Merkfenomeen Taylor Swift gaat los in Amsterdam - wat beroert de Swifties?

Merkfenomeen Taylor Swift gaat los in Amsterdam - wat beroert de Swifties?
  • Food-en-retail
  • 4 jul 2024 @ 15:03
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • EvenementTrendsMarketing

Bij de urenlange wachttijden alleen al voor de merchandising in aanloop naar haar concert, verbleekt menige andere TikTokrij. 'Taylor Swift is een economie op zich: tientallen landen hebben minder inkomsten dan deze zangeres', signaleert Bloomberg. Welke merkwaarden van de zangeres spreken zo aan?

Tientallen landen hebben minder inkomsten dan Taylor Swift. 'Swift is de meest gestreamde artiest ter wereld. Daarnaast levert haar huidige Eras Tour meer geld op dan de jaarlijkse economische productie van 42 landen. Niet gek dus dat Time Magazine Swift heeft uitgeroepen tot Person of the Year', schrijft Sanne Schelfaut in Het Parool. Alles wat de 33-jarige singer-songwriter uit de Amerikaanse staat Pennsylvania dit jaar aanraakt, verandert volgens haar in goud: 'Als Swift een land was, zou ze de 154ste economie van de wereld zijn.' Met de lopende The Eras tour verdient Swift meer geld dan landen als Suriname, Andorra en Liberia in een heel jaar verdienen, volgens Bloomberg.

The Washington Post becijfert dat haar concertreeks The Eras tour in 2023 zo’n 5,7 miljard dollar opbracht. Aanstaande weekend treedt zij drie keer op in de Johan Cruyff Arena te Amsterdam. In MT-jaarrubriek Jongereniconen werd haar mega-succes tijdig voorspeld.

Wat zijn de 'soft points' die zij als 'merk', als personal brand, bij de fans beroert? Zodat die van verre aan komen vliegen, uren tevreden in de regen in een rij gaan staan en gemiddeld zo'n 1000 euro of dollar uitgeven aan een concert en alles wat daarbij hoort (merchandising, accomodatie, horeca etc.)? Zes insights:

  • De liedjes van Taylor Swift zijn een 'masterclass' in het omvormen van liefdesverdriet in tintelende poppoëzie, stelt mediaman Stefan Raatgever op basis van haar nieuwe album;
  • Swift speelde tijdens de coronapandemie slim in op de gevoelens van haar publiek, door twee albums uit te brengen die de sfeer van die tijd weerspiegelden. Ook was er veel media-aandacht voor haar persoonlijke leven, zoals de break-up met acteur Joe Alwyn en haar nieuwe relatie met American football speler Travis Kelce. 'Deze factoren, gecombineerd met haar enorme tour, zorgen ervoor dat Swift voortdurend in de belangstelling staat. Ze heeft zeker wel een uitzonderlijke positie op dit moment. Daarnaast heeft ze haar positie heten te bewerkstelligen mede dankzij haar enorme fanbase, de zogenoemde Swifties, stelt onderzoeker Simone Driessen (Erasmus School of History, Communication & Media) op Eur.nl;
  • Driessen ziet parallellen tussen Taylor Swift en andere iconen zoals Madonna. 'Toen Madonna op haar piek was, hadden we ook zo’n moment dat Madonna overal was en je er eigenlijk ook niet omheen kon”, zegt Driessen. 'Bij Swift speelt het ook mee dat haar bekendheid zo globaal is, en dat dat ook niet afneemt. Dat zie je nu ook met de Eras Tour, waarin ze haar hele carrière in een drie uur durende show samenvat. Dat is uitzonderlijk en dat zet haar nu op dit moment echt bovenaan';
  • 'Ik denk dat het gewoon echt een momentum is', voegt Driessen - die vandaag een symposium over Taylor Swift organiseert- nog toe, 'Doordat ze het met haar tournee zo goed doet, en het zo lastig is om aan kaarten te komen, verhoogt het natuurlijk de exclusiviteitsfactor';
  • Hits zoals 'Love Story', 'You Belong with Me', 'Shake It Off', 'Blank Space', 'Bad Blood', 'Look What You Made Me Do' en vele andere beklijven makkelijk en zijn 'oorwurmen' - een logische succesfactor;
  • Daarnaast zouden de verborgen boodschappen in de teksten, het appeleren aan duistere gevoelens en zelfs hekserij (lees ook: Why Taylor Swift practices Witchcraft?) jongere fans fascineren en in voorkomende gevallen ook troost bieden. 'Taylor begrijpt mij.' Door bijvoorbeeld de door Swift bezongen naampolsbandjes voor elkaar te kopen, maak je snel deel uit van de community en ben je niet (meer) alleen.

Inmiddels is zij een megamerk, stelt ook de EO. De drie concerten in Amsterdam zijn al geruimte tijd uitverkocht. Per show waren 55.000 kaarten beschikbaar. Er zijn nog wel enkele vip-tickets over via Ticketmaster door mensen die op het laatst niet kunnen. Als merkfenomeen is Taylor Swift in elk geval al bij voorbaat geslaagd, ook voor wie het concert niet heeft bijgewoond.
 (PvWK, bronnen: Bloomberg, Eur.nl, Parool, Washington Post en Marketingweek | foto: Stephen Mease / Unsplash)

(bron: Volkskrant, 5/7/'24)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken