Tim de Boer over Ketchum en UNHCR/IKEA
- 3 mrt 2014 @ 17:14
- Bas Vlugt
De VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR vroeg Ketchum een internationale PR-aanpak te ontwikkelen rondom de actie Brighter Lives for Refugees met de IKEA Foundation. MarketingTribune spreekt met Tim de Boer, CEO Ketchum Nederland.
Dag Tim, hoe is het met je?
'Uitstekend, dit is een spannende tijd voor merkenbouwers, het is te gek om daar middenin te zitten! Het vak wordt in rap tempo opnieuw uitgevonden. Ons wereldwijde Ketchum netwerk loopt mee in de frontlinie, we doen echt innovatieve dingen en worden daarop steeds meer herkend. Het hele bureau zit in een goede flow, en daar krijg ik natuurlijk ook energie van.'
Kun je Ketchum introduceren?
'Ketchum is een communicatieadviesbureau dat merken helpt om nieuwe markten te veroveren, leiderschap te tonen én hun goede naam te beschermen. Wij geloven in een geïntegreerde aanpak, op het snijvlak van markt, organisatie en omgeving. Van oudsher is Ketchum een pr-bureau. Onze mensen zitten dus van nature bovenop de actualiteit, maatschappelijke ontwikkelingen en trends. Dat zit in hun genen. Zo weten ze wat doelgroepen beweegt, maar ook hoe je ze heel precies bereikt. Dat is een belangrijke kwaliteit anno 2014. Nu marketeers en merkmanagers steeds minder effect sorteren met massale campagnes, ontdekken ze dat ze hun merken met meer impact relevant kunnen maken via zeer gerichte content marketing en social business. Maar, dat vereist een totaal andere manier van denken en werken. Veel nauwkeuriger aansluiten op wat er leeft en sneller kunnen reageren bijvoorbeeld. En mensen in je organisatie leren en activeren om zich actief als ‘antenne’ en merkambassadeur op te stellen. Het schrikt veel marketeers af dat ze bij zo’n benadering in eerste instantie minder controle ervaren over hun merk, maar laten we wel wezen, het hele idee dat je die controle überhaupt hebt is al jaren geleden een illusie geworden. Het gaat er juist om hoe je met de dynamiek rond je merk omgaat. Proactief naar buiten, slim meeliften op marktkansen en tegelijk je merk weerbaar maken via een stevig reputatievanget. In dat hele denken is Ketchum erg sterk, daar zit onze kracht.'
Voor welke klanten werken jullie?
'Om er een paar te noemen: FrieslandCampina, wehkamp.nl, IBM, Funda, Rabobank, Cordaid. En nu dus ook voor UNHCR/IKEA.'
Wat doet Ketchum dat andere bureaus niet doen?
'Onze belofte is Break Through. Wij zien communicatie als een manier om mensen in beweging te brengen en daarmee echt iets te bereiken. Met die belofte verplichten we onszelf op zoek te gaan naar net dat ene vernieuwende idee dat zaken aantoonbaar verandert. Waarmee je een doorbraak bereikt. Dat is waar we steeds weer naar zoeken. Zo’n belofte legt de lat hoog, voor onszelf, en ook voor onze klanten. Als klant moet je daar ook voor open staan, anders werkt het niet.'
Wat is het verhaal van Brighter Lives for Refugees? Vertel alles!
'In 2013 zijn er 2 miljoen vluchtelingen bijgekomen, bijna de grootste stijging in de afgelopen 20 jaar. Een heel trieste ontwikkeling. Een van de grote problemen in de snel uitdijende vluchtelingenkampen is het ontbreken van goede verlichting. Dat klinkt misschien raar. Want denk je aan vluchtelingen, dan denk je waarschijnlijk vooral aan onderdak, voedsel, medicijnen, enzovoort. Maar niet aan licht. Na zonsondergang is het aardedonker in de vluchtelingenkampen. Dagelijkse activiteiten als koken, huiswerk maken, naar de wc gaan en water halen zijn dan niet of nauwelijks meer mogelijk, en zelfs gevaarlijk. Met name voor vrouwen en kinderen. En zo’n kamp bestaat niet uit een paar tentjes. Het grootste kamp heeft meer inwoners dan de stad Utrecht! Probeer je eens voor te stellen wat voor impact het op jou zou hebben als je in zo’n stad zou wonen zonder enige verlichting. Dit is kortom echt een serieus ‘onderbelicht’ probleem.
Je ziet al langer dat charitatieve instellingen slimme partnerschappen met bedrijven moeten aangaan om hun goede werk nog te kunnen doen. Zelfs de VN vluchtelingenorganisatie UNHCR. Met het project ‘Brighter Lives for Refugees’ heeft UNHCR in de IKEA Foundation een partner gevonden voor het verlichtingsprobleem. Voor iedere verkochte LED-lamp in de maanden februari en maart doneert IKEA een euro aan UNHCR. Daarmee wordt voor duurzame verlichting – werkend op zonnenergie –gezorgd in de kampen, zowel op straat als in de tenten.Ketchum helpt UNHCR internationaal, in de VS en 6 Europese landen, om de zichtbaarheid van dit probleem te vergroten.'
Wat is het laatste nieuws?
'Nou dit is echt heet van de naald: we gaan ook aan de slag voor PostNL. Nadat we eind vorig jaar een succesvolle kerstcampagne hebben gedaan, gaan we nu de strategische en creatieve invulling van diverse campagnes voor PostNL verzorgen. Voor de consumentenmarkt vooral rond het versturen van kaarten en de introductie van nieuwe postzegels. Voor de zakelijke markt rond de lancering van nieuwe producten en diensten. We gaan we laten zien hoe PostNL een échte voorloper is in de persoonlijke bezorging van pakketten. Dat is ons op het lijf geschreven, we hebben er zin in!'
www.ketchum.nl
www.ikeafoundation.org/programmes/brighter-lives
www.twitter.com/tmdbr
Dit is het twintigste interview in een serie van honderd die wij doen met Bureaus.
Eerder publiceerden wij onder meer:
Randy van Dinter over Qiss en SlechteGrappen.nl
Lodewijk van der Peet over BeyenMeyer en Beter Bed
Jan Rijkenberg over BSUR en Glenmorangie
Patrick Joore over GreyPOSSIBLE en Media Republic
Erik Kessels (KesselsKramer): 'De advertentiemarkt zit in een schizofrene fase'
Harald Dunnink (Momkai) over De Correspondent
Dirk van den Bosch (DigitasLBi) over KPN Inspire
Pieter Voogt (PauwR): 'Samenwerking tussen verschillende bureaus is de sleutel'
Rob Does (MediaTest): 'NOM en het HOI zullen binnen enkele jaren zijn verdwenen'
Ook een interview in deze serie? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar bureaus@marketingtribune.nl
-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Hotel AZC als toonbeeld van echte opvang
- Esprix: Menheere nieuwe eindjuryvoorzitter en Van de Ridder in...
- Dentsu Creative geeft Alexa Nederlandse nuance en humor
- Kerstcampagne Montblanc over de kracht van verbeelding
- Likeability-onderzoek Dentsu naar retail-kerstcommercials
- Kerst 2024: Deutsche Telekom, omdat ie zo mooi is
Laatste Nieuws
- [interview] ADCN herontdekt kracht... 20-12-2024
- John Meulemans partner bij Hibou... 19-12-2024
- Abovo Maxlead neemt DASE Analytics... 19-12-2024
- Retailmediarevolutie: De hype voorbij19-12-2024
- Stunt: tien jaar gratis wonen in... 18-12-2024
- LinkedIn als groeiplatform voor... 18-12-2024