is opgericht door Saskia Steur en Sandor van Geelen. Hogervorst: ‘Na een aantal jaren freelancen wil ik weer graag ergens bij horen. Bij Bee voel ik me thuis. Het is een kleine, maatschappelijk betrokken producent van grote inhoudelijke projecten. Hier kan ik samen met opdrachtgevers en deskundige collega’s werken aan relevante evenementen.’ Van Geelen en Steur zijn blij met de komst van Hogervorst: ‘We gaan enorm profiteren van al haar ervaring bij het produceren van tv-programma’s als Koffietijd, CupCakeCup, Wie is de Mol, evenementen, zoals de opening van de Noord-Zuidlijn en Nationaal Stilstaan bij Corona, en diverse campagnes. Anne denkt altijd mee over de inhoud en maakt dan de vertaalslag naar een realistisch en uitvoerbaar concept. Ze begrijpt merken en organisaties en zorgt altijd voor blije gezichten. Bij opdrachtgevers en bij iedereen die meewerkt.’

Anne Hogervorst

Astralift stelt Angelique de Vogel en Charlotte Evers aan als nieuw directieteam. ‘Best bijzonder’ stelt het liftbedrijf ‘in een sector die nog steeds grotendeels door mannen worden gedomineerd.’ De Vogel werkt al in de technologiesector en heeft ervaring in ICT en cybersecurity. Evers is sinds 2018 verantwoordelijk voor het opzetten van Astralifts HR-afdeling. Financieel directeur Van Gilst: ‘Ik wil het verschil maken in de technische sector, en dat doe je niet door jezelf te klonen. Diversiteit brengt vernieuwing en kracht.’ De liftenbranche staat voor grote uitdagingen.

Angelique de Vogel en Charlotte Evers

Voormalig tv-persoonlijkheid, ondernemer en journalist bij onder meer Quote en Pilot Studio met food-expertise Marcus Polman switchte naar het Rijk in communicatiefuncties, waar hij nu een volgende stap maakt: ‘'Na een mooie tijd bij RVO start ik komende week met een nieuwe baan bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties als woordvoerder voor de staatssecretaris voor Koninkrijksrelaties en Digitalisering. Bij RVO heb ik ervaren hoe inspirerend en waardevol het is om te werken voor de Rijksoverheid en dat smaakt naar meer. Nu op een andere plek, van uitvoering naar departement, dicht op de Haagse politieke actualiteit. Ik heb heel veel zin om bij BZK aan de slag te gaan en zal tegelijkertijd de collega’s bij RVO missen, zoals de bevlogen collega’s van de vakafdelingen Klimaat en Energie, de communicatiecollega’s en, last but not least, mijn collega’s van het team woordvoering. Reuze bedankt allemaal voor de fijne samenwerking!'


Marcus Polman

Joanny Lijbers
heeft een nieuwe functie bij Unilever: 'New year, new role! I’m thrilled to announce that I’ve stepped into the position of VP Cooking Aids & Marketing Transformation at Unilever Foods Europe. It’s been an incredible journey so far, and I’m excited to continue growing and contributing to our amazing Foods Europe team. A huge shoutout to my colleagues, friends and mentors in the Benelux, Foods and HR; it has been an amazing experience to deep dive into a new function, where I build further on the importance of Culture, Leadership, Talent and Organizational change. Best lesson I learned, further believe in the human power and myself! Thank you all for your unwavering support and guidance, Peter Dekkers and Nicolas Barea, and especially Ger de Boer and Linn ten Haaf and my full HR team you are amazing HR talents and for sure will rock! Here’s to new challenges, new opportunities, and new successes! Thank you Robbert de Vreede for giving me this opportunity. Let’s make this year the best one yet for Foods Europe! Happy to connect if someone wants to collaborate or share any advice. Wish you a very happy and healthy 2025!'

Joanny Lijbers

Marianne Kemps
rolt de burgermaatschappij in. Van communicatiebureau Bex wordt zij Corporate Communicatiemanager bij McDonald’s: ‘Na een relatief korte periode op het oude vertrouwde Bex-nest, bleek de aantrekkingskracht van de corporate wereld toch sterker dan gedacht. Ik ben blij dat ik mijn hart heb gevolgd. Vanaf morgen keer ik terug naar de food business als Corporate Communicatiemanager bij McDonald’s Nederland en mag ik me onderdeel van de club noemen. Positieve impact maken door middel van communicatie. Samen met het Impact Team en Dolly van den Akker ga ik werken aan de belangrijkste thema’s van dit moment, zoals gezondheid, diversiteit en goed werkgeverschap. And… I’m lovin’ it.'

Marianne Kemps

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken