Volume TV-reclames online kansspelen niet toegenomen

Volume TV-reclames online kansspelen niet toegenomen
  • Media
  • 11 okt 2022 @ 15:21
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het volume TV-reclames voor online kansspelen is het eerste jaar na de openstelling van de markt voor online kansspelen niet toegenomen, ondanks de grote toename van het aantal vergunninghouders.

De oorzaak hiervoor is de terughoudendheid door de TV-exploitanten. In de praktijk blijkt de wettelijke beperking, dat TV-reclame voor online kansspelen alleen tussen 21:00 uur 's avonds en 6:00 uur 's ochtends mag worden uitgezonden, goed te werken. Van alle contacten met TV-spots voor online kansspelen komt gemiddeld slechts 5% terecht bij jongvolwassenen van 6 tot en met 23 jaar. Dat stelt TV-marketingorganisatie Screenforce.

In onderstaande grafiek is te zien dat er geen directe relatie is tussen het aantal vergunninghouders online kansspelen en het aantal TV-spots. Het totale aantal TV-spots in de maand september is lager dan in de maand december. Dit terwijl het aantal aanbieders met een vergunning in september verdubbeld is ten opzichte van december: van 11 naar 22 vergunninghouders.

In de maand januari zijn de meeste TV-spots uitgezonden voor online gokken: 5.273 door zeven verschillende online kansspelen adverteerders. In totaal zijn in de maand januari in het tijdvak van 21:00 uur 's avonds tot 6:00 uur 's ochtends 121.491 TV-spots uitgezonden. De 5.273 uitgezonden spots voor online kansspelen vormen 4,3% van het totaal aantal uitgezonden spots in dat tijdvak. De rest van de uitgezonden spots is voor andere producten en branches. In september is dat aandeel binnen alle uitgezonden TV-spots in het tijdvak gedaald naar 3,9%. Deze cijfers zijn afkomstig van onafhankelijk onderzoeksbureau Nielsen1), dat in Nederland de mediabestedingen door bedrijven registreert.

Beperkende maatregelen
De TV-exploitanten hebben in december 2021 aangekondigd hun eigen commercieel beleid met betrekking tot kansspelreclames nog verder aan te scherpen2). Dat vult iedere TV-exploitant onafhankelijk naar eigen inzicht in. Het betekent o.a. dat het maximumaantal door de TV- exploitant toegestane TV-reclames per reclameblok voor (online) kansspelen nog verder is verminderd en dat tag-ons niet meer zijn toegestaan. Deze nieuwe beperkingen zijn ingegaan met de tariefkaart van 1 februari 2022 en blijven nog van kracht ongeacht het aantal nieuwe toetredende online kansspelvergunninghouders. In september zijn dat er 22. Volgens schattingen door experts zullen daar nog tussen de 5 en 10 aanbieders bijkomen3).

Jongvolwassenen
Met kwetsbare groepen worden in deze analyse jongvolwassenen tot en met 23 jaar bedoeld. In onderstaande figuur op basis van de cijfers van het Kijkonderzoek4) is duidelijk te zien dat van alle contacten met de TV-spots voor online kansspelen slechts 5,2% gemiddeld terechtkomt bij jongvolwassenen van 6 tot en met 23 jaar. Dit aandeel is dus een stuk lager dan het maximum van 25% zoals genoemd in de Reclamecode Online Kansspelen (ROK)5). In de praktijk blijkt de wettelijke beperking, dat TV-reclame voor online kansspelen alleen tussen 21:00 uur 's avonds tot 6:00 uur 's ochtends mag worden uitgezonden, goed te werken.


 

1) https://www.nielsen.com/nl/nl/insights/media/
2) https://screenforce.nl/reclame-voor-online-kansspelen-waar-kun-je-op-rekenen/
3) https://kansspelautoriteit.nl/nieuws/2022/april/ksa-voorzitter-rene-jansen-illegaal/
4) https://kijkonderzoek.nl/
5) https://www.reclamecode.nl/nrc/reclamecode-online-kansspelen-rok-2021/

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken