Ekoplaza uitblinker in foodretail: beste positionering volgens consumenten

Ekoplaza uitblinker in foodretail: beste positionering volgens consumenten
  • Food-en-retail
  • 9 jan 2025 @ 08:35
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Geen tag

Ekoplaza is door consumenten uitgeroepen tot dé foodretailer met de beste positionering. Uit het onderzoek ‘Uitblinkers Foodretail’, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope onder meer dan 4.100 Nederlanders, blijkt dat speciaalzaken beter scoren op positionering dan supermarkten. Ekoplaza neemt de koppositie in, gevolgd door Nettorama en Echte Bakker.

Ekoplaza: grote winnaar op onderscheidendheid

Consumenten beoordeelden foodretailers op relevantie, onderscheidend vermogen en geloofwaardigheid. Ekoplaza scoort het hoogst met een totaalscore van 3,93 op een schaal van 1 tot 5. De keten blinkt vooral uit op het criterium ‘onderscheidendheid’ met een score van 4,04. Dit resultaat is logisch: Ekoplaza profileert zich als biologische supermarkt en heeft hiermee een unieke marktpositie. Nettorama (3,85) en Echte Bakker (3,83) volgen dicht daarachter.

Speciaalzaken positioneren zich sterker

Uit het onderzoek blijkt dat speciaalzaken doorgaans beter in staat zijn om zich helder te positioneren dan grote supermarktketens. Zo scoren slagerijen en poeliers gemiddeld een 3,75, de hoogste score binnen de subbranches. In branches waar het onderscheid tussen aanbieders minder duidelijk is — zoals slijterijen — is het voor bedrijven extra belangrijk om scherp te definiëren waar ze voor staan.

Supermarkten blijven achter

Supermarkten hebben met een gemiddelde score van 3,40 de laagste positionering in de foodretail. Het onderzoek analyseerde vijftien supermarktketens, een aanzienlijk groter aantal dan andere subbranches, waardoor er meer variatie mogelijk is binnen deze groep. Opvallend is dat kleinere en gespecialiseerde supermarkten vaak beter scoren dan de grote ketens. Dit kan te maken hebben met een sterkere klantbinding en een duidelijkere onderscheidende propositie.

 

Het hele onderzoek is hier te lezen: https://www.multiscope.nl/diensten/marktcijfers/uitblinkers-foodretail.html.

Imke Walenberg

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken