[RMD] 'Retailmedia is voor merken op elk moment in de klantfunnel relevant'

[RMD] 'Retailmedia is voor merken op elk moment in de klantfunnel relevant'
  • Algemeen
  • 31 mrt 2025 @ 10:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • RetailmediaRetail Media Day

De tweede Retail Media Day die BBP Media in Utrecht 15 mei aanstaande met diverse partners waaronder MarketingTribune en Twinkle organiseert, staat in de steigers. En iedereen die er toe doet is van de partij. We blikken vooruit met Rupert Parker Brady, retaildeskundige en strateeg die het event programmeert en dagvoorzitter zal zijn. 'Wees er bij.’

Retail media wordt volwassen. De tweede editie van dit landelijke marketingevent bewijst met topsprekers en best practices uit binnen- en buitenland op welke wijze retailmedia zich heeft ontwikkeld van belofte tot een volgens hem goudgerande investering om doelgroepen te boeien en binden. 'Op de eerste editie van Retail Media Day op 28 mei 2024 merkten we al dat er een grote behoefte is aan kennisdeling en inspiratie. Die vullen we opnieuw in, waarbij we nu een stap verder gaan.'

Waarom is er besloten tot een vervolg?
Parker Brady: ‘Ik zie een groeipad van professionalisering op weg naar de nieuwe standaard voor marketeers en retailers. Dat merk ik aan alles. Zo ijveren belangenorganisaties als VIA Nederland en BvA netwerk van Merkleiders voor meer transparantie en werken ze hard aan nieuwe standaarden. Tegelijkertijd zitten grote A-merk adverteerders middenin de reorganisatie van hun sales- en marketingafdelingen. Aan retailerszijde zie je dat organisaties de pioniersfase voorbij zijn en serieus durven investeren.’

Wat zal na de pioniersfase de focus zijn dit jaar? Welke vragen willen we beantwoord zien?
‘Retailmedia is voor merken elk moment in de 'klantfunnel' relevant, van awareness tot loyaliteit. Mits goed uitgevoerd kan het een gamechanger zijn in de totale mediamix, die merken ondersteunt om sneller en effectiever hun verkoopdoelstellingen te behalen op de winkelvloer en via online kanalen. Wat hebben we intussen geleerd?
Retailers werken in 2025 veel harder om met de inzet van retailmedia hun winstmarges omhoog te krikken. Stop alsjeblieft met de ‘best kept secret’ benadering, want anders haal je niet structureel meer reclame-euros van merken binnen. Maak ze deelgenoot.
Speel open kaart en deel met merken wat precies hun publiek zo uniek maakt. Marketeers eisen betere inzichten via meer onafhankelijke verificatie- en effectenonderzoeken, zodat ze onafhankelijk kunnen checken of hun investering opbrengt wat retailers beloven. Gezocht wordt naar standaardisatie, kwaliteitscriteria en gedeelde normen t.o.v. retailmedia. Die gaan we verzamelen en bespreken..’

De eerste keynotes zijn gecontracteerd. Kun je daar iets over vertellen? 
‘Jazeker. We hebben onder meer key notes van PostNL, Hema, Ahold Delhaize en MediaMarkt. De Nederlandse ondernemer Engin Celikbas vertelt alles over het nieuwe fenomeen Future Stores dat grote furore maakt in Londen. Er zijn vier parallelrondes waar bezoekers praktijkcases van merken, retailers en hun bureaus in geuren en kleuren krijgen te horen.’

Wat zou je zeggen tegen een vakgenoot die overweegt te zullen komen? 
‘Je bent een dief van je eigen portemonnee als je er op 15 mei niet bij bent. Het is een groot netwerkevent, waar iedereen de stilzwijgende afspraak nakomt dat je niet alleen kennis komt halen, maar ook kennis komt brengen. Retailmedia is here to stay.’

Gaat AI retailmedia beïnvloeden?
‘MarketingTribune heeft zelf in januari gesignaleerd dat AI-to-AI Commerce een nieuwe shoppingrevolutie dit jaar zal inluiden. Slimme AI-tools personaliseren de klantreis, terwijl dark posts de verkoopstrategieën verfijnen. Aan merken de schone taak zich te focussen op campagnes die de traditionele principes van frequentie en boodschap weerspiegelen. De Amerikaanse klantendata specialist Dunnhumby heeft vorige week een nieuwe retailmedia oplossing gelanceerd die klantengedrag, winkelvoorraad en voorspellende AI integreert. Het doel daarvan is om de targeting en media uitgaven van merken te optimaliseren. Ik beloof je dat veel sprekers op 15 mei 2025 het onderwerp AI in de mond zullen nemen.’

Nog anders nieuws dat je in dit kader wilt delen?
‘Deli Bom, Head of Retail Media bij MediaMarkt Benelux, deelt tijdens haar presentatie een verrassing waar iedereen over zal willen praten. Over deze primeur kan ik natuurlijk niets zeggen. Wees er bij.’
 (PvWK | portretfoto Bram Budel)

KOM OOK NAAR EDITIE RMD2: 'De nieuwe standaard voor marketeers en retailers'
Meer weten over alle aspecten van retail media? Kom ook met je collega's en bureau-adviseurs. Regel via deze link de kaarten voor jou en je team op Retail Media Day voor het landelijke event op 15 mei 2025. Welkom in Media Plaza naast Utrecht Centraal!

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken