Adyen Giving haalt 25 miljoen euro op dankzij donaties van miljoenen shoppers

Adyen Giving haalt 25 miljoen euro op dankzij donaties van miljoenen shoppers
  • Sponsoring
  • 28 mrt 2025 @ 10:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Adyen, het financiële technologieplatform voor grote bedrijven, heeft sinds 2020 met zijn Giving-platform al meer dan 25 miljoen euro aan donaties verwerkt, goed voor 35 miljoen microdonaties.

Het aandeel Adyen is momenteel opvallend ondergewaardeerd en staat op 1454 euro (27/3/'25), terwijl een partij als Goldman Sachs een koersdoel van 2300 euro voorziet (25/3/'25). Een koopje zogezegd. Dit weerhoudt het Amsterdamse betaalplatform met hq op het Rokin niet van 'doing good'. Wereldwijd gebruiken merken namelijk de Adyen Giving-oplossing, waarmee hun klanten direct bij de checkout goede doelen kunnen steunen. Om deze mijlpaal te vieren, verdubbelt Adyen dit jaar alle donaties die worden gedaan via Giving. 

Van complexiteit naar schaalbaarheid 
Voor de lancering van Giving in 2020 was doneren via bedrijven omslachtig. Merken moesten voor elk goed doel aparte contracten afsluiten, wisselkoersen handmatig verrekenen en aan allerlei regels voldoen. 'We hebben de checkout omgevormd tot een betekenisvol contactmoment', zegt Dominique Simons, Head of Impact bij Adyen. 'Door donaties in onze betaalinfrastructuur te integreren, kunnen bedrijven zich focussen op de impact in plaats van de administratie. Klanten kunnen op een makkelijke manier goede doelen steunen die bij hen passen.' 

Vandaag de dag gebruiken meer dan 150 merken in 30 landen Giving, waaronder Patagonia, H&M, Decathlon en Vue Cinemas. Via de non-profitpartners die de merken kiezen, gaan de donaties naar goede doelen die bijdragen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. 

'Met Giving hebben we snel en effectief geld kunnen inzamelen voor noodhulp-campagnes in samenwerking met onze wereldwijde non-profitpartners en andere belangrijke doelen. Door de snelheid en schaalbaarheid van het product konden miljoenen klanten in 25 markten in een betekenisvolle bijdragen leveren, waardoor zowel onze wereldwijde als lokale non-profitpartners op een impactvolle manier worden gesteund', zegt Alexander Weissflog, Social Sustainability, Community Development Lead bij H&M. 

Samen meer impact maken 
Met het Giving-platform kunnen merken hun donaties afstemmen op de waarden en voorkeuren van hun klanten. Daarnaast wordt de flexibiliteit geboden om snel te kunnen reageren bij acute rampen en crisissituaties. Binnen 24 uur kunnen ze een inzamelingsactie starten, nieuwe goede doelen toevoegen om te steunen of bestaande samenwerkingen verder uitbreiden. 

De ingezamelde donaties zijn bijvoorbeeld gebruikt voor schoon drinkwater, onderwijs en gezondheidszorg voor kinderen in nood, noodhulp bij rampen, kankeronderzoek en milieuprojecten. Honderden non-profits, waaronder Unicef, UNHCR (UN Refugee Agency), WWF en Make-A-Wish, hebben dankzij Giving extra steun gekregen.

Impact verdubbelen 
Sinds de lancering van Giving helpt Adyen merken om hun impact te vergroten door donaties te matchen. Dit blijkt vooral effectief bij noodhulp. Veel bedrijven begonnen met Giving tijdens een crisissituatie en hebben hun programma’s sindsdien uitgebreid. 

Om de mijlpaal van 25 miljoen euro te vieren, verdubbelt Adyen alle donaties die via Giving worden gedaan in 2025. Dit initiatief moet enerzijds nieuwe merken stimuleren om Giving te gebruiken en anderzijds bestaande klanten belonen die het platform vanaf het begin hebben ondersteund. 

'Bij Dille & Kamille vinden we het belangrijk om in harmonie met elkaar te leven en om te zorgen voor de wereld om ons heen', vertelt Luuk Engelberts, Head of IT bij Dille & Kamille over het sympasthieke initiatief. 'Adyen Giving sluit daarom perfect aan op onze visie en stelt ons in staat om samen met onze klanten nog meer impact te kunnen maken voor anderen. Hierdoor helpen we niet alleen de organisaties die we hiermee steunen, maar hopen we ook zoveel mogelijk mensen te inspireren om bewust, onthaast en duurzaam te leven in harmonie met elkaar, onze omgeving en de natuur.' 

Vooruitblik 
Adyen blijft zich naar eigen zeggen inzetten om Giving verder te laten groeien en meer bedrijven aansporen om donaties in hun checkout te verwerken, zowel online als in de winkel. Het Impact-team streeft ernaar om tegen 2030 meer dan 100 miljoen euro aan donaties te verwerken. 

'In 2020 keken we naar hoe we het meeste impact konden maken en beseften we dat we meer konden doen dan alleen geld doneren', licht Pieter van der Does, co-CEO van Adyen het concept toe. 'We zagen een kans om donaties bij de checkout net zo toegankelijk te maken als betalingen - en zo de sector te transformeren. We hadden de juiste mensen, partners en klanten om het verschil te maken. Nu, een paar jaar later, voelt het alsof we nog maar net begonnen zijn. De weg naar 100 miljoen euro begint vandaag.'
(PvWK | beeld: Adyen / TL) 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken