Multi Systeem Therapie (MST) als bedrijf en product
- Algemeen
- 23 jul 2014 @ 09:45
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - PatiëntrelatieJeugdzorgMarktwerking
- 23 jul 2014 @ 09:45
- Redactie Zorgmarketing
MST-Nederland is sinds drie maanden een zelfstandige B.V. zonder winstoogmerk. Daarvoor maakte MST onderdeel uit van een zorgaanbieder in het zuiden van het land. ‘Dat was heel verwarrend voor zowel klanten, de leverancier als voor onze medewerkers,’ vertelt marketeer Lidewy Ammerlaan. ‘Het was daardoor moeilijk om MST goed te positioneren, als afdeling van een grote organisatie. Nu zijn we onafhankelijk, los zoals we zelf zeggen. Wat dat betekent, legt Ammerlaan uit aan de hand van tien steekwoorden.
Product
Multi Systeem Therapie (MST) is een behandelingsmethode voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar met de meest complexe gedragsproblemen, zoals problemen met agressie, drugsgebruik, weglopen of crimineel gedrag. De behandeling duurt tussen de drie en vijf maanden. Kenmerkend is dat de behandeling niet op kantoor plaatsvindt, maar in de natuurlijke omgeving van de jongere en met de personen die het meest invloed hebben op deze jongere: dat zijn vooral de ouders. ‘Voor deze jongeren dreigt meestal een uithuisplaatsing. MST wil een alternatief zijn voor een dergelijke plaatsing in een justitiële jeugdinrichting of gesloten jeugdzorginstelling,’ licht Ammerlaan toe.
Bedrijf
Ammerlaan: ‘Op papier is MST-Nederland sinds 1 april een B.V. zonder winstoogmerk. Sinds 1 juli zijn alle contracten getekend, zijn er zeven mensen in dienst en zijn we verhuisd naar een eigen locatie. We zitten nu niet meer in bij een zorginstelling, maar zijn nu een onafhankelijke organisatie. Een bewuste keuze.’
Zelfstandig
‘We waren tot voor kort een afdeling van een zorgaanbieder en die aanbieder was ook één van onze klanten. Dat was verwarrend en maakte het moeilijk om MST goed te positioneren, mede omdat MST onder de marketingstrategie van die grote organisatie viel. Het was ingewikkeld: je klant, maar ook je leverancier.
Nu we los zijn, kunnen we alle MST-teams op dezelfde manier behandelen en benaderen. We kunnen MST gaan branden en onze eigen marketingstrategie uitzetten. We kunnen luisteren naar de klanten, naar wat zij nodig hebben en dat uitvoeren. Veel kortere lijnen, veel sneller handelen. We zijn zaken echt aan het professionaliseren.’
Strategie
‘Welke strategie we gaan uitzetten? We gaan ons voornamelijk richten op brand marketing: het branden van MST in Nederland en Vlaanderen. We hebben één product en één merk. Voorheen werden alle uitgaande communicatiemiddelen gemerkt met MST-Nederland. Nu hebben we een nieuw logo in de markt gezet: “MST Multi Systeem Therapie”. Al het pr-materiaal, maar ook alles wat we op social media zetten, kunnen de klanten nu meenemen naar hun stakeholders. Dat hoeven ze niet opnieuw te verzinnen, daar zit geen bedrijfsnaam aan vast, alleen een product met één merknaam.
Klanten
‘We hebben op dit moment 29 MST-teams in Nederland en Vlaanderen, verdeeld over acht zorginstellingen. Die MST-teams bestaan uit een supervisor en vier therapeuten. Daarmee zijn er meer dan honderdvijftig MST-ers in Nederland en Vlaanderen actief.
We willen in Nederland sterker worden, maar zeker ook in Vlaanderen. In Vlaanderen is er nu één MST team, dat kunnen er meer worden. We willen daar groeien en alle pr “vervlaamsen”, compleet met eigen website, logo en social mediakanalen. Daar geldt namelijk een ander taalgebruik en ook een heel andere manier van benaderen. Heel interessant ook. Dat willen wij splitsen. Daar ben ik nog heel hard mee bezig, om dat voor elkaar te krijgen intern.’
Doelen
‘We hebben doelen, die zijn opgenomen in het bedrijfsplan, maar die moeten we nog verder onderbouwen. Daar kan ik nu nog niet al te veel over zeggen. Wel dat de eerste prioriteit is om bestaande klanten te behouden. Een belangrijk uitgangspunt, zeker met de transitie in de jeugdzorg die er aankomt.
Omdat mijn collega’s uit de zorg komen en zij zich marketing en sales nog niet eigen kunnen maken, wil ik brand marketing bedrijven. Het draait om de brand experience dus meer storytelling door ouders, meer verhalen, meer emoties en die delen met alle klanten. Bijvoorbeeld: één organisatie kreeg het voor elkaar om met een gezin in het Algemeen Dagblad te komen. Dat wil ik sturen, motiveren en delen, want daar kunnen al onze klanten profijt van hebben.’
Concurrentie
‘Onderling kunnen onze klanten stiekem wel een beetje concurreren, maar wij doen dat niet; wij hoeven dat ook niet meer. Wij zijn nu los, nu kan het, en we kunnen nu klantgericht gaan werken. Echt de klanten ondersteunen met hun pr en duidelijk zijn daarin. Al moet er nog veel gebeuren hoor, maar we kunnen het nu doen, dat is een fijn gevoel.’
Bedrijfscultuur
‘Intern moet er nog veel gebeuren op marketinggebied; alle content moet worden aangepast en ook binnen de organisatie moet er in het denken nog het een en ander gebeuren. Intern moet bijvoorbeeld heel het idee van strategie, marketing en verkoop nog doordringen. Dat heeft tijd nodig, dat moet nog inwerken.
Marketing is niet alleen wat ik doe in de pr en op de website; het is wat iedereen binnen MST-Nederland en de MST-teams kan uitdragen. Mijn collega’s spreken onze klanten veel vaker en zij kunnen meer sales- en marketingkansen zien en voelen. Nog meer dan ik eigenlijk. Maar zolang zij dat niet optimaal herkennen, begrijpen en communiceren, dan werkt de marketingstrategie niet goed genoeg. Zodra wij binnen MST-Nederland de vragen uit de markt goed horen, voelen en vertalen naar concrete acties dan zetten we ons product MST goed in de markt. En dat is voor onze marketingstrategie wel heel belangrijk.
Uitdaging
‘Dat is nog wel een dingetje. Ik zeg “product”, “klant” en “sales” maar in de zorg is dat niet altijd gangbaar. Dat is voor mij en wellicht ook voor andere zorgmarketeers een leuke uitdaging. Accepteren en horen dat er vanuit de markt vragen zijn en dan klantgericht werken. Bij ons wordt er bijvoorbeeld gesproken over “MST-aanbieders” en “onze therapie”. Dan zeg ik: “Ja, maar het is een product, een verkoopkans en een klant”. Dat moet nog doordringen. Maar ik zie genoeg aanknopingspunten voor zaken waarin we kunnen groeien.’
Congres
‘We wilden dit heel graag, heel snel: zelfstandig worden. Dat is uiteindelijk gelukt. We zetten daarom op 4 september het MST Congres in Utrecht neer: voor en door MST-klanten. Dat is één van de eerste signalen: “Wij zijn los, wij zijn van jullie allemaal”. Wij organiseren het congres, maar houden daar financieel niets aan over. Het is voor onze klanten, om daar MST te positioneren en om daarmee verder te kunnen. Daarom hebben we alleen nog maar pr-materiaal met Multi Systeem Therapie en doen we weinig met de bedrijfsnaam.’
Nieuw logo en word cloud:
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
- Uitdaging
- Klanten
- MST-Nederland
- Zelfstandig
- Marketingstrategie
- Sales
- Concurrentie
- Brand experience
- Zorgproduct
- Doelen
- Multi Systeem Therapie
- MST Congres
- Bedrijfscultuur
- Brand marketing
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events