Onderzoek: jongere generatie kiest steeds vaker voor YouTube
- Media
- 26 nov 2024 @ 10:59
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 26 nov 2024 @ 10:59
- Sjaak Hoogkamer
Google & Channel Factory delen nieuwe data over gebruik en meest bekeken content van Youtube in Nederland.
Nederlanders brengen volgens genoemde bedrijven steeds meer tijd door op YouTube, dat voor velen het favoriete platform lijkt te worden voor video’s, informatie en entertainment. Met dagelijkse kijktijden die oplopen tot gemiddeld meer dan 50 minuten per persoon, streeft YouTube traditionele tv- en streamingdiensten zoals Netflix en Videoland voorbij in populariteit, aldus Google en Channel factory.
Uit het onderzoek blijkt verder dat met name jongere generaties steeds vaker voor YouTube kiezen, een trend die adverteerders belangrijke aanknopingspunten biedt voor het afstemmen van hun campagnes.
YouTube bereikte in mei 2024 meer dan 13 miljoen Nederlanders (18+). Onder YouTube CTV-kijkers geeft 60% aan dat ze liever naar YouTube kijken dan naar lineaire televisie, terwijl 67% van de kijkers YouTube als hun meest gebruikte videodienst beschouwt. Bij jongere generaties, zoals Gen Z (18-26 jaar), kiest de meerderheid YouTube als het enige platform dat ze een jaar lang zouden willen gebruiken.
Kijkgedrag en voorkeuren onder Nederlandse YouTube-kijkers
De gedeelde inzichten geven ook een inzicht in de verschuivende voorkeuren op het gebied van taal en populaire kanalen op YouTube. Engels blijkt de meest bekeken taal te zijn in Nederland, goed voor meer dan 50% van de kijktijd, gevolgd door Nederlands, Russisch en Arabisch. Deze informatie biedt adverteerders strategische mogelijkheden om taal- en cultuurkeuzes af te stemmen op hun doelgroepen. Wat betreft populaire kanalen in Nederland behoren creators als Bankzitters, Gio, Rijk Hofman, MrBeast, en EnzoKnol tot de meest bekeken namen. Opvallend is dat Ziggo Sport, dat jarenlang de lijst aanvoerde, nu buiten de top 50 valt. Deze verschuiving biedt adverteerders waardevolle inzichten voor het aangaan van samenwerkingen met creators.
YouTube Shorts: een groeiend fenomeen
YouTube Shorts – met wereldwijd meer dan 70 miljard views per dag – lijkt de voorkeur van jongere kijkers voor korte, hapklare content te bevestigen. Ook in Nederland dragen deze korte video’s bij aan de populariteit van YouTube, wat het platform veelzijdig en aantrekkelijk maakt voor een breed publiek en voor adverteerders die campagnes willen aanpassen aan veranderende kijkgewoonten.
‘Het YouTube Measurement Program is een exclusieve samenwerking die wereldwijd slechts voor een select aantal bedrijven toegankelijk is,’ zegt Teun Eling, Lead Client Solutions Benelux en Frankrijk. ‘Omdat wij willen dat Nederlandse adverteerders het optimale uit YouTube halen, delen we nu deze inzichten. Ons doel is om hen te ondersteunen met data die verder gaat dan algemene cijfers, zodat zij relevantere en effectievere campagnes kunnen ontwikkelen die aansluiten bij het veranderende mediagedrag van Nederlandse kijkers.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [update] Bevriezing BTW op lezen, sport en cultuur nog onzeker
- [column] Radio killed the video star
- Ziggo en Netflix lanceren Netflix en Ziggo Sport Totaal
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda beïnvloedt het Europese publiek’
- Publieke omroep brengt alle radiozenders samen in NPO Luister
- Ton Rozestraten: 'Relevantie behouden in een snel veranderende...
Laatste Nieuws
- Onderzoek: jongere generatie kiest... 26-11-2024
- Publieke omroep brengt alle... 21-11-2024
- Advertentieverkoop FilmBox vanaf... 20-11-2024
- Minister wil verlenging concessie... 20-11-2024
- Nieuwe merkcampagne Trouw live20-11-2024
- Voetbal International wint gouden... 19-11-2024