GroupM en The Invaders lanceren Dutch Gaming Report

GroupM en The Invaders lanceren Dutch Gaming Report
  • Bureaus
  • 12 dec 2024 @ 15:40
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Driekwart van de Nederlandse bevolking gamet op telefoon, tablet of console, 60% daarvan zelfs dagelijks. Voor mediabureau groep GroupM en gaming for brands agency The Invaders de reden om meer inzicht in deze groep te krijgen.

Samen publiceren ze deze week The Dutch Gaming Report 2025. Uit het onderzoeksrapport blijkt onder andere dat volwassen spelers in Nederland per maand gemiddeld € 29 uitgeven aan in-game aankopen, en jongeren € 22. Tel daarbij op dat meer dan de helft van de spelers geen bezwaar heeft tegen de aanwezigheid van merken in games, en het is volgens beide partijen ‘niet verbazingwekkend dat brands met belangstelling kijken naar de gamingindustrie.’

GroupM en The Invaders vinden het daarom hoog tijd om te focussen op wat gaming betekent in ons dagelijks leven en hoe merken hierop kunnen inhaken met gerichte campagnes. Ze investeren daarom niet alleen in dit eerste op Nederland gefocuste onderzoek, maar ook in brand safety tooling, partnerships met game publishers en media en de grootste database van spelers, professionals en cases.

Harry D. Homeijer, Head of Gaming bij GroupM, ziet een duidelijke trend: 'Gaming heeft een groeiend aandeel in de totale mediaconsumptie. In het gefragmenteerde medialandschap gaat het steeds meer om het winnen van de aandacht van de consument. In tegenstelling tot het passieve 'lean back' consumeren van televisiecontent wordt gaming actief en immersief beleefd met hoge attentiewaarden én impact scores. We zien dan ook een toekomst waarin gaming niet alleen een groot aandeel heeft in de totale mediaconsumptie, maar ook in de marketingplannen van adverteerders.’

Jongeren gamen vaker samen, volwassen meer alleen

In de eerste editie van The Dutch Gaming Report 2025 zijn dit opvallende uitkomsten over gaming in Nederland:

•        Jongeren (13-17 jaar) spelen vaker samen op PC of console (46%) dan volwassen spelers (36%);

•        Volwassen spelers geven gemiddeld € 29 per maand uit aan in-game aankopen, jongeren € 22;

•        Meer dan de helft van de spelers staat neutraal tegenover de aanwezigheid van merken in games;

•        Mobiel gamen gebeurt vaker dagelijks en korter, op consoles wordt urenlang gespeeld en vindt ook sociale interactie plaats; voor 1/3 is dit zelfs de voornaamste reden om te spelen;

•        Candy Crush, Pokémon Go en Wordfeud blijven de bekendste mobiele games, Minecraft, Fortnite en Call of Duty winnen het op de consoles.

Bron: The Dutch Gaming Report 2025

Behalve nieuwe inzichten in het gamegedrag van Nederland rekent dit onderzoek ook af met misvattingen en vooroordelen over gaming. Gamers zijn geen aparte groep: (bijna) iedereen gamet, en gamers vind je in alle lagen van de bevolking.

Het is een eerste stap om de gaming-wereld inzichtelijk te maken voor de Nederlandse markt. Een wereld waarin iedereen welkom is, zolang het spel en de spelers gerespecteerd worden.

Merken in games

Gaming gaat nu en in de toekomst een grote rol spelen in de communicatiestrategie van merken, geholpen door de dalende TV-consumptie, het toenemende gebruik van adblockers en de afnemende reputatie van social media platforms.

Frank Goren, Strategy Officer The Invaders: ‘Merken naar de wereld(en) van gaming brengen is zo logisch als wat. Be where your audience is, is hier net zo goed van toepassing. En dat publiek is immens. Probleem was dat we ons werk veelal moesten baseren op internationale data. Daarom investeren we, onder andere met dit onderzoek, gezamenlijk in data en inzichten over specifiek Nederlandse gamende consumenten.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken