Albert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
- Food-en-retail
- 2 dec 2024 @ 14:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MVOFood
- 2 dec 2024 @ 14:00
- Peter van Woensel Kooy
Vandaag wordt bekend dat Albert Heijn Nederland de gerenommeerde B Corp certificering ontvangt. Deze mijlpaal onderstreept naar eigen zeggen de missie van Albert Heijn om ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ Knap is het zeker, voor zo'n grote keten.
Met deze missie wil AH een bijdrage leveren aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving. Het behalen van de B Corp certificering is volgens de retailer een aanmoediging voor Albert Heijn Nederland om op de ingeslagen weg verder te gaan.
De B Corp certificering wordt wereldwijd toegekend door B Lab, de non-profitorganisatie achter de certificering, aan bedrijven die voldoen aan hoge standaarden op het gebied van sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordelijkheid. Met de B Corp certificering sluit Albert Heijn Nederland zich aan bij een wereldwijd netwerk van meer dan 9.000 bedrijven die positieve impact vooropstellen en zich inzetten voor een meer inclusieve, regeneratieve en gelijkwaardige economie.
Om als B Corp te certificeren moet een organisatie minimaal 80 (van de maximaal 200) punten behalen in een assessment van B Lab. Tijdens dit traject wordt gekeken naar de impact van een bedrijf op vijf pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap, legt AH uit. 'Albert Heijn Nederland behaalde 97,9 punten, zo staat te lezen in het publieke B Corp profiel. Daarnaast moet elke B Corp in de statuten verankeren dat zij de impact van haar handelen op alle stakeholders afweegt. Om de certificering te behouden, moeten B Corps elke drie jaar hercertificeren.'
Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn (foto): 'Als grootste supermarkt van Nederland zetten we iedere dag grote en kleine stappen om vanuit onze missie een bijdrage te leveren aan een gezonde, duurzame en sociale samenleving. Dat doen we samen met alle 125.000 collega’s, onze partners en natuurlijk onze klanten. Ik ben trots op de erkenning vanuit B Lab en zie de certificering als positieve stimulans om onze ingeslagen weg verder voort te zetten. Daar kijk ik naar uit. Want hoe meer je weet en leert, hoe meer je je ook beseft wat er allemaal nog mogelijk is. Samen hebben we een wereld te winnen.’'
Tessa van Soest, directeur B Lab Benelux, vult aan: 'Albert Heijn Nederland heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met het behalen van de B Corp certificering. B Lab streeft naar economische systeemverandering, waarin bedrijven waarde creëren voor ál hun belanghebbenden. We verwelkomen Albert Heijn Nederland van harte in de B Corp community en kijken, omdat B Corp certificering draait om voortdurende verbetering, uit naar de volgende stappen in hun duurzaamheidsreis.'
(PvWK | foto: AH persdienst)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Appie
- duurzaam
- Albert Heijn
- Tessa van Soest
- B Lab Benelux
- b-corp
- Marit van Egmond
- bereikbaar maken
- Samen beter eten
- certificering
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe adventcampagne McDonalds
- Keukenapparatuur met Philips technologie en Hema design-DNA...
- Beerda: failliet love-brand Blokker alleen online nog kansrijk
- Jumbo brengt innovatie in heropende Foodmarkt Breda
- Samenwerking De Koffiejongens en Marie-Stella-Maris: giftset...
- [column] De merken-uitverkoop is begonnen bij Unilever
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn Nederland behaalt B... 02-12-2024
- Sky: Unilever zet Vegetarische... 02-12-2024
- Van Gogh Nationaal Park en... 02-12-2024
- Dille Kamille: groen in plaats van... 29-11-2024
- Fabulosa lanceert bijzondere... 29-11-2024
- Meer winkeliers kritisch op Black... 28-11-2024