In het wiel van... Herlinda ter Maat (Achterhoek Toerisme)

In het wiel van... Herlinda ter Maat (Achterhoek Toerisme)
  • Algemeen
  • 3 jul 2024 @ 10:08
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de 12e aflevering van deze rubriek Herlinda ter Maat, Marketeer Routebureau & Outdoor bij Achterhoek Toerisme.

Bij wie kruipen we in het wiel?
Ik ben Herlinda ter Maat, een veertiger en woonachtig in de Achterhoek. Een jaar of acht geleden begon ik met fietsen, doordat ik tijdens het hardlopen last had van mijn knie. Eerst leende ik een MTB van een vriendin en al snel werd de cyclocrosser van mijn man omgebouwd naar racebanden. Binnen een jaar was het gebeurd, werd ik lid van de wielervereniging in het dorp en fietste ik zeker vier keer per week. De fietsverslaving was een feit!
De cyclocrosser werd al snel verruild voor de oude racefiets van mijn man en na een jaar kocht ik mijn eigen racer. Dit is een Willier Cento 10Air in de kleur Ramato. Een sportieve racefiets met lage zit en vooral met veel Italiaanse emotione & passione.
Drie jaar geleden kocht ik daarnaast ook een gravelbike, een Ridley Kanzo. Hier maak ik in mijn eentje graag mooie tochten mee, variërend van een rondje over de eindeloze gravelpaden in de Achterhoek tot meerdaagse tochten door het land.

Fiets je alleen of in een groep?
Ik fiets graag alleen om zo te genieten van de rust, maar ook om tot – creatieve - ideeën te komen. Ook fiets ik wekelijks met de club. Dit zijn de snelle mannen die me uitdagen om een behoorlijk tempo te blijven fietsen. Ik hoop tot mijn 50e nog met hen mee te kunnen komen.

Luister je naar muziek onderweg?
Nooit! Ten eerste omdat ik dat onveilig vind en ten tweede omdat de natuur van zichzelf zulke mooie geluiden heeft.

Tour de France of Giro?
De Tour volg ik altijd. Heerlijk die combinatie van de koers en het vakantiegevoel; niet alleen thuis op tv, maar ook op de radio aan het einde van een werkdag. De Giro vindt helaas in te drukke weken plaats, waardoor ik veel hiervan mis. Jammer, want stiekem kijk ik liever naar Italië.

Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?
In 2017 en 2019 heb ik mee gedaan aan de ploegentijdrit in Dronten tijdens het NCK. Meedoen is belangrijker dan winnen en het is een fantastische herinnering en een indrukwekkende ervaring door het keiharde afzien.
Alles buiten je comfortzone is een prestatie. Toen ik het rondje om de kerk in mijn eigen dorp fietste met maar één jaar ervaring vond ik dat best een prestatie.
Ook het fietsen van een aantal etappes van de Strade Bianche in Italië twee jaar geleden was een uitdaging en leverde een mooie prestatie en dito herinnering op.
Uitdagingen en doelen stel ik niet van te voren. Die ontstaan redelijk ‘spontaan’. Zo fietste ik via onverharde wegen van de Achterhoek naar de Wadden en vice versa en ga ik binnenkort van Breda, via België en Duitsland, terug naar de Achterhoek, ook met bepakking en onverhard. Natuurlijk maak ik de routes van tevoren en regel ik de overnachtingen, maar ik stel dit niet als doel of uitdaging.
Ook het klimmen is voor mij keer op keer een uitdaging. Met mijn 1.83 en ruim 80 kilo kan ik hard rijden, maar berg op telt elke kilo en zak ik als een plumpudding in elkaar bij het eerste beetje percentage. Maar in mijn eigen tempo kom ik boven en mijn motto (excuus 😊) is: Hoe langzamer je fietst, hoe meer je ziet en geniet!

Is er een overlap tussen het fietsen en je vak?
Tijdens het fietsen maak ik altijd foto’s en of filmpjes. Nu nog met mijn telefoon, maar het wordt natuurlijk tijd voor een GoPro-achtig iets. Mede door mijn werk als marketeer voor Outdoor Achterhoek leg ik onze regio graag vast per fiets. We zijn al jaren bezig met de aanleg van volwaardige MTB-routes. Naast honderden kilometers aan single tracks over parcours, liggen hier ook eindeloze kilometers aan gravelpaden en zandwegen. Ik ben volop bezig om in ons eigen land, maar ook in België en Duitsland, te laten zien wat voor fijne ‘buitenbeweegregio’ de Achterhoek is.

Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?
Voor de langere trips die ik in mijn eentje maak, heb ik een stip op de horizon. De weg er naar toe, zoals de route maken, overnachtingen plannen en zorgen dat je materiaal in orde is, zie ik als een plan van aanpak, net als in mijn vak. De rit zelf eist doorzettingsvermogen, maar je moet ook stil kunnen staan bij de resultaten die je boekt, bijschaven waar nodig en natuurlijk genieten en vieren, om daarna te evalueren en nieuwe plannen te maken.

Wat is er actueel gaande op marketinggebied voor jouw merk?
Veel! Routes zijn hot, zowel voor wandelen, fietsen als sportief fietsen. Daarbij is onze regio authentiek. Hier in de Achterhoek ontdek je na elke bocht weer een ander decor, kun je naast van vele toeristische pareltjes ook genieten van intense rust, vind je honderden kilometers aan MTB-parcours en gaat het ene gravelpad over in het volgende zandpad.

Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar?
Nog meer onderscheidend zijn en nog meer de rauwe kant van de Achterhoek laten zien. Als je bij jezelf blijft, geloof ik erin dat dat gaat lukken!!

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken