Informatiecampagne Wet seksuele misdrijven gestart

Informatiecampagne Wet seksuele misdrijven gestart
  • Content
  • 2 jul 2024 @ 08:37
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Vanaf 1 juli geldt de nieuwe Wet seksuele misdrijven. Om mensen te informeren over de wet en het belang van wederzijdse instemming voor én tijdens de seks, is een landelijke campagne gestart.

In de nieuwe Wet seksuele misdrijven zijn meer vormen van seksueel grensoverschrijdend gedrag strafbaar, ook online. En straffen zijn verhoogd. Voor aanranding en verkrachting hoef je niet meer te bewijzen dat je gedwongen werd. Ook seksuele intimidatie (offline én online) en sexchatting zijn strafbaar. Verkrachting kan niet verjaren.

Dilan Yeşilgöz-Zegerius, tot en met 1 juli demissionair minister van Justitie en Veiligheid, nu voorzitter van de VVD-fractie in de Tweede Kamer: 'Seksueel grensoverschrijdend gedrag – zoals seksueel geweld, seksueel kindermisbruik en seksuele intimidatie – heeft ernstige en langdurige gevolgen voor mensen. Met de nieuwe wet stellen we een duidelijke norm: seks hoort altijd vrijwillig en gelijkwaardig te zijn. Offline én online. Iets wat we in de huidige tijd allemaal al normaal vinden, maar waar de huidige wet nog niet op aansloot. Iemand is strafbaar bezig als diegene weet – of had moeten weten – dat de ander niet wil, maar toch doorgaat. Door heldere grenzen te stellen en nog duidelijker te maken wat wel en vooral niet kan, kunnen we bijdragen aan meer veiligheid en meer vrijheid om jezelf te kunnen zijn. Goede voorlichting over wat wel en niet kan én hoe belangrijk wederzijdse instemming is voor én tijdens de seks, is belangrijk. Want dat geeft rust en zekerheid voor alle twee. Daarom voeren we campagne.'

De landelijke publiekscampagne ‘Over de grens’ informeert over de nieuwe wet en welke vormen van seksueel grensoverschrijdend gedrag vanaf 1 juli strafbaar zijn.  Havas Lemz en partner Duwtje ontwikkelden de campagne in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid.  

Robin Roosdorp, strateeg bij Havas Lemz: 'Aan een panel legden we verschillende situaties voor die volgens de nieuwe wetgeving strafbaar zijn, met de vraag of men deze situaties wel of niet oké vond. Bij alle stellingen vond een overduidelijke meerderheid het niet oké. Zo zei 96% het niet oké te vinden om seksuele opmerkingen te maken naar een onbekende of ongevraagd met iemand mee te lopen op straat. Dit hebben we letterlijk gebruikt in de campagne.' 

Bij een gevoelig onderwerp als seksueel grensoverschrijdend gedrag kan snel discussie ontstaan. De campagne moet dus zo min mogelijk weerstand oproepen, maar wel informeren waar de wet over gaat. 

Roosdorp: 'Door te laten zien wat iedereen om je heen denkt, de descriptieve norm, ben je sneller geneigd het daarmee eens te zijn. Dus geen belerende campagne die mensen vertelt wat wel en niet meer mag, maar een campagne die het gezamenlijke doel laat zien. Dat verbindt, in plaats van verdeelt.' 

Direct duidelijk
'Het is eigenlijk heel logisch dat deze nieuwe wet er is. Dat benadrukken we in de campagne: we leggen de nadruk op strafbare situaties en maken zo direct duidelijk wat per 1 juli strafbaar is.' Creatief duo Lieke van Herk en Marly van Helfteren van Havas Lemz: 'Vanwege het gevoelige onderwerp hebben we gekozen voor een illustratieve campagnestijl. De opvallende illustraties spreken ook de jongere doelgroep aan.'

Mariëlle Verlouw, campagnemanager bij het ministerie van Justitie en Veiligheid: 'Een complexe boodschap zoals een wet vertalen, vraagt om goede uitwerking in communicatie. We zijn daar samen met alle betrokken bureaus goed in geslaagd. Er staat een campagne met een heldere boodschap, heel dicht op de werkelijkheid. Omdat seksueel grensoverschrijdend gedrag statistisch gezien vaker voorkomt bij mensen onder de dertig, is breed ingezet in middelen en locaties waar deze doelgroep vaker aanwezig is. Zo is samen met mediabureau Initiative gekozen voor (D)OOH in en rondom horecagelegenheden en inzet van radio en online video. Daarnaast bereiken we met een fijnmazige pr-aanpak een breder publiek.'

Verlouw: 'We trappen groots af met een brede online-mediacampagne. Vervolgens is de campagne ook in het straatbeeld te zien. We weten bijvoorbeeld dat straatintimidatie op de boulevard in Scheveningen helaas veel voorkomt in de zomermaanden. Dus juist ook daar zie je de campagne-uitingen, op digitale schermen. Ook rondom de vele festivals in de zomer kun je niet om de campagne heen.'

De campagne is een initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid, gelinkt aan het Nationaal Actieprogramma Aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld. Op metelkaartrekkenwedegrens.nl is meer te vinden over de wet en het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. 

Credits:
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Mariëlle Verlouw, Monica van Adrichem, Kelly Bruil (ministerie van Justitie en Veiligheid)
Bureau: Havas Lemz 
Gedragsbureau: Duwtje 
Media: Initiative 
PR: HvdM
Productie: Artbox
Illustraties: Nipples’ Paradise
Animaties: A good bear
Geluid: Sound Circus

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken