Shortlist Gouden Zaag 2024
- Bureaus
- 2 dec 2024 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ConceptCopywritingAwardCreatie
- 2 dec 2024 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
Wie zaagt als aanstormend creatief toptalent in Nederland het hardst aan de poten van de gevestigde orde? Voor de 21ste keer in successie wordt deze vraag beantwoord door het JongeHonden-bestuur, juryleden Lode Schaeffer (Indie) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune) tijdens de uitreiking van de Gouden Zaag. Dit is de shortlist!
Het JongeHonden-bestuur stelt van tevoren traditiegetrouw de shortlist samen, na een pitch onder alle leden. De genomineerden zijn de creative directors van morgen, zo blijkt uit eerdere edities. Dus noteer wie meedingt en check ook vooral de online portfolio’s.
Quote JongeHonden-board over de oogst van 2024:
‘Wauw! Ook dit jaar zijn we weer positief weggeblazen door al het creatief talent dat heeft ingezonden. Van de 40 inzendingen zijn we tot dit zestal gekomen, dat elk geheel op eigen manier creativiteit laat zien. Zo hebben we een mooie mix van solocreatieven, duo’s en hebben we zelfs een strateeg tussen de kanshebbers.’
1 Team: Janne van Hees & Vera Huizinga
Portfolio: heesenhuiz.com
Bureau: Alfred / Opdrachtgever: Lidl
Commentaar Janne & Vera:
‘In de TVC zien we Sinterklaas met al zijn hulpsinten het speelgoed inslaan en op social helpt “Sintfluencer” Dylan Haegens een handje mee. Doordat de Sintfluencer ook een kleine rol heeft in de TVC creëren we een letterlijke rode draad door beide werelden. En dat allemaal verpakt in herkenbaar Lidl-Sinterklaaspapier!’
2 Team: Katie Clarke
Portfolio: Katie Clarke -browser
Opdrachtgever en bureau: Polaroid
Credits getoonde werk: KC, Patricia Varella, Fraser Nelson en Mica Moran
Commentaar Katie:
‘My first work as copywriter at Polaroid's HQ here in Amsterdam, finally earning the title I’ve been after all along: puppet master. If you're into terrible French accents, lack Polaroid photography skills, and laugh at all the wrong moments, you're in for a real treat. Get lost in the fuzzy, touchy, intense world of Polaroid 101 in my book.’
3 Team: Laura Marquino & Pablo Marinero
Portfolio: Wearemarymar.com (wachtwoord shop 123456)
Bureau: TBWA\Amsterdam / Opdrachtgever: McDonald’s
Commentaar Laura & Pablo:
‘As a Spanish team, we’re all about spending time together around the table. That’s why we loved working on this project: instead of phones keeping people from chatting with each other while eating together, we turned them into the key to unlocking real, quality family time at McDonald’s restaurants.’
4 Team: Isaque Seneda
Portfolio: isaque.me/
Bureau: LePub / Opdrachtgever: Heineken (with Bodega x HMD Global)
Credits getoonde werk: IS, Alejandro Gutierrez, Nikolay Malchev en Andrey Tyukavkin
Commentaar Isaque:
‘The Boring Phone tackles a simple problem of the current times: Gen-Z, like myself, feel overwhelmed with modern tech, and have been seeking strategies to detox while out with friends. We surfed the current Y2K nostalgia (an aspiration for simpler, more sociable times) to bring people the freshest technology for socialization - straight from 2005! An insane milestone for all of us, marking a meaningful statement in today’s tech landscape.’
5 Team: Tracy Kintu
Portfolio: Tracykintu.com
Bureau: TBWA\ opdrachtgever: Young Shits Awards (organises global brief competitions for creatives)
Credits getoonde werk: TK & Arief Dharmawan Britantio
Commentaar Tracy:
‘Brief: get millennials to support shops in their neighbourhood. We didn't want to make yet another dry charity campaign – so we created something effective but playful, by tapping into the insight that many music videos are shot in small shops. So why not give exposure to shops by getting people to flex just like their favourite celebrities do? The project was fun, playful and ended up winning.’
6 Team: Twan Wiertz
Portfolio: Readymag.website/u3928186799/twanwiertz/
Bureau: Ogilvy Amsterdam / Opdrachtgever: Sea Shepherd
Credits voor getoonde werk: TW, Tolga Büyükdoğanay, Diego Lauton, Lorene Faivre en Leanne Dingwall
Commentaar Twan:
‘Dit beeld komt uit de Catch of the Day 2050-campagne, waarmee we de impact van visconsumptie nastreven. We draaien de communicatie om en trekken de aandacht met lekkere vis, om consumenten daarna terug naar de realiteit te brengen. Want wie even kijkt, ziet dat de vis gemaakt is van plastic visnetten - een confronterende metafoor voor de toekomst als we niets veranderen.’
- De uitreiking op 10 december 2024 vindt plaats tijdens de portfolio-avond van de JongeHonden bij DEPT. Meer info en inschrijven via Insta: instagram.com/jongehonden.youngdogs/.
- Bekijk hier de oogst van 2023 en eerdere edities terug
- De Gouden Zaag / Golden Saw is een initiatief van het JongeHonden-bestuur, juryleden Lode Schaeffer (Indie Amsterdam) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Lode Schaeffer
- doorbeuken
- JongeHonden
- juryleden
- spaanders
- shortlist
- Golden Saw
- cirkelzaag
- voorbode
- MarketingTribune
- creatief toptalent
- Peter van Woensel Kooy
- aanstormend
- bestuur
- zagen
- Indie
- Gouden Zaag
- zaagsel
- Cannes
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tumult rond nieuwe Jaguar-campagne
- Eindejaarscampagne Nationale Postcode Loterij: zingende...
- Sport for Good Team Challenge voor meer employee engagement
- Women Inc. lanceert vervolgcampagne op Bloed, Zweet en Tranen
- Bewustwordingscampagne moet begrip kweken voor post-covid
- [mediabazen] MAGNA GLOBAL: Aschwin de Bruijn
Laatste Nieuws
- Shortlist Gouden Zaag 2024 bekend02-12-2024
- ONVZ lanceert nieuwe merkcampagne 02-12-2024
- Aidsfonds lanceert de... 29-11-2024
- SZW geeft duidelijkheid over pensioen28-11-2024
- [mediabazen] MAGNA GLOBAL: Aschwin... 26-11-2024
- Tumult rond nieuwe Jaguar-campagne25-11-2024