Eurovision Songfestival komt met sonic identity
- Bureaus
- 3 jan 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - EvenementConcepten
- 3 jan 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Het Eurovisie Songfestival komt met een merk-herkenningsdeun oftewel ‘sonic identity’ voor de presentatie in Zwitserland in 2025. De track 'See You Radiate' is gemaakt door het Amsterdamse MassiveMusic.
De tune zal in het hele programma te zien zijn, op sociale kanalen en via alle officiële Eurovisie-marketingkanalen. De aanpak van MassiveMusic was naar eigen zeggen om te kijken naar het ‘sonische DNA’ van het Eurovisie Songfestival en naar het Zwitserse muziekerfgoed en deze samen te voorzien van een moderne esthetiek. ‘See You Radiate’ bereidt de kijker volgens de makers voor op een onvergetelijke ervaring met een geluid dat elektronische beats uitstraalt met traditionele Zwitserse folkinstrumenten.
'Individuele geluidsgolven bouwen zich op tot één totaalgeluid, dat symboliseert hoe Eurovisie bestaat uit gemeenschappen van artiesten, fans en landen over de hele wereld die allemaal samenkomen om van de wedstrijd het feest te maken dat het is.
De sonische identiteit vormt het hele muziek-DNA van het merk en komt in alles terug, van stemgeluiden tot overgangselementen en meer. Zo kan het merk consistentie opbouwen in zijn marketinginspanningen in de aanloop naar het event.'
Het geluid van Eurovisie kan ook in vervolgedities goed worden aangepast aan nieuwe gastlanden, verwachten de makers. Hierdoor kan het Eurovisie Songfestival volgens de componisten 'een meer alomvattende, gedefinieerde en gedenkwaardige sonische identiteit ontwikkelen'.
Béa Day, hoofd Creative Direction bij MassiveMusic Amsterdam, licht toe: ‘Voor de sonische identiteit van Eurovisie hebben we ons laten inspireren door de merkidentiteit “Unity shapes love”, waarmee we de kracht van verbinding via muziek vastleggen. Het sonische DNA, "See you radiate", is een gedurfd, dynamisch nummer met onverwachte wendingen dat de Zwitserse culturele essentie combineert met de mondiale geest van het Eurovisie Songfestival. Het is strategisch ontworpen en komt tegemoet aan de uiteenlopende behoeften van zo’n iconisch evenement, waardoor emotionele resonantie en merkconsistentie worden gegarandeerd.’
Artur Deyneuve, art director van het project, vult aan: ‘Eenheid vormt echt liefde, en deze samenwerking is daar een bewijs van. Werken met Equal Visual Productions AG, Not Wieden + Kennedy, MassiveMusic, Newglyph SA, SRG SSR en alle andere betrokkenen was een absoluut genoegen. Ze omarmden elke uitdaging en gingen consequent een stap verder.’
Nederland is een van de zeven landen die al sinds de eerste editie (1956) deelnemen aan het Eurovisiesongfestival. Zanger Claude vertegenwoordigt Nederland tijdens de 69ste editie in mei 2025. De 21-jarige deelnemer, bekend van hits als Ladada (Mon Dernier Mot), Layla en Écoutez-moi staat straks op het podium in gaststad Bazel. Beluister en bekijk de nieuwe sonic identity in het venster hieronder.
(PvWK | beeld: Propellor / screenshot)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Eurovision Songfestival komt met... 03-01-2025
- Albert Heijn en TBWA\Neboko winnen... 03-01-2025
- Esprix Awards 2025: Inzendingen weer... 02-01-2025
- Beleggen kan écht iedereen31-12-2024
- Kruidvat maakt voor nieuwe campagne... 31-12-2024
- Ovide Agency nieuwe PR-bureau voor... 30-12-2024