[column] Veeleisende marketeers
- Algemeen
- 20 feb 2025 @ 08:31
- Link
-
Julian Stevense
senior consultant/founder
Brandgurus - Marketing
- 20 feb 2025 @ 08:31
- Julian Stevense
Als marketeer moet je veeleisend zijn, simpelweg omdat er veel van je wordt verwacht. Je moet in staat zijn veel ballen in de lucht te houden, overal over mee te kunnen praten en snel te kunnen schakelen. Daarnaast moet je in staat zijn om de korte en lange termijn met elkaar te verbinden, interne en externe klanten tevreden te houden en meer resultaat te behalen met steeds minder middelen. De perfecte marketeer is een verbinder.
Kortom, het leven van een marketeer is veeleisend en dus moet je als marketeer ook veeleisend zijn. Naar jezelf, maar ook naar iedereen die je nodig hebt om jouw marketingdoelen te kunnen realiseren. De perfecte marketeer is dan ook een verbinder, dat komt zowel uit onderzoek als uit de praktijk duidelijk naar voren. Verbinden betekent echter niet dat je elkaar niet op scherp mag zetten en het betekent niet dat je niet constructief kritisch moet blijven en niet te snel tevreden moet zijn met het geleverde resultaat. Veeleisend betekent ook niet dat je niet respectvol moet zijn naar de mensen om je heen, je moet echter wel heel duidelijk zijn. Duidelijk richting de beslissers binnen de organisatie, duidelijk richting je eigen team, duidelijk richting je partners en altijd en bovenal duidelijk naar jezelf.
Akkoord → acceptatie
Deze duidelijkheid geldt vanzelfsprekend voor alle stappen in het proces, van begin tot eind. Zijn de doelstellingen die de organisatie aan marketing oplegt daadwerkelijk marketingdoelstellingen? Mag marketing vervolgens meepraten en zelfs meebeslissen over de factoren die van invloed zijn op het realiseren van deze doelstellingen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan de financial en human resources die nodig zijn en denk aan zaken als innovatie en productontwikkeling, die vaak niet meer onder marketing vallen. Of denk aan de commerciële strategie of prijsstrategie die rechtstreeks invloed heeft op het wel of niet realiseren van de marketingdoelstellingen. Als je als marketeer akkoord gaat met de opgelegde doelstellingen, dan accepteer je ook de bijbehorende verantwoordelijkheden. Wees dus veeleisend bij het accepteren van dergelijke doelstellingen en wees vervolgens even veeleisend naar jouw team en partners - zowel jouw interne als externe partners - om deze doelstellingen gezamenlijk te realiseren.
Scherp
Communicatie speelt hierbij een cruciale rol, zoals bij alle belangrijke organisatiebeslissingen. Bij communicatie geldt echter dezelfde valkuil als bij marketing zelf. Iedereen denkt dat hij er verstand van heeft, terwijl dit vaak niet het geval is. Is het volstrekt duidelijk wat de opdracht inhoudt, binnen welke kaders deze dient te worden vervuld, welke resources beschikbaar zijn en wat de evaluatiecriteria zijn? Is het duidelijk wat jij van alle betrokkenen verwacht? Niet voor niets leren marketeers dat doelstellingen SMART moeten zijn. Dat is niet alleen een handig hulpmiddel, het is tegelijkertijd een vereiste om een doelstelling succesvol te kunnen realiseren. De communicatie moet dus uitermate scherp zijn, iets wat in een vakgebied met wollig taalgebruik en een voorkeur voor zelf bedachte termen en afkortingen veelal een uitdaging blijkt de zijn. Waar consultants regelmatig gebruik maken van zogenaamde metataal om de complexiteit van hun opdracht te benadrukken, maken marketeers de opdracht juist extra complex door de onduidelijkheid van hun taalgebruik.
Aannames
Als gevolg van deze onduidelijkheid worden er aannames gemaakt en zoals we allemaal ondertussen ongetwijfeld hebben geleerd, maken aannames een ‘ASS out of U and ME’. Kortom, wees scherp, wees duidelijk en wees bovenal veeleisend. Dat vereist misschien meer van een marketeer, maar je krijgt er uiteindelijk veel meer voor terug.
Julian Stevense is oprichter van Brandgurus. Dagelijks laat hij opdrachtgevers zien hoe zij hun merk strategisch kunnen inzetten als oplossing voor merk-, marketing- en organisatievraagstukken. Naast zijn liefde voor merken heeft hij een grote liefde voor complexe problemen. In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt hij marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 02, 2025.
julian@brandgurus.nl
Lees ook:
Kleine denkers
Waardevolle marketing
Merkvoorkeur voor marketing
Marketingnonsens
Relatieproblemen.
Alleskunners
Keuzestress
Teamprestatie
Duurzame oplossingen
Vlijmscherpe marketeers
Keep it simple, stupid!
Nieuwe marketeer? Nieuwe campagne!
De perfecte business-case
Merkoplossingen voor organisatieproblemen
Marketeer als perfecte strateeg
Marketing als groeiversneller
Marketing als oplossing
De meerwaarde van marketing
-
Julian Stevense
- Werkt bij: Brandgurus
- Functie: senior consultant/founder
- Website:https://brandgurus.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Valentijn-inhakers 2025 maar dan net even anders
- Nieuw onderzoek naar merkwaarde als aanjager van commercieel...
- Veranderingen in Google Ads policy gaat promotie illegale...
- 'Live Happy' van TUI meest herkenbare soundlogo Nederlandse...
- 'Vakmensen worden de rijken van de toekomst'
- Vakantieplatforms populair: € 32,3 miljard aan boekingen in...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day