PostNL opent extra pakketautomaten en PostNL-punten

- Algemeen
- 3 mrt 2025 @ 14:40
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 3 mrt 2025 @ 14:40
- Peter van Woensel Kooy
PostNL breidt in 2025 het aantal PostNL-punten fors uit. Ruim 500 extra pakketautomaten moeten zorgen voor een grotere keuzevrijheid in waar en hoe de consument het pakket kan ontvangen.
Op dit moment vindt bijna iedereen een PostNL-punt binnen 1 kilometer vanaf zijn huis, met het oer-Hollandse distributiebedrijf, onder marketeers bekend vanwege o.a. DM-campagnes met hoge conversie. Nu haakt het merk in op nieuwe particuliere klantwensen. 'Consumenten kiezen steeds vaker voor bezorging buitenshuis (Out-of-Home, red.). PostNL speelt hierop in met de verdere uitbreiding van het aantal pakketautomaten. Dit draagt niet alleen bij aan een betere klantbeleving, maar maakt de pakketbezorging ook efficiënter en zorgt door minder vervoersbewegingen voor een lagere CO₂-uitstoot.'
Versnelling van de uitrol
Tijdens de j.l. presentatie van de jaarcijfers kondigde PostNL aan de uitrol van Out-of-Home te versnellen door onder meer 10 miljoen euro extra te investeren in nieuwe pakketautomaten. Momenteel heeft PostNL ruim 6700 PostNL-punten, waarvan ongeveer 1100 pakketautomaten. Dit aantal zal door de extra investering de komende jaren fors toenemen. 'We zien een sterke toename in het gebruik van pakketautomaten en afhaalpunten,' zegt Barry Husman, directeur Retail bij PostNL. ‘Het aantal pakketten dat via pakketautomaten wordt bezorgd is de afgelopen jaren met 97% gestegen. Consumenten vinden het makkelijk en stellen pakketautomaten steeds vaker in als hun bezorgvoorkeur.’ Pakketautomaten zijn vaak 24/7 bereikbaar en staan op plaatsen die goed bereikbaar zijn. Bijna iedere Nederlander woont op maximaal 1 kilometer van een PostNL-punt. Dit zorgt voor de hoge klanttevredenheid (NPS +51). PostNL verwacht dat het gebruik van pakketautomaten dit jaar zal verdubbelen.
Innovatie van het netwerk
Naast de groei van het aantal pakketautomaten en PostNL-punten zet PostNL ook in op technologische innovaties. Zo zijn de nieuwste pakketautomaten modulair opgebouwd, waardoor de grootte en indeling eenvoudig kan worden aangepast aan de specifieke behoefte van een locatie. Ook zijn de pakketautomaten via een innovatief IT-platform opengesteld voor andere vervoerders. En ontwikkelt PostNL duurzame oplossingen zoals pakketautomaten die op zonne-energie werken, zodat de versnelde uitbereiding ook op locaties zonder directe stroomvoorziening mogelijk is. PostNL blijft investeren in de verdere groei en innovatie van Out-of-Home.
Over PostNL
'Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.700 PostNL-punten, 10.000 brievenbussen, en ongeveer 1.100 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 32.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we gemiddeld 1,2 miljoen pakketten en 6,3 miljoen brieven. We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van € 3,3 miljard in 2024.' Meer info: Postnl.nl.
(bron: PostNL)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- bezorging buitenshuis
- retailmedia
- effect
- pakket
- distributie
- DM
- PostNL-punten
- Retail bij PostNL
- PostNL
- pakketautomaten
- postbode
- koerier
- Barry Husman
- gemak
- directeur
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Van Countrybranding naar Countrybanning
- [expo] Pact geeft inkijk in toekomst van merken en storytelling
- Vakantieplatforms populair: € 32,3 miljard aan boekingen in...
- [onderzoek] Marketeers balanceren tussen AI en authentieke...
- [onderzoek] Streaming met reclame wint terrein onder Gen Z en...
- Column Strenge wetgeving is juist positief voor AI-industrie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day