[column] Herijken
- Algemeen
- 25 jul 2023 @ 11:10
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Marketing
- 25 jul 2023 @ 11:10
- Peter van Woensel Kooy
Kennis is gebaseerd op voortschrijdend inzicht en niet op starre dogma’s. Vakantie biedt bij uitstek de mogelijkheid om jezelf, organisaties, je merk of je wereldbeeld te 'herijken'. Wat neem jij mee en wat mee terug?
Herijken begint met vaste aannames van twee of meer verschillende kanten te bekijken. Recent bezocht ik met Marketingfacts-collega Luuk Ros de expo van Thecla. Zij heeft zich als ‘kind van Giep Franzen’ bij bureau FHV en daarna als marketingtopvrouw herijkt en is nu kunstenaar. Zie het resultaat in dit nummer in de rubriek De Campagnes (en hieronder). Herijken van jezelf, organisaties, van je merk of je wereldbeeld is gezond. Kennis is immers gebaseerd op voortschrijdend inzicht en niet op starre dogma’s. Laatst zag ik daar weer een goed voorbeeld van. Historicus Hans Goedkoop, een ex-collega van HP, nodigde me uit voor zijn docu Sporen van Indië, gemaakt vanuit Amersfoorts perspectief en zonder al te veel (voor)oordelen. Daardoor prettig om te zien. Bij de nazit in bioscoop The Movies vertelde Hans me alweer aan een volgend project bezig te zijn: een docu over zijn grootvader, ook gesitueerd in Indië. ‘Lees mijn boekje maar.’ Dat kocht ik via Bol.com en bleek De Laatste Man te heten (uitgeverij Augustus). Zijn grootvader had in volle overtuiging als ware patriot en generaal in 1949 nog Soekarno gearresteerd. Hij had de loop van de geschiedenis wellicht compleet kunnen veranderen. Terug in Holland werd hij echter gedegradeerd tot adviseur van de brandweer. ‘Een eerherstel voor een bijzondere grootvader’, schreef het AD over het boekje. Goedkoop verfilmt nu twee kanten van het verhaal: die van zijn opa en van hemzelf. Anno nu.
Een week later werd op de redactie Het mysterie van Mrs. Indonesia bezorgd, een in 2023 vertaald boek van Yusuf Bilyarta Mangunwijaya (uitgeverij Meridiaan). Tot mijn stomme verbazing blijkt de hoofdrolspeelster in deze roman diametraal tegenover De Laatste Man te staan, in dezelfde tijd, en blijkt de auteur zelfs chauffeur te zijn geweest van commandant Soeharto, de opvolger van Soekarno en latere president van Indonesië. Een derde kant van het verhaal en drie totaal verschillende perspectieven, die vast leiden tot een ‘herijking’ van mijn blik. Beide boeken gaan mee in de vakantiebagage, naast natuurlijk de dubbeldikke zomeredities van HP/De Tijd, EW en VN. De film ga ik later zien.
Nieuwsgierigheid is een betrouwbare gids voor wie wil herijken. Goede reis, ook als je thuisblijft!
Peter van Woensel Kooy | peter@marketingtribune.nl
plv. hoofdredacteur
Fijne vakantie!
Het papieren magazine is even op zomerreces. Voor wie de vinger aan de pols van marketing wil houden: abonneer u op onze gratis nieuwsbrief. Al onze artikelen zijn gratis te lezen en bij ons vind u geen slotjes. De redactie wenst u een ontspannen vakantie toe en kom gezond weer terug!
De expo Cattle van Thecla is tot 4 augustus 2023 geopend in de 'Vrije Academie' te Huis Vasari aan de Herengracht 368 te Amsterdam.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rijksmuseum lanceert Collectie Online met AI
- [onderzoek] CMO vindt media belangrijkste strategische pijler...
- Gluren door het sleutelgat naar nieuw festival
- Reistrends 2025 volgens Booking.com: 'Bewust, authentiek en...
- [column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
- Efteling is bekendste attractiepark
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events