[column] Tussen de verwende yuppen: Jonas Kooymans Havermelkelite

[column] Tussen de verwende yuppen: Jonas Kooymans Havermelkelite
  • Content
  • 15 jul 2024 @ 11:15
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • StorytellingTrends

Ik maakte me wel zorgen... Jonas Kooymans 'De Havermelkelite' begint met een test. Als je 75% scoort, dan hoor je bij die nieuwe yuppengroep. Zou ik, met mijn VanMoof, er ook een zijn? Dat viel mee, maar Kooyman fileert wel haarscherp de anderen, hoe ze bewegen in de grote steden, hoe ze eten, hoe ze zich gedragen, recenseert Daan van der Valk.

Hier in Amsterdam-Zuid zie ik ze lopen en zitten, het is zó herkenbaar, vooral in een consumptiepatroon. De ultieme havermelkelitehouding blijkt bij een jongen die zijn oordopjes al fietsend verliest. Hij heeft geen zin om te stoppen, want ach, hij kan thuis zo nieuwe oortjes bestellen. Dat verraste en schokte me, dat is echt een andere, trieste wereld, blij dat ik daar niet deel van ben. Je zou zulke types bijna verplichten Tim ’S Jongers’ Armoede uitgelegd aan mensen met geld te lezen. Maar het fascinerende is, zoals Kooyman laat zien, dat een groot deel van die groep het geld eigenlijk niet heeft voor hun gedrag: ze leven op krediet, stelen bij de zelfscankassa om zich een havermelkcappuccino te kunnen veroorloven.

Kooyman, zelfverklaard uitvinder van de term en vooraanstaand duider van de 'Havermelkelite', is wel erg tevreden met zichzelf - dat weet je op een gegeven moment wel. En tegelijk wekt hij groot respect op, dat hij hier zijn werk van heeft gemaakt, met een podcast, een nieuwsbrief, optredens. En met gezag zegt hij dan ook dat de Havermelkelite nu op zijn hoogtepunt is, en dat het waarschijnlijk weer gaat verdwijnen. Wat daarvoor in de plaats komt? Dat weten we nog niet, maar je hoopt dat Kooyman het in de gaten houdt. Want De Havermelkelite leest lekker weg, het is herkenbaar en geeft een uitstekend beeld van deze verwende yuppengroep.

Daan van der Valk
winkelmanager van Boekhandel Van Rossum

  • Leesfragment: De Havermelkelite
  • Klik hier voor meer info en om dit prettige vakantieboek direct te bestellen
     

    Jonas Kooyman (1989) studeerde journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam en literatuur aan The New School in New York. Als journalist schreef hij voor NRC over de luxe-industrie, het stadsleven en de tijdsgeest, maar hij zegde zijn baan op om fulltime verslag te doen van de nieuwe stedelijke elite. Hij muntte de term ‘havermelkelite’ en begon een Instagrampagina en een nieuwsbrief om deze yuppen en zichzelf een spiegel voor te houden. Inmiddels heeft hij meer dan 173.000 volgers en 18.000 abonnees.

     

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken