[expo] Pact geeft inkijk in toekomst van merken en storytelling
![[expo] Pact geeft inkijk in toekomst van merken en storytelling](/algemeen/nieuws/2025/02/expo-pact-geeft-inkijk-geeft-in-toekomst-van-merken-en-storytelling64_0/Pact-expo-nw-juist-25.jpg)
- Algemeen
- 28 feb 2025 @ 12:15
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 28 feb 2025 @ 12:15
- Peter van Woensel Kooy
Tot 8 maart 2025 is op de Haarlemmerdijk 137 in Amsterdam 'Pact Creative Hub' geopend: een tijdelijke broedplaats waar een volgende generatie kunstenaars, ontwerpers en creatieve ondernemers samenkomt. Wij bezoeken daar de opening van expositie 'The Bridge' (foto-impressie) en spreken de initiator van bureau Kult&Ace Mèlanie Bosveld.
Pact Creative Hub wil volgens de organisatie een bruisende ontmoetingsplek zijn voor jonge 'makers', met andere woorden voor creatieven en kunstenaars. De tijdelijke broedplaats biedt een inspirerende ruimte waar zowel oude als nieuwe garde kunstenaars, ontwerpers en ondernemers samenkomen om te werken en te netwerken. De Creative Space is een initiatief van de Pact United Foundation en stimuleert creativiteit, samenwerking en talentontwikkeling voor persoonlijke en professionele groei.
De Pact Creative Hub, voortgekomen uit een bureau gespecialiseerd in culturele communicatie richting Gen Z, stelt in te spelen op de groeiende behoefte* aan een toegankelijke plek waar makers en denkers elkaar ontmoeten. De hub biedt flexibele werkplekken, een lounge en meerdere faciliteiten, zoals een projector en een koffie- en theebar. Naast een productieve werkomgeving kunnen makers deelnemen aan gratis workshops zoals art therapy, een personal branding workshop en een sessie over subsidies. Deze workshops bieden praktische tools voor persoonlijke groei, financiering en zichtbaarheid in de kunstwereld.
Expositie 'The Bridge': waar kunst verbindt
Wij bezoeken in de tijdelijke hub de expositie 'The Bridge'. Deze tentoonstelling onderzoekt de kracht van verbinding en gemeenschapsvorming. Kunstenaar Osayiense Osawe (26), artist in residence, creëert hiervoor in twee weken tijd een speciale serie, waarin hij de zoektocht naar thuis en identiteit verkent. Al sinds zijn jeugd gebruikt Osayiense kunst om innerlijke conflicten en emoties te uiten. Als eerste generatie immigrant in Nederland onderzoekt hij wat thuis en verbondenheid voor hem betekenen. In zijn werk verweeft hij persoonlijke verhalen van migratie met universele thema’s van gemeenschap en identiteit.
'Mijn werk draait om de bruggen die we bouwen om ons te verbinden', vertelt Osayiense aan MarketingTribune. 'Dit is een manier om mensen die mijn wereld kleurrijk maken te vereeuwigen. Een manier om hun mijn liefde te tonen.'
De auto-didact loopt zelf rond in een vrolijk extravagant gewaad, ontworpen door een ook aanwezige vriendin. Later gaat dat uit voor een door 'spoken word rhyme' begeleidde dans.
Acryl en zaagsel
Zijn materiaalgebruik is acryl met fijn houtzaagsel, vertelt Osayiense. De serie 'The Bridges We Build Along the Way' maakt deel uit van de expositie, samen met bijdragen van andere veelbelovende en meer gevestigde makers die reflecteren op dit thema. Zo stelt Roxart98 (27) zich aan ons voor, die schitterende panelen schildert welke doen denken aan glas-in-lood composities maar dan iets spannender qua kleurcombi. 'Zo kan ik mijn gevoel uiten en bruggen bouwen', vertelt ze breed lachend. Zij is te volgen op Insta via @Roxartart88. De vernissage wordt gevolgd door een vrolijke danspartij waar ook royaal heerlijke happen rondgaan.
We blikken de volgende dag terug op de opening met Mèlanie Bosveld. Zij is met haar team betrokken als Culture Strategist & Community Builder (specialized in DE&I, Gen Z en Millennials), als founder Kult&Ace en director van de Pact Foundation. Daarnaast is ze VIA bestuurslid.
Wat vond je van de expositie-opening?
‘We zijn nog steeds aan het nagenieten, haha. De opening van The Bridge bij Pact was precies waar we voor staan: een diverse groep mensen – van jonge en ervaren creatieven tot gevestigde namen en nieuwe stemmen, culturele instituten en merken – die niet alleen kwamen kijken, maar écht met elkaar in contact kwamen. De vibes waren goed, er werden open gesprekken gevoerd, nieuwe connecties gemaakt, zelfs op de dansvloer waar jonge creatieven en oude grijze mannen samen bounceten op Wizkid. Centraal stond het werk van Osayiense Osawe, onze artist-in-residence. Twee weken lang werkte hij bij Pact aan deze expositie, een kleurrijke reflectie op identiteit, beweging en gemeenschap. Zijn kunst kwam tot leven met een dansperformance en spoken word door Vale, die de thema’s van zijn werk op een poëtische manier versterkte. Kunst en community smolten samen – iets wat je zelden op een traditionele vernissage ziet.’
Mèlanie, waarom moeten marketeers en bureaus Pact in de gaten houden?
‘Omdat Pact een inkijk geeft in de culturele bewegingen die de toekomst van merken en storytelling bepalen. Urban culture is een onuitputtelijke inspiratiebron, maar wordt nog te vaak gebruikt als marketingtool in plaats van dat er echt verbinding wordt gemaakt met communities.
Pact biedt een breed netwerk van jong talent – fotografen, designers, storytellers en meer – allemaal met verschillende achtergronden en perspectieven. Voor bureaus en merken is dit een kans om niet alleen te nemen van deze communities, maar ze ook daadwerkelijk te ondersteunen. Dat betekent: gelijkwaardig samenwerken, luisteren en ruimte geven.
We faciliteren dat via ons Pact research panel, co-creatie en Gen Next consultancy. Ik geloof dat als merken future-proof willen blijven, het nodig is in verbinding te staan met de stemmen die de culturele taal van morgen spreken. Of het nu gaat om artistieke samenwerkingen, insights in nieuwe subculturen of directe toegang tot Gen Z en Millennials – Pact biedt een springplank naar relevantie en innovatie. Dit is niet alleen maatschappelijk belangrijk, het is ook gewoon bewezen: bedrijven met een divers netwerk presteren beter op alle fronten.’
Wat was jullie motivatie om Pact te starten?
‘Pact is geboren uit de behoefte om bruggen te bouwen tussen Gen Next, merken, bureaus en de gevestigde culturele wereld. We zagen dat deze werelden nog te veel los van elkaar stonden, terwijl ze elkaar enorm kunnen versterken. Brede netwerken en verschillende perspectieven stimuleren creativiteit en versnellen innovatie. Onze missie? Een plek creëren waar jonge makers niet alleen zichtbaarheid krijgen, maar ook de tools en connecties om écht vooruit te komen. Dat doen we met mentorships, workshops, events en een netwerk dat deuren opent – zonder de onzichtbare drempels die er vaak nog zijn. Maar ook door ze te verbinden met merken en bureaus voor creatieve opdrachten en onderzoek.’
Waarom mogen marketeers en andere belangstellenden The Bridge niet missen?
‘Dit is geen gewone expositie, maar een ontmoeting tussen werelden. Osayiense Osawe’s werk laat zien wat er ontstaat wanneer perspectieven samensmelten. Dat inspireert en verruimt je blik. Wil je een rondleiding van de artiest zelf? Stuur dan een mail naar veronique@pact-worldwide.com.
Osayiense is er op een paar geselecteerde dagen. Liever spontaan binnenlopen en de expo op je eigen tempo beleven? Dat kan natuurlijk ook! Onze pop-up Creative Hub is open tot 8 maart, het is nu nog een pilot. Onze grootste droom? Een permanente creatieve ruimte waar makers, merken en de gevestigde culturele wereld elkaar vinden, zonder traditionele hiërarchiën. Met de impact die we nu al zien, heb ik er alle vertrouwen in dat we dit gaan realiseren! Wil je bijdragen? We zijn continu op zoek naar mentoren, merken en bureaus die willen helpen met kennis, netwerk of financiële support. De industrie moet niet alleen praten over diversiteit, maar het gewoon doen. Meer info over onze diensten vind je op Pact corporates.’
(PvWK)
Bezoek de Pact Creative Hub
Pact Creative Hub is mede mogelijk gemaakt door Het Cultuurfonds en is geopend van dinsdag tot vrijdag van 11.00 tot 19.00 en zaterdag van 10.00 tot 18.00.
Adres: Haarlemmerdijk 137 in Amsterdam. Meer informatie is te vinden op de website.
* In 2019 miste 85% van de jonge makers een fysieke creatieve hub, in 2023 was dat 92% - Insights focusgroepen PACT 2019 en 2023
[FOTO IMPRESSIE]
(foto’s: Jeroen Zimberlin en PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- founder
- Roxart98
- bestuurslid
- Osayiense Osawe
- The Bridge
- Kult&Ace
- expo
- Gen Z a
- Millennials
- Pact Creative Hub
- Pact Foundation
- Culture Strategist
- Mèlanie Bosveld
- DE&I
- VIA
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Van Countrybranding naar Countrybanning
- Vakantieplatforms populair: € 32,3 miljard aan boekingen in...
- [expo] Pact geeft inkijk in toekomst van merken en storytelling
- [onderzoek] Marketeers balanceren tussen AI en authentieke...
- [onderzoek] Streaming met reclame wint terrein onder Gen Z en...
- Publieksfavoriet of advertentiefabriek? Kies je pad als...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day