Onderzoek: online vindbaarheid bedrijven verslechterd

Onderzoek: online vindbaarheid bedrijven verslechterd
  • Online
  • 28 okt 2022 @ 04:14
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Bedrijven en organisaties investeren steeds meer in user experience (UX) en steeds minder in betaalde en organische vindbaarheid. Dat blijkt uit de Global Marketing Engagement Index, een jaarlijks onderzoek van internationaal PR- en marketingbureau Team Lewis.

De online vindbaarheid van bedrijven daalde dit jaar van 56 naar 47 procent.

Bedrijven kwamen gemiddeld op lagere posities terecht in Google zoekresultaten en bezoekers spendeerden minder tijd op landingspagina’s.

Daarnaast valt op dat organisaties steeds minder communiceren over maatschappelijke initiatieven, zoals de inzet voor diversiteit, inclusiviteit en duurzaamheid. Hoewel dit onderwerp de afgelopen jaren actueel was, dalen de scores van 65 procent in 2021 naar 56 procent in 2022.

Verder plaatsten bedrijven minder mediacontent op hun website denk aan casestudies en informatie rond producten en/of diensten. In 2021 scoorden de onderzochte bedrijven op dit topic nog 56 procent en in 2022 daalde dit percentage naar 35 procent.

Team Lewis gebruikt voor dit onderzoek de Marketing Engagement Tracker (MET), een zelf ontwikkelde methode waarmee het bureau de top 300 grootste bedrijven ter wereld analyseert. De index wijst scores toe aan de inzet van verschillende marketingkanalen.

Onverwachte resultaten

De onderzoeksresultaten zijn in strijd zijn met de verwachtingen van het PR-en marketingbureau. Matt Robbins, VP Insights and Research van het bureau: ‘We zien bedrijven meer investeren in gebruikerservaring, maar daartegenover zien we de uitgaven voor SEO en SEA dalen. Dat vinden we opvallend, aangezien een verbeterde gebruikerservaring weinig meerwaarde heeft als de website niet goed vindbaar is.’

De oorzaken van deze onverwachte resultaten zijn volgens Robbins te wijten aan de huidige wereldwijde economische context: ‘We hebben te maken met hoge inflatie ondanks de optimale werkgelegenheid. Dit betekent dat bedrijven geconfronteerd worden met de druk van stijgende kosten. Investeringen op marketinggebied worden teruggeschroefd en dat is een kortetermijnoplossing. Het opbouwen van een merkreputatie duurt jaren, maar kan snel verloren gaan.’

Download hier de Global Marketing Engagement Index 2022:

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken