Albert Heijn en TBWA\Neboko winnen 'December Commercial Competitie 2024'
- Bureaus
- 3 jan 2025 @ 07:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Commercials
- 3 jan 2025 @ 07:00
- Nanny Kuilboer
Commercialreview.nl heeft voor de ‘December Commercial Competitie 2024’ twaalf decembercommercials voorgelegd aan een panel, die de commercials hebben beoordeeld op zes categorieën. Per commercial hebben minimaal 250 respondenten acht vragen beantwoord. Albert Heijn en TBWA\Neboko winnen en ook Hotel L'Amour gooit hoge ogen met plek 2 en 3.
Onderstaande commercials namen deel aan het onderzoek (op alfabetische volgorde):
Albert Heijn (TBWA\Neboko)
Bol (Dept)
Etos (Noise Amsterdam)
Hema (Hotel L'Amour)
Intratuin (Havas Lemz)
Jumbo Supermarkten (Hotel L'Amour)
Kruidvat (DDB Amsterdam)
Lidl Nederland (BBDO Germany)
Nationale Postcode Loterij (Alfred)
Sonova Audiological Care Nederland (Indie)
Staatsloterij (TBWA\Neboko)
VodafoneZiggo (VML)
De winnende decembercommercial van 2024 is ‘Whamster’ van Albert Heijn in samenwerking met TBWA\Neboko. Genoemd worden ‘mooie beelden’, de ‘muziek’ natuurlijk en Harry de hamster zorgt voor de emotionele beleving. De commercial krijgt een 7,8 als rapportcijfer en behaalt de hoogste score op de factoren ‘leuk om naar te kijken’, ‘onderscheidend’ en ‘zet aan tot actie’. Deze reactie vat het algemene gevoel over de commercial goed samen: ‘Leuke, warme en originele commercial die goed past bij de Kerstcommercial-traditie van Albert Heijn.’
Op de tweede plek Hema van Hotel L’Amour met in de hoofdrollen opa, Takkie en Siepie. De commercial scoort een 7,5. Deze reactie vat het algemene gevoel over deze commercial goed samen: ‘Heel leuk, ontroerend, sfeervol, humor. Goed uitgewerkt, laat tevens zien hoe lang Hema ook al in het leven van iemand kan zijn.’ De commercial behaalt ook hoge scores op de factoren ‘onderscheidend’ en ‘leuk om naar te kijken’.
De derde plek gaat naar de serie commercials van Jumbo/Hotel L’Amour met een 7,4 en hoge scores op de factoren ‘zet aan tot actie’ en ‘onderscheidend.’ De waardering wordt goed verwoord in deze reactie: ‘Erg leuk hoe de verschillende commercials samen een verhaal voor me en in elkaar passen.’
De top drie per categorie
Andere opvallende resultaten
De commercial van Lidl, ontworpen door BBDO Germany, scoort hoog op de factor ‘zet aan tot actie’. De commercial roept op tot het steunen van het Jeugdeducatiefonds wat door veel kijkers wordt gewaardeerd.
De commercial van Kruidvat en DDB Amsterdam, scoort hoog op de factor ‘leuk om naar te kijken’.
De commercials van Etos (Noise Amsterdam), Schoonenberg (Indie) en VodafoneZiggo (VML) krijgen de hoogste scores op de factor ‘geloofwaardig’, wat vooral voor VodafoneZiggo een mooie conclusie is, aangezien de commercial oproept je telefoon toch vooral een tijdje niet te gebruiken.
Irritant
De commercials van Bol (Dept Agency), Nationale Postcode Loterij (Alfred) en toch ook VodafoneZiggo (VML) krijgen de hoogste scores op de factor ‘irritant’. Bol herhaalde de commercial van 2024 en is dus lekker duurzaam bezig, wat schijnbaar toch niet altijd gewaardeerd wordt. Veel mensen waardeerden de ‘zingende voordeuren’ van de Postcode Loterij, maar je kunt het schijnbaar niet iedereen naar de zin maken. En tja, VodafoneZiggo wordt naast betrouwbaar, toch ook irritant gevonden.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Eurovision Songfestival komt met... 03-01-2025
- Albert Heijn en TBWA\Neboko winnen... 03-01-2025
- Esprix Awards 2025: Inzendingen weer... 02-01-2025
- Beleggen kan écht iedereen31-12-2024
- Kruidvat maakt voor nieuwe campagne... 31-12-2024
- Ovide Agency nieuwe PR-bureau voor... 30-12-2024