Biografie
Sytse Kooistra
[column] Bedacht door een mens
Op festival South by Southwest in Austin in de VS maakte James Taylor, Head of Design van TBWA Media Arts Lab - hét bureau dat alles voor Apple doet - het statement dat een idee vaag blijft zolang het niet gevisualiseerd is. Hoe goed het ook op papier staat, iedereen kan er nét een ander beeld bij hebben.
[column] Het imperfecte plaatje
Goede comedians zijn de koning(inn)en van de inzichten. Dankzij hun zelfkennis en kwetsbaarheid krijgen ze de lachers op de hand. Merken kunnen hier veel van leren. Want merken die zichzelf té serieus nemen, nemen die hun publiek wel serieus?
[column] (On)logisch
Met alleen logica kom je niet uit bij een dansende kat die internet en tv aan de man brengt of bij een drummende gorilla die chocolade verkoopt. En al helemaal niet bij pratende koffers die bagagemedewerkers werven. Toch kun je zeggen dat het logisch is dat dit werkt.
[column] Duurzame hersenkraker
Als je de gemiddelde briefing van vijf jaar geleden vergelijkt met die van vandaag de dag, dan vallen er drie dingen op: duurzaamheid, duurzaamheid en duurzaamheid. Een goede trend, uiteraard, maar de ene duurzaamheid is de andere duurzaamheid niet.
[column] Wanneer creatief werk werkt
Het beoordelen van creatief werk op effectiviteit is niet alleen voor mij als strateeg een belangrijk onderdeel van het werk. Marketeers, brand managers, accountmanagers, creatieven zelf - iedereen speelt een rol in dit delicate proces. Ervaring helpt, maar het wordt nooit makkelijk.
[column] Onverschillig
Er is geen briefing waar ‘onverschilligheid’ als doelstelling meegegeven wordt. En toch is dat voor de meeste campagnes het hoogst haalbare resultaat.
[column] Serieus, waarom zo serieus?
Opeens heb je het… arbeidsmarktcommunicatie hoeft niet altijd serieus en saai te zijn en met de juiste handvatten kun je bepalen of je eerstvolgende campagne geschikt of ongeschikt is. Niet geheel toevallig doet dit je aan twee campagnes denken, omdat ze precies dat doen waar dit artikel over gaat
[column] Briefing zkt. duidelijkheid
De briefing, de Schrödingers kat van onze industrie. Totdat je ‘m ontvangen hebt, is de opdracht even onduidelijk als dat het duidelijk is. Het enige verschil met het originele gedachte-experiment met de kat is dat na het briefingsmoment het mysterie vaak alsnog niet is onthuld.
[column] Het potlood en de satéprikker
‘Zonder een model is het geen strategiepresentatie.’ Hoe vaak ik deze opmerking heb gehoord, is niet meer op twee handen te tellen. Je merkt dat rondom strategie vaak een aura van complexiteit zweeft. Gelukkig heb ik nu een satéprikker en een potlood in mijn gereedschapskist zitten.
[column] Onderscheidend onvermogen
De USP kent iedereen. De UBR - Unique Buying Reason - is voor wie vanuit de doelgroep denkt.
[column] Menselijke taal inspireert tot beter werk
Eind 2020 lanceerde Mondelez International met veel bombarie een nieuwe marketingaanpak. Zit je stevig? Hier komt ‘ie: ‘Our marketing needs to feed the human hunger for connection. Today we need to stop marketing and start humaning.’ Hadden ze nou maar hun eigen advies opgevolgd voor deze uitrol.
[column] Marketing is viezer dan een doorgelekte luier
Tot tien maanden geleden was ik altijd toeschouwer van de ‘klantreis’ van jonge ouders, maar toen werden mijn vriendin en ik er ineens deelnemer van. Een beschouwing van een voet in de wereld van een strateeg en een voet in de spannende, onzekere en slapeloze wereld van een nieuwe ouder.
[trends] Tijd is geld
Ligt het product al in de winkel, maar is de campagne nog niet live? Heeft het team nog niet het gouden idee bedacht, maar zijn de verkochte uren op? Duurt het te lang, dan loop je euro’s mis. Maar de omgekeerde waarheid van ‘tijd is geld’ is net zo waar.
[column] Niet te negeren
'Pornowebsite xHamster blokkeerde op Moederdag alle MILF-video’s met de boodschap "Go call your mom, ok? MILFs can wait". Ik zou het niet wagen die website te bezoeken en al helemaal niet op Moederdag en toch bereikte deze boodschap mij. Ik twijfel of dat ook zou zijn gebeurd als xHamster het alleen bij een loze belofte had gelaten.' Een bijdrage in de rubriek MarketingTrends van Sytse Kooistra, strategy director Isobar.
- AlgemeenNieuws In het wiel van... Albin Bronkhorst:...Nieuws [interview] Merk meer dan...Weblog [column] MarketingAffairs 15:...Nieuws Fanta lanceert DOOH...Nieuws Campagne voor gelijke kansen voor...Nieuws In het wiel van... Annette Menheere...
- B2BNieuws Coca-Cola Europacific Partners...Nieuws Effectiviteit telemarketing gelijk,...Nieuws De marketingtransfers van week 37,...Nieuws AI-agent zorgt voor efficiëntere...Weblog [column] MiddelmatigheidNieuws 31 kanshebbers voor een Effie Award...
- BureausNieuws Strategische denkers (15): Een...Nieuws Longfonds lanceert campagne “Ik ben...Nieuws The Orange Connection ondersteunt...Nieuws Schoonmakers Vebego Cleaning...Nieuws DCB Energy komt met inhaker...Nieuws Nationaal Ouderenfonds lanceert...
- ContentmarketingNieuws Merkbekendheid belangrijke...Nieuws ING-campagne moet schulden jongeren...Nieuws Stayokay en WPK ontwikkelen nieuw...Nieuws Toyota wil sporten voor mensen met...Nieuws 25 september deadline inzenden Grand...Nieuws Duurzaam nieuws op meer dan 600...
- DesignNieuws “Big 5” kunstenaars van Den Haag in...Weblog [column] Hoe beschermen we muzikale...Nieuws Finale Mysteryland brengt ode aan...Weblog [column] Bedacht door een mensWeblog [column] De paradox van muzikale AI...Weblog [column] De toekomst van marketing...
- Food en RetailWeblog Column De polariserende consumentNieuws McDonalds lanceert Twaalfuurtje met...Nieuws Patisserie- en kroketlegende...Nieuws [onderzoek] Voedselverspilling in...Nieuws 300ste Wibra in Mall of the...Nieuws Statieheld-pilot op universiteiten...
- MediaNieuws Brede creatieve coalitie in actie...Nieuws PXR geeft tijdschriften Hearst uitWeblog [column] Top 5-TikTok-trends van...Nieuws Boekenbranche exposeert tegen...Nieuws Martha Riemsma nieuwe algemeen...Weblog [column] Generatie Alpha gaat onze...
- Online MarketingNieuws Apple-oortjes in de VS goedgekeurd...Nieuws YouTube kondigt nieuwe tools aan om...Nieuws Bruynzeel gebruikt influencers voor...Nieuws ACM gaat verkoop online nepreviews...Nieuws Onderzoek: TikTok en YouTube...Nieuws Politie breekt deze zomer in bij...
- SponsoringNieuws Enterprise verlengt partnership met...Nieuws Heineken en Koninklijke Jaarbeurs...Nieuws Team Rockstars IT voor tweeënhalf...Weblog [column] Een makkelijk doelwit (over...Nieuws ING en KNVB helpen...Nieuws Essent terug in schaatsen, vervangt...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- “Big 5” kunstenaars van Den Haag in... 17-09-2024
- Finale Mysteryland brengt ode aan... 05-09-2024
MarketingTribune Events
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing
- Toon alle events »