Kijktijd 2024: iets minder tv gekeken
- Media
- 13 jan 2025 @ 09:58
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 13 jan 2025 @ 09:58
- Sjaak Hoogkamer
In 2024 keek de Nederlander gemiddeld 130 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 10 minuten); in 2023 was dit 2 uur en 12 minuten.
Vorig jaar werd gemiddeld per dag 98 minuten live naar televisiezenders gekeken, terwijl dit in 2023 100 minuten per dag was. Het meest bekeken programma van 2024 was de halve finale Nederland – Engeland tijdens het EK Voetbal op NPO 1 op 10 juli. Gemiddeld over de gehele uitzending keken 6.945.000 mensen. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte, bedroeg zelfs 8,5 miljoen.
2024 is het eerste volledige jaar met kijkcijfers gebaseerd op het vernieuwde onderzoek dat in augustus 2023 werd gelanceerd. Naast verbeterde gebruiksvriendelijkheid en een groter panel werd hiermee de techniek van de meting verfijnder, aldus NMO. Dit maakte het mogelijk om nieuwe vormen van reclame, zoals addressable advertising, te meten.
Overig schermgebruik
Daarnaast is de definitie van het ‘overig schermgebruik’ veranderd. In het vernieuwde kijkonderzoek wordt alle tijd die men voor het TV-scherm doorbrengt geregistreerd. Dit betreft het kijken naar lineair uitgezonden content die langer dan 6 dagen na uitzenddag is bekeken, het kijken naar previews, het schermgebruik via randapparaten zoals het bekijken van foto’s of radio luisteren. Ook het online kijken naar videoplatforms zit in de categorie ‘overig schermgebruik’. Door de andere definitie van ‘overig schermgebruik’ is het aandeel in 2024 t.o.v. 2023 toegenomen. Een deel hiervan wordt in de volgende fase van het kijkonderzoek in kaart gebracht als online videocontent.
De kijkcijfers van NMO Kijken zijn gebaseerd enkel op het kijkgedrag gemeten via alle tv-toestellen in het huishouden. Het kijken via een smartphone, tablet, laptop en PC zit vooralsnog niet in deze cijfers.
Kijktijd
Onderstaande kijkcijfers gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzenddag.
De totale tijd die voor het televisiescherm wordt doorgebracht was 208 minuten over de gehele dag in 2024. Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken) ook de tijd van het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand en ander gebruik via het televisiescherm. In 2024 bedroeg de gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag 129 minuten. In 2023 was dit 132 minuten. In 2022 was dit 138 minuten.
Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Marktaandelen zenders
De NPO behaalde in 2024 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 34,5%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 24,9% en de Talpa Network zenders 16,8%. In het avondtijdvak behaalde de NPO een marktaandeel van 37,0%, de zenders van RTL Nederland 29,4% en de Talpa Network 18,7%.
Grafiek 2: Marktaandelen 2023 en 2024, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder.
Meest bekeken programma’s en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door de halve finale Nederland tegen Engeland tijdens het EK voetbal op NPO 1 van 10 juli. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 6.945.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 8,5 miljoen. Het hoogste totaal aantal kijkers was voor Wie is de mol op 7 januari op NPO 1. Deze uitzending realiseerde een bereik van 3.642.000 personen van 6 jaar en ouder.
Uitgesteld kijken
Er werd in 2024 gemiddeld 31 minuten per dag uitgesteld gekeken. In 2023 was dit ook 31 minuten. In 2022 was dit 30 minuten. Wie is de mol van 6 januari op NPO 1 had met 3.717.000 kijkers gemiddeld de meeste ‘terugkijkers’.
Bron: Nationaal Media Onderzoek
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Kijktijd 2024: iets minder tv gekeken13-01-2025
- Odido kiest EssenceMediacom als... 09-01-2025
- Talpa stopt na zeven jaar met... 07-01-2025
- Harriet Schrier (MMA): 'Contact met... 03-01-2025
- Radio 10 en Sky Radio breken... 02-01-2025
- Nieuwe Raad van Toezicht Stichting... 24-12-2024