De wet van Dig Istha

  • Content
  • 9 mei 2014 @ 11:00
  • Link
  • Robbert Zantinge
    Robbert Zantinge

    directeur
    ZB Communicatie & Media
  • PrintStorytelling

De Groningse PvdA-wethouder Dig Istha was ooit de communicatiebaas van KLM. Van hem leerde ik dat je nooit zomaar oproepjes en puzzels uit je magazineformule moet verwijderen. Istha’s gelijk is een succesvol Brabants tijdschrift, mét een puzzel én een 91-jarig covermodel…

Leefstijl is het kwartaalmagazine voor de 115.000 leden van ledenvereniging Thebe Extra (verbonden aan de gelijknamige de Brabantse thuiszorgorganisatie). Het laatste lezersonderzoek leverde weer mooie inzichten op. Het blad wordt al meer dan tien jaar goed gelezen én gewaardeerd. Minstens net zo lang geleden hoorde ik Dig Istha spreken op een bijeenkomst van Logeion.

KLM
Istha sprak er over zijn ervaringen als directeur corporate communicatie van KLM. Personeelsblad Wolkenridder had een metamorfose ondergaan en onder andere de mini-advertenties van en voor personeel waren gesneuveld. Het indrukwekkende nieuwe design en de schitterende fotografie maakten dat niet goed. “De KLM’ers met blauw bloed”, zei Istha, “misten het vertrouwde gevoel.” Het gelikte magazine was hun blad niet meer en de waardering kelderde.

Puzzel
Van Istha’s lezing leerde ik dat je niet zozeer moet streven naar het mooiste, maar naar het beste voor je lezer. Ook voor het magazine van Thebe Extra is dat stelregel nummer één. Uit het lezersonderzoek blijkt dat een kwart het blad van voor naar achter leest. En 30.000 leden geven aan dat ze niet zonder het tijdschrift willen. Hoe mooi is dat? Persoonlijke verhalen doen het goed en de meest favoriete rubriek is nog steeds de puzzel.

91 jaar
Het succes van Leefstijl zit ‘m in twee dingen. Het blad ‘ademt’ de vereniging en ‘ademt’ Brabant. Geïnterviewden zijn altijd lid van de vereniging en wonen als het ware om de hoek. Ze zijn herkenbaar. Aan styling en visagie doen we niet. We laten de mensen zien zoals ze zijn. In het laatste nummer staan Leentje en Cees op de cover. Respectievelijk 90 en 91 jaar oud.

Zijn er dan geen verbeterpunten? Natuurlijk wel. Zo krijgen leden graag meer inhoudelijke en praktische informatie en gezondheidstips. Daar gaan we mee aan de slag. En één ding is zeker: de puzzel blijft. Die ‘wet van Istha’ staat ook na tien jaar nog als een huis. 

Dit blogartikel is eerder verschenen op platformcontent.nl

Robbert Zantinge

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken