PIM: visiedocument marketing in het AI- en duurzaamheidstijdperk
- B2b
- 4 jul 2024 @ 16:48
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 4 jul 2024 @ 16:48
- Sjaak Hoogkamer
Platform Innovatie Marketing (PIM) heeft een visiedocument "De marketingtoekomst in versnelling: AI en Duurzaamheid als krachtbronnen" gepresenteerd.
Volgens PIM is de gids bedoeld voor marketingprofessionals die klaar zijn om de toekomst te omarmen met een innovatieve en duurzame mindset in de snel evoluerende wereld van kunstmatige intelligentie (AI).
In een tijd waarin technologieën razendsnel evolueren en consumenten hun gedrag voortdurend aanpassen, belicht PIM de cruciale rol van marketingteams bij het navigeren door deze complexe veranderingen. Het visiedocument biedt inzichten en praktische aanbevelingen om marketingstrategieën te versterken en te vernieuwen, met een sterke focus op AI en duurzaamheid.
Het visiedocument is geschreven door Irma Bollen, ervaren marketingprofessional en bestuurslid van PIM. Ze kreeg ondersteuning en van vier vooraanstaande experts: Klaske Kruk, Wim Vermeulen, Steven van Belleghem en Patrick Petersen. Samen hebben ze hun inzichten en expertise gebundeld om dit inspirerende en onderbouwde document te creëren.
Charelle Akihary, voorzitter PIM: ‘Sinds vorig jaar zet PIM sterk in op nieuwe initiatieven die interactie binnen onze marketingcommunity vergroten. Met kennis, gedrevenheid en inspiratie willen we marketeers en organisaties helpen om echt in beweging te komen. Binnen het marketingvak gebeurt er veel op het gebied van technologie en duurzaamheid, maar we merken dat marketeers nog zoeken naar hun rol op dit gebied. Er is genoeg interesse in dit onderwerp, dat is een mooi begin. Maar wat kun en wat moet je er als marketingafdeling mee en waar begin je? PIM wil met dit visiestuk, een nieuw initiatief, marketeers en organisaties richting geven.’
Transformeer je marketing met AI en duurzaamheid
Dit visiedocument van PIM duikt diep in de wereld van AI, waar automatisering van repetitieve taken en data gestuurde beslissingen de kern vormen. Met de opkomst van generatieve AI (GenAI) verwacht Gartner dat tegen 2026 maar liefst 80% van de senior creatieve rollen getransformeerd zullen zijn.
Duurzaamheid is een andere gamechanger. PIM toont hoe marketingteams kunnen bijdragen aan een groenere toekomst door slimme, ethisch verantwoorde keuzes te maken. Van Google Nest tot Eneco, en van Patagonia tot Seepje, het document bevat veel inspirerende voorbeelden van hoe AI, duurzaamheid, authenticiteit en transparantie leiden tot sterkere klantrelaties en merkloyaliteit.
Een visie voor veerkrachtige, innovatieve en ethische marketingteams
PIMs visie omvat vier pijlers voor de toekomst van marketingteams:
- Integratie van technologie en duurzaamheid: Marketingteams ontwikkelen diepe, authentieke relaties met consumenten en dragen bij aan een betere wereld.
- Ethiek en verantwoordelijkheid: AI-gebruik in marketing moet voldoen aan strikte ethische normen om vertrouwen op te bouwen en consumenten te beschermen.
- Innovatie, flexibiliteit en samenwerking: Flexibele en adaptieve structuren zijn essentieel voor het doorbreken van organisatorische silo’s en het verbeteren van samenwerking.
- Cultuur van innovatie en creatief leiderschap: Laat creativiteit en technologie samensmelten, gestimuleerd door divers leiderschap en een inclusieve teamcultuur.
Bollen: ‘Onze visie bij PIM is om de uitdagingen van een voortdurend veranderende markt en consumentengedrag proactief te omarmen. We zien een toekomst waarin AI, data-science en duurzaamheid kerncompetenties zijn en een transformerende kracht binnen onze teams. Door technologie en menselijke empathie samen te brengen, streven we ernaar ervaringen voor consumenten te creëren, gebaseerd op diepgaande klantinzichten. Ethiek, innovatie en samenwerking vormen de kern van ons streven naar een leidende positie in de marketingsector, waarbij we ons inzetten voor maatschappelijke impact.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 27,... 05-07-2024
- In het wiel van... Daan Thijs... 05-07-2024
- PIM: visiedocument marketing in het... 04-07-2024
- In het wiel van... Eelco Postma... 04-07-2024
- Spotler Group neemt Evisit event... 04-07-2024
- Marie-Stella-Maris aan boord bij KLM... 28-06-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing