Seneda wint Gouden Zaag 2024

Seneda wint Gouden Zaag 2024
  • Bureaus
  • 11 dec 2024 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AwardsCreatie

Tijdens de j.l. Jonge Honden portfolio-avond bij bureau Dept is de Gouden Zaag 2024 uitgereikt. De genomineerden werden in het zonnetje gezet en kregen evenals winnaar Isaque Seneda lik op stuk met commentaren van Lode Schaeffer. Hier de beeldimpressie van een geslaagde avond, met linkjes naar alle genomineerden en het complete juryrapport (English below). 'The Golden Saw Award only increases in value.'

De Gouden Zaag / Golden Saw is een initiatief van het JongeHonden-bestuur, juryleden Lode Schaeffer (Indie Amsterdam) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune). Bekijk hier alle zes de genomineerden in 2024 met hun eigen lievelingswerk, hun digitale portfolio, contactgegevens en persoonlijke toelichting.

Lotte Aalsma van het Jonge Honden-bestuur verwelkomt de gasten. 'Vanwege de populariteit van de portfolio-avond kon de helft van de aanmelders worden ingeschreven', vertelt ze. In een soort speed date-opzet kunnen jonge creatieven hier hun werk presenteren en laten reviewen tijdens meerdere rondes aan resp. door de rijkelijk aanwezige ECD's (executive creative directors, red.) op zoek naar nieuwe creatieve krachten. De avond start met de uitreiking van de Gouden Zaag 2024 voor aanstormend toptalent, 21ste editie alweer, een prijs die sinds het bedenken ervan snel in aanzien steeg. Omdat genomineerden en winnaars al snel flinke stappen maakten in de bureauwereld en we nu bijvoorbeeld 'mentoren' zien op deze portfolio-avond zoals Pol Hoenderboom, die zelf eerder het vergulde kleinood in handen kregen.

'Een hoogtepunt in de Zaag-geschiedenis vormde deze zomer de Grand Prix bij de Cannes Lions voor de campagne "Piece of me" (KPN/Dentsu - ziehier), gemaakt door niemand minder dan oud-Zaagwinnaars Gijs Sluijters en Joris Tol met hun team', memoreert Peter. Hij geeft de microfoon aan Lode die elke genomineerde van persoonlijke peptalk en een portfolio-review voorziet. Lees de juryrapporten onderop. Na tromgeroffel blijkt degene die in Spanje vastzit met zijn vliegtuig, Isaque Seneda, er met de Zaag vandoor te gaan. Het handige Jonge Honden bestuur (digital natives, met dank aan Remco Steijvers) blijkt echter een seamless video-verbinding te hebben gerealiseerd, waardoor Seneda met zijn hypercreatieve mathematische werk en briljante 'Boring phone'-concept voor Heineken toch live aanwezig is en met enkele mysterieuze quotes de liefde aan alle aanwezigen verklaart. Hij haalt zijn Zaag z.s.m. op bij Dept, we gaan nog veel van hem horen. Proficiat!

Na het dankwoord vliegen de aanwezigen verschillende boardrooms in, waarvan de dichtstbijzijnden Bassie resp. Adriaan heten. Geintje van Dept. Ook in de tussenliggende hallen is er nog genoeg ruimte, waar geanimeerd wordt gepresenteerd en genetwerkt. De organisatie spreekt van een 'zeer geslaagde avond'. Tot volgend jaar!
(PvWK)

See jury-reports below

BEELDIMPRESSIE GOUDEN ZAAG EN MAPPEN-AVOND 2024

Winnaar Seneda


JURYRAPPORT GOLDEN SAW 2024

Tracy Kintu  

  • Is a creative force, that looks beyond the niche of advertising.
  • She is her own planet, where sports, fashion and culture intertwine.
  • Where street art and photography are used with subtle elegance.
  • Her work doesn’t shout, but yet it is bould and demands everyone’s attention.
  • The local flex, making young people more interested in local business during the pandemic, 
  • The freshest sneaker, the sneaker that purifies are real beauties.
  • They are, in Tracy’s own words,
  • effective , without compromising on our playfulness.

Vera & Janne

  • These girls travel 5 hours a day, only to get to the agency and back.
  • That shows how dedicated they are to advertising.
  • And if you look at their work, you can feel that, too. 
  • Colourful, infectuous, they are obviously enthousiastic about whatever they are selling. 
  • Using their creativity to make anything appealing to a wide audience.
  • Check out the  Kips vegetable-alternative-for-creamcheese or the Praxis green schoolyards.
  • It’s hard to believe they only started in 2022.

Twan Wiertz

  • What do you get if you combine the brains of a behavioural scientist, and the heart of a musician?
  • Well, powerful, surprising communication. 
  • Outdoor that makes you hum along, without using sound,
  • Ads about the fish market future, without any fish, 
  • An gaming activation for  a new electrical shaver, without a real skin.
  • All very very effective, surprising and powerful.
  • Just as infectuous as his music, his ads will resonate in your head for a long time.

Isaque Seneda

  • Magical strategy, topnitch tech skills, a mix that explodes in outstanding work:
  • The feed peek, where you see X through the eyes of a minority, putting yourself litterally in their algorithm.
  • The Heineken Bar experience, where bar experience is changed into a skill badge on Linkedin,
  • Mega Table, teaching stats, based on intuition and simplification, now used by over 2000 students from UVA and VU
  • The boring phone, a phone so boring, that you don’t need a campaign to convince people to turn it off once in a while. 
  • You gotta love this.

Katie Clarke

  • Polaroid’s character Fred, 
  • Guerilla Napkins spreading ideas amongst investors,
  • A podcast series amplifying the voices of artistic researchers,
  • Fairpods, turning a lawsuit into a brand campaign.
  • Just to name a few marvels from the world of Katie.
  • She talks, writes and designs in her own way, incomparable to anything.
  • She wants to make things her friends think are cool.
  • I guess we’re all her friends.

Laura Marquino & Pablo Marinero

  • Laura and Pablo’s portfolio is all about ideas. 
  • Simple and fresh.
  • Powerfully executed, just right.
  • There’s a lot of dedication behind every single idea. 
  • Check out the Family Mode for mcDonalds,
  • Or recycle in Peace, a clever way to get attention for plastic pollution,
  • You can’t help to fall in love with advertising over and over again. 
     

UNCOVERING THE WINNER

'Very exciting to see such high level of quality in the selected portfolio’s this year. This is the future of advertising and we’re in for a treat. I urge all creative directors to not only check out this years winner, But to give the portfolios of all the nominees your fullest attention. Watch them here: shortlist 2024!

 With such an amazing competition, the Golden Saw Award only increases in value. This year, the Golden Saw goes to Isaque Senada! Isaque stands out because of his combined talents.

He uses his tech skills and his refreshing creativity, to come up with powerful ideas, based on human research. Clever ideas, in his very own style, different yet effective. Isaque doesn’t follow the standards, he sets his own. He has already been part of globally award winning projects.

Now it’s time to give him his own stage.'

(Lode Schaeffer, ECD Indie & Golden Saw jurymember i.s.m. Young Dogs / shortlist & MT)

Watch all nominations 2024 here

DANKWOORD ISAQUE

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken