Hoe houd je een opdrachtgever? De do's and don'ts

  • Design
  • 15 jul 2014 @ 09:54
  • Link
  • Wendy van Esveld
    Wendy van Esveld

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    Zelfstandig ondernemer
  • Designonderzoek

Een recent onderzoek van de Design Business Assocation (DBA) legt de ‘pijn- en fijnpunten’ bloot van de relatie tussen designbureau en klant. Daargelaten dat de studie in het algemeen positief uitpakt, hier een focus op wat beter kan in ‘do’s and don’ts’.

Consultancy Up to the Light onderzocht de relatie tussen opdrachtgever en designbureau. Het bureau nam in 2013 vierhonderd interviews af met opdrachtgevers. DBA coördineerde en begeleidde de benchmark die werd geïnitieerd door 35 Engelse designbureaus. Bureau- en klantnamen worden niet vrijgegeven, maar de resultaten leveren een aantal aardige inzichten op over hoe een designbureau zijn relatie met klanten kan versterken. Hier de vijf belangrijkste tips:

1. Plavei de weg
Het zijn de kleine, gemakkelijk te voorkomen probleempjes, die een relatie op het spel zetten. Zo hechten klanten bijzonder veel belang aan het gewoon op tijd komen voor een afspraak, het geven van zorgvuldige informatie, het jezelf kunnen verplaatsen in de opdrachtgever en het niet persoonlijk nemen van kritiek op creatief werk. Niet voldoen aan deze basale voorwaarden, blijkt de nummer één reden van weglopen bij een bureau.

2. Acteer niet in een vacuüm
Het grootste probleem waar klanten tegenaan lopen is gebrek aan solide redenen voor een designkeuze. De interviews laten zien dat met name bureaus worden gerespecteerd die creatief zijn vanuit een gegronde onderbouwing. Designbureaus moeten de commerciële beweegredenen tonen achter het ontwerp, niet in vacuüm acteren.

3. Don’t be fluffy
Natuurlijk moeten creativiteit en effectiviteit hand in hand gaan. Maar opdrachtgevers kijken naar resultaten in de portfolio’s van bureaus. Mist dit, dan zal je als wollig ofwel ‘fluffy’ worden ervaren.

4. Geef voldoende ‘douchetijd’
Heeft de opdrachtgever het gevoel dat hij voldoende “douchetijd” heeft? Goede ideeën krijg je niet per se op kantoor, opdrachtgevers verwachten betrokkenheid en ook dat je weleens in de trein of onder de douche met ze bezig bent.

5. Leef je in
Blijf vragen stellen. Waar wil je zijn over drie jaar? Hoe kunnen we helpen? Wat kunnen we beter doen? Wanneer je doelen echt begrijpt, is het waarschijnlijker dat je het bureau bent dat de opdrachtgever kan helpen deze doelen te realiseren.

Full version
Het volledige artikel inclusief een beschouwing van Deborah Dawton, chief executive DBA en Jonathan Kirk, directeur van Up to the Light, is te lezen in de juli-editie van Dude, Dutch Designers Magazine van de BNO. Kijk voor meer informatie, losse nummers of een abonnement op bno.nl/dude.

Download
Hier het onderzoeksrapport What clients think 


Dude #1, gedeelte van pag. 57

Wendy van Esveld

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken