Glashelder van Interpolis is matglas

  • Algemeen
  • 12 mei 2015 @ 09:31
  • Link
  • Marc van Eck
    Marc van Eck

    CEO
    New Growth Strategies
  • Branding

Ooit was Interpolis een inspirerend voorbeeld van Internal Branding. Het was één van de eerste merken die begreep dat je sterke merken van binnenuit bouwt. Het merk wilde de schimmige verzekeringsmarkt transparant maken voor de niet begrijpende klant en begreep heel goed dat het dan eerst moest zorgen dat je intern ook echt transparant leeft voordat je ermee naar buiten gaat. Interpolis ging dus eerst intern aan de slag met een cultuurprogramma onder de naam ‘Open’ en pas toen dat echt een beetje klopte werd de externe communicatie leus ‘Glashelder’ verzonnen en werd naar buiten getreden. Prachtig.

Een onbegrijpelijke brief
Al geruime tijd had ik het gevoel dat het ‘glashelder’ van Interpolis niet meer klopt, niet meer authentiek is, maar ik wist het niet echt zeker. En opeens viel het bewijs op mijn deurmat. Een brief van Interpolis over een pensioen dat ik blijkbaar bij hen heb lopen. Nu denk ik best slim te zijn en ook nog behoorlijk financieel onderlegd, maar van deze brief begreep ik niks. Met name het doel niet en ook niet wat er van mij werd gevraagd. Blijkbaar gaat Interpolis van alles veranderen aan mijn polis. Waarom wordt overigens volstrekt niet duidelijk. En ik moet actie ondernemen want anders gaat het blijkbaar niet goed. Maar hoe en wanneer blijft voor mij volstrekt onduidelijk. Er is wel een e-mailadres waar ik vragen kan stellen. Dat doe ik dus prompt. Maar tot mijn verbijstering krijg ik een mail terug dat ze mijn mail niet kunnen behandelen zonder allerlei nummers. Nummers die ik uiteraard niet bij de hand heb en ook niet stonden op hun eigen brief aan mij. Het is mij nu glashelder dat het eens zo sterke merk Interpolis nu een mythe is.

Van sterk merk naar bedieningsconcept
Het ging natuurlijk fout toen Interpolis in de Achmea-familie werd opgenomen en iemand aan de tekentafel bedacht dat dit merk zich uitstekend leende om het verzekeringsbedieningsconcept van de Rabobank te worden en dat de ‘achterkant’ wel gewoon door de fabriek van Achmea verzorgd kon worden. Van een merk met een eigen overtuiging werd het dus het instrument van marketeers en bestuurders. Nu ben ik zelf Register Marketeer en ik vind dat marketeers dienend aan merken moeten zijn en niet andersom. Het merk is van de organisatie, een organisatie die ergens in gelooft en dat geloof met het merk als kompas in alles doorvoert. Zodat binnen klopt met buiten en andersom. Marketeers die te veel met merken knutselen bewijzen hun merk geen dienst, noch het vakgebied van de marketeer. Het leidt ertoe dat het Glasheldere Interpolis terugvalt in de onbegrijpelijke brieven en zelfgerichtheid in plaats van klantgerichtheid. Het laat ook zien dat Internal Branding nooit klaar is. Als je de overtuiging niet voedt loopt het weg in een reclamisch laagje.

Werk aan de winkel dus, en ook kansen voor andere verzekeraars die de fakkel van Interpolis willen overnemen en een sterk merk willen bouwen waar zeker in deze sector, na al het gedoe met woekerpolissen, zo’n sterke behoefte aan is. Komende periode richt ik mij weer op concrete Internal Branding voorbeelden uit de praktijk, zowel positieve als kritische voorbeelden. Ik laat me ook graag voeden door jullie ervaringen. Graag sharen via een tweet met hetzij #ibfame of #ibshame. Ik kijk er naar uit, met name naar voorbeelden uit de verzekeringsmarkt. En nummers hoef je er niet bij te zetten….

Marc van Eck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken