Campagne 'Doe je updates' gaat nieuwe richting in

Campagne 'Doe je updates' gaat nieuwe richting in
  • Algemeen
  • 4 jul 2024 @ 10:35
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Nederlanders hebben steeds meer slimme apparaten in huis, maar updaten ze lang niet altijd. Up-to-date apparaten werken beter en zijn veiliger. Vandaar dat Doe je updates, de campagne die sinds 2019 loopt, het nu over een andere boeg gooit: slimme apparaten die ineens domme dingen doen.

Dat komt omdat die slimme apparaten dringend een update nodig hebben. De oude Doe je updates-campagne richtte zich op veiligheidsrisico’s. De campagne werd als informatief en aantrekkelijk beoordeeld, maar schoot tekort op herkenbaarheid. Ook bleek zij geen extra effect te hebben op gedrag. Havas Lemz vernieuwde de campagne samen met gedragsbureau Duwtje. Opdrachtgever is het Ministerie van Economische Zaken.

Gedragsbureau Duwtje, partner van Havas Lemz, onderzocht waarom Nederlanders hun apparaten zo weinig updaten. Joyce Croonen, medeoprichter van Duwtje: ‘We hebben 4470 Nederlanders van alles gevraagd over hun update-gewoontes en bij mensen thuis meegekeken bij het updaten van hun apparaten. Wat bleek? De meeste mensen zijn sceptisch over veiligheidsrisico’s. Eén op de drie mensen ervaart frustratie rondom updates. En daarnaast vergeten mensen het gewoon.’

Wat werkt wel? Croonen: ‘De grootste trigger voor updaten is als je apparaat het niet meer goed doet. De nieuwe campagne laat met een vette knipoog zien wat er dan kan gebeuren: slimme apparaten gaan domme dingen doen. En om mensen te herinneren zetten we ‘implementatie-intenties’ in. We maken een koppeling tussen situatie en gedrag. Werkt je apparaat niet lekker? Updaten!’

Slimpie
Rein van der Ven, creatief directeur bij Havas Lemz: ‘Zo is Slimpie ontstaan. Deze home assistant – een kruising tussen een speaker en een lamp – is het gezicht en de stem van de campagne en herinnert je eraan dat je je apparaten up-to-date moet houden. Hij richt zich direct tot de kijker en houdt het positief: ‘Hou je smart-tv slim, je wilt toch geen strafschop missen tijdens het EK?’ Overal waar Slimpie opduikt denk je: o ja, updaten – ga ik gelijk even doen.’

De meerjarige campagne bestaat uit online campagnefilms, displaybanners, de “Huis IQ Test” online activatie en vier korte video-inhakers, verspreid over relevante momenten in het jaar: je smart-tv tijdens het EK, je stofzuiger in het najaar, je slimme verwarming in de winter en je router, die eigenlijk het hele jaar door een kwetsbare ingang is voor cybercriminelen.

Huis IQ Test
Op doejeupdates.nl staat naast praktische informatie ook de online activatie ‘De Huis IQ Test' met de slimme speaker als quizmaster. Daar test je hoe slim jouw huis eigenlijk écht is. In korte, luchtige video's stelt Slimpie een aantal vragen over je kennis van slimme apparaten, het aantal apparaten dat je hebt en hoe vaak je ze updatet. Tenslotte vertelt hij wat je Huis IQ-score is en geeft je tips over hoe je je huis slim houdt.

Credits:
Opdrachtgever: Ministerie van Economische Zaken
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Jasper Witte, Canberk Pekbay, Claire Wannée
Bureau: Havas Lemz
Gedragsbureau: Duwtje
Productie: DPPLR
Regie: Nils Vleugels
Montage: Editors / MRTN
Animatie & Postproductie: Colorbleed
Sound design: Public Audio
Media: Initiative
Bannering: Mr. Ynk
PR: Hagens PR



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken