'Picnic en Spar gaan voor meer plantaardig'

'Picnic en Spar gaan voor meer plantaardig'
  • Food-en-retail
  • 4 jul 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMVO

Picnic en Spar omarmen de doelstelling van Wakker Dier voor een ambitieuze eiwittransitie, meldt deze actiegroep enthousiast. 'De supermarkten gaan zich actief inzetten om meer plantaardige producten te verkopen dan dierlijke.'

'Dit is geweldig nieuws voor de dieren, het milieu en onze gezondheid', zegt Collin Molenaar van Wakker Dier. Met Picnic en Spar erbij zijn er nu elf supermarkten die deze stap zetten: Albert Heijn, Aldi, Crisp, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin, Picnic, Plus en Spar. Samen hebben zij een marktaandeel van meer dan 90 procent.

60 procent plantaardig
Van alle eiwitten die Nederlandse supermarkten verkopen, is op dit moment 40 procent plantaardig. De elf supermarkten hebben zich gecommitteerd aan een aandeel plantaardig van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030, waarbij de totale hoeveelheid eiwitten niet toeneemt. Ook publiceren ze jaarlijks hun voortgang.

Vomar nog niet
Deze week lanceert Wakker Dier een radiocommercial - te beluisteren in het venster hieronder- waarin zij supermarkt Vomar oproept om ook mee te doen. Molenaar: 'Vomar stunt nog volop met vlees en kan nog veel meer doen om consumenten te helpen plantaardiger te eten.'
Naast Vomar hebben ook wat kleinere supermarktketens zich nog niet aan de eiwitdoelstellingen verbonden: Boni, Boon’s Markt, DekaMarkt, Hoogvliet, Nettorama en Poiesz.

Dier, mens en milieu
Minder dieren eten is niet alleen goed nieuws voor de dieren zelf, maar ook voor onze gezondheid, stelt WD. 'De Gezondheidsraad concludeert hier dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten beter is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders. En daarnaast kan zorgen voor een 25 procent lagere milieu-impact van onze voeding. De Gezondheidsraad wijst onder andere naar supermarkten om consumenten hierbij te helpen.'
(PvWK)

Over Wakker Dier
'Wakker Dier komt op voor de dieren in de vee-industrie. We schudden mensen wakker en spreken bedrijven aan op dierenleed. Met onze campagnes tegen kiloknallers en plofkippen boeken we grote successen. Meer dan 38 duizend donateurs en de Nationale Postcode Loterij helpen ons daarbij. Wakker Dier heeft het CBF-Keur en we werken subsidievrij.'

(bron: WD)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken