[column] Er zijn geen kleine klusjes
- Content
- 13 nov 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van der Wijk
creative director
- CopywritingFoodStorytelling
- 13 nov 2024 @ 10:30
- Peter van der Wijk
Er kunnen kleine merken zijn, er kunnen kleine bedrijfjes zijn, er kunnen kleine budgetten zijn. Maar zodra je die als copywriter op je bord krijgt, zijn het geen kleine klusjes.
Dan zijn ze even groot als die van de grootste merken. Omdat je voor iets kleins nu eenmaal met hetzelfde begint als voor iets groots.
Het A4-tje waarmee je begint is even leeg als voor een grote klus. Het idee is nog even ver weg. De gezonde spanning of je er wel uitkomt is even groot.
Plus, de verwachting bij de klant achter dat kleine klusje is natuurlijk even groot als bij een gigant van een klant.
Misschien wel groter. Hij heeft vaak maar een shot. Je bent z'n enige kans.
Maar de belangrijkste reden waarom kleine klusjes niet bestaan, dat ben jij zelf. Voor een copywriter is geen enkel klusje klein.
Er is altijd een probleem. Er is altijd een oplossing voor nodig. Het vergt altijd creativiteit en originaliteit. Het is nooit gemakkelijk en altijd even moeilijk.
Je kunt het kleine niet anders benaderen dan het grote. Zo groot als je voor het grote denkt, zo groot moet je ook voor het kleine denken.
Ook als er nul geld is om iets groots te doen? Vooral als er nul geld is om iets groots te doen. Groot denken kost nog niets zolang het in je hoofd gebeurt.
Begin je voor iets kleins meteen klein te denken, dan beperk je jezelf. Als je bij voorbaat denkt: te gek idee, maar gaat toch niet lukken, want ....
Dan denk je dus te klein en sluit je onbewust ideeën uit die misschien wel degelijk hadden kunnen schitteren. Dat kan zonde zijn.
Of dat wel of niet voor Altoids gebeurd is, geen idee. Misschien is er een waanzinnig script voor geschreven of een online idee dat absoluut viral zou zijn gegaan. Of een billboard dat tot blikschade zou hebben geleid.
Misschien heeft die klant toen wel overwogen om alle potjes bij elkaar te schrapen om iets heel groots voor elkaar te krijgen. Misschien is zelfs dat te weinig geweest om het goed te doen.
Maar het kan ook zijn dat ze bij Altoids gewoon direct en onmiddellijk dolverliefd op deze zin zijn geworden. Op dit juist bescheiden idee voor een bescheiden klein product als pepermuntjes.
Het is in al z'n eenvoud namelijk zo verschrikkelijk sterk. Als de Altoids zelf even sterk zijn, dan zou ik zeggen: begin voorzichtig met een half pepermuntje.
Peter van der Wijk
corporate remote copywriter
-
Peter van der Wijk
- Werkt bij:
- Functie: creative director
- Website:https://corporatecopywriter.nl/
- Profiel »
- tips
- klein product
- pen
- Altoids
- bescheiden
- verschrikkelijk
- corporate remote
- contentmarketing
- tekstschrijver
- sterk
- pepermunt
- storytelling
- copywriter
- copy
- dolverliefd
- Peter van der Wijk
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Hema Merk van het Jaar tijdens uitreiking Grand Prix Content...
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
- Milieuorganisaties lanceren “Op vakantie? Denk dichtbij”
- Campagne BrightPensioen wijst consumenten op invloed...
- 'Brabant herinnert' staat stil bij 80 jaar vrijheid en...
Laatste Nieuws
- 'Brabant herinnert' staat stil bij... 14-11-2024
- Opblaasbare bioscoop Cinekid maakt... 14-11-2024
- Hema Merk van het Jaar tijdens... 12-11-2024
- Campagne BrightPensioen wijst... 12-11-2024
- Milieuorganisaties lanceren “Op... 08-11-2024
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024