Caroline Receveur van Maritim Amsterdam: 'Het is belangrijk dat je van je collega's weet wat hun droom is'

Caroline Receveur van Maritim Amsterdam: 'Het is belangrijk dat je van je collega's weet wat hun droom is'
  • Algemeen
  • 28 dec 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterview

Caroline Receveur is hotelmanager ‘met heel veel liefde voor marketing’ van het nieuw te openen event- en congreshotel Maritim Amsterdam. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden. ‘Over tien jaar ben ik nog steeds hotelmanager; dat vind ik echt de allerleukste baan.’

Vlnr Lissy Witte, Caroline Receveur en Jordy Tousain; het marketingteam van Maritim Hotel Amsterdam.

STEL JE EVEN VOOR…
Ik ben Caroline Receveur. Met mijn gezin woon ik in Amsterdam en daar ben ik ook al vele jaren hotelmanager, met heel veel liefde voor marketing. Samen met ons bureau HBMEO en een heel goed eigen team zetten we nu de eerste marketingonderdelen op voor een heel nieuw event- en congreshotel midden in Amsterdam, het Maritim Amsterdam. Zowel op de arbeidsmarkt als voor al onze concepten is er genoeg te doen en te bereiken op het gebied van marketing. We willen in de zomer opengaan.

Om nieuwe medewerkers te werven, belooft het hotel in een recent gelanceerde campagne hen te helpen hun droombaan te realiseren, ook al ligt deze buiten het hotel. Receveur: ‘Met zo'n groot hotel en netwerk kunnen wij mensen ondersteunen om hun droombaan te verwezenlijken. Of je nu gezagvoerder van een Airbus A350 wil worden of fluitist in het Concertgebouworkest, wij helpen je. En niet alleen door je een - tijdelijke - baan aan te bieden, maar ook door bijvoorbeeld mee te betalen aan je studie en door onze eigen, internationale contacten in te schakelen. Speciaal hiervoor hebben we een aantal mensen aangenomen.’

IDEE
Bovenstaand voorbeeld van arbeidsmarktcommunicatie is iets wat ik in de praktijk al jaren doe, we hebben het alleen nooit op deze manier naar buiten gebracht. Het is belangrijk dat je van je collega’s weet wat hun droom is. Dat is niet ingewikkeld, dat kun je gewoon vragen tijdens de lunch. Als je weet waar iemands droom, passie of toekomst-ideeën liggen, kun je iemand altijd beter begeleiden in zijn carrière. Meestal wil iemand gewoon hotelmanager worden, dus dat is makkelijk, want dat begrijpen we zelf. In mijn vorige baan heb ik een barista geholpen om IT-manager te worden, een sportieve medewerker in de bediening is sportlessen gaan geven, een barmedewerker heeft zich ontwikkeld tot make-up-specialist en iemand anders is kunstenaar geworden. We kunnen cursussen laten volgen en opleidingen laten geven. We hebben HBO-studenten, die nog een master wilden doen, geholpen met een masteropleiding. Het is echt niet moeilijk om medewerkers te voorzien van financiële steun, on the job training in verschillende functies of een extra vrije dag te geven als studietijd. Je krijgt daar altijd veel voor terug. Wij hebben bijna alle disciplines in het eigen team en het gebeurt regelmatig dat iemand doorstroomt naar een andere functie binnen het hotel. Maar als iemand een droom heeft buiten het hotel, dan helpen we graag. De horeca is sowieso een goed startpunt. In de hotellerie leer je heel veel op sociaal gebied en van gastvrijheid. Deze twee vaardigheden zijn een belangrijke basis voor alle functies, branches en banen. Ik wil ook graag benadrukken, dat het zeker niet alleen om jongeren gaat. Een leven lang leren, geldt voor alle leeftijden.

2024
We willen graag zoveel mogelijk positief verrassen. Ik vind het belangrijk dat marketinguitingen een glimlach opleveren. Verder moet er natuurlijk ook heel veel serieus en strategisch gebeuren. Recruitment is voor deze fase heel belangrijk, maar daarna hebben we ook een enorm hotel dat we in de markt moeten zetten, met zes restaurants, waaronder een rooftopbar en rooftoptrestaurant, een mastersuite die een hele etage beslaat en een eventcenter dat na de RAI het grootste is van Amsterdam. Genoeg te doen dus, maar blijven verrassen staat voorop.

AI
In hotels worden steeds meer overgenomen door AI. Prima, maar voor mij blijft gastvrijheid echt mensenwerk.

BOODSCHAPPENKAR
Het meeste is gewoon groente, fruit en vlees of vis, waar ik de merken niet van ken. Verder Arla, Beemster, Campina, Dreft, Sun, Heinz, Hellman’s (ik heb kinderen), Page, Spa en Chiquita. Ik kan het niet echt bijzonderder maken, ik ben al blij als het in de kar ligt.

BEWONDERING
Albert Heijn en Hema weten hun advertising altijd klein, eenvoudig, dicht bij product en en klant en verrassend te houden. Daar heb ik echt bewondering voor.

GOEDE MARKETING
Marketing die anders is. Creatief, positief en grappig en die echt meer fans oplevert.

LOVEBRAND
Puma en Nike vind ik wel het meest bijzonder. Puma maakt alles zacht. Van schoenen tot en met kleding is alles echt zacht en goed gemaakt. Als sportkleding echt lekker zit, kom je ook tot betere prestaties. Op andere schoenen kan ik echt minder lang en minder hard lopen. Dat geldt ook voor de bedrijfskleding die we in het hotel gaan gebruiken. Als deze lekker zit en je mooier maakt, dan werken mensen namelijk beter. Mijn kinderen zijn Nike-fan en dan word je dat vanzelf ook. Beide merken hebben briljante samenwerkingen met andere merken. Dat maakt het voor iedereen mogelijk om een heel duur merk te kopen tegen een redelijk normale prijs. Alle kinderen in de hele wereld willen met Nike-kleding naar school. Dat is echt knap.

MEDIACONSUMPTIE
Er zijn heel veel mediamerken die ik volg. Ik luister naar Radio538 in de avond tijdens Frank Dane. Ik volg alle social media (LinkedIn het meest), nu.nl, De Telegraaf, NOS, Parool, AT5, alle vakbladen van de hotellerie en horeca. Het leukst is het als je in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk weet, leert of ziet. Ik heb niets met Netflix, daar heb ik geen tijd voor. Het moet snel en in kleine stukjes. Het maandblad Residence bijvoorbeeld laat in één keer zien hoe iemand zijn huis heeft ingericht en hoe iemand kunst maakt en erover denkt en de mooie foto’s geven inspiratie over servies en interieur en kunst. Mijn favoriet is BNR: dichtbij wat wij doen, goed overzicht, leuk en snel.

ONTSPANNING
Ik vind heel veel leuk. Ik tennis, fluit bij hockeywedstrijden, houd van koken, doe veel met mijn kinderen en hun vrienden en hun sporten. Ik schilder graag, houd van alle creatieve dingen en vind het leuk om uit eten te gaan. Mijn werk vind ik ook heel erg leuk. Ik krijg extra energie van mijn werk en realiseer me elke dag weer, dat dat heel belangrijk is. Dat maakt het nog leuker om anderen ook blij te maken met hun baan.

GUILTY PLEASURE
Wijn, bier, pure chocola, kaas en heel veel andere mooie gerechten en food-items en dranken. Samen goed eten en drinken in een mooie en leuke omgeving is één van de vele dingen, die de hotellerie en horeca zo bijzonder en waardevol maken voor iedereen.

OVER 10 JAAR…
ben ik nog steeds hotelmanager. Dat vind ik echt het allerleukste om te doen. Het is een geweldige baan met heel veel leuke, afwisselende aspecten. Het zou geweldig zijn als we met ons team heel veel loopbaanwensen van heel veel mensen mogelijk kunnen helpen maken. Ons nieuwe bedrijf, team en het gebouw bieden daar in ieder geval eindeloze mogelijkheden voor.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Thijs Terwiel van Zuru

Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken