Reistrends 2025 volgens Booking.com: 'Bewust, authentiek en avontuurlijk'
- Algemeen
- 26 nov 2024 @ 08:53
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - OnderzoekTrends
- 26 nov 2024 @ 08:53
- Nanny Kuilboer
Het onderzoek werd uitgevoerd onder volwassenen die van plan zijn in de komende 12-24 maanden te reizen voor vrije tijd of zaken. In totaal werden 27.713 respondenten uit 33 landen en gebieden ondervraagd. ‘We zien een groeiende vraag naar bewuste keuzes, authentieke ervaringen en unieke avonturen.’
De trends volgens de online reisgigant:
1 Donkere hemel: Voor 44% van de Nederlanders staat het bezoeken van een bestemming met een nog écht donkere hemel hoog op de lijst, om te genieten van heldere sterrenhemels (51%), bijzondere astronomische gebeurtenissen (44%) of rondleidingen met een sterrengids (48%). De opwarming van de aarde speelt hierin een rol: 40% wil activiteiten in de avond plannen om de hitte te vermijden, terwijl 44% minder tijd in de felle zon wil doorbrengen.
2 Vintage kleding wordt het nieuwe souvenir: Steeds meer reizigers kiezen voor vintage en 36% koopt kleding tijdens de reis, oplopend tot 51% bij Gen Z. Tweedehands winkels zijn populair, met 52% die graag een kringloopwinkel bezoekt en 55% die al eens vintage heeft gescoord in het buitenland.
3 Ja tegen AI, nee tegen toeristische trekpleisters: Technologie helpt reizigers om bewuster en persoonlijker te reizen: 46% gaat technologie inzetten om betere keuzes te maken en 28% wil AI-tools, zoals de AI Trip Planner van Booking.com gebruiken om hun reis op maat te plannen. Opvallend is dat 56% van de Nederlandse reizigers juist bewust géén locatie tagt bij minder bekende bestemmingen, om te voorkomen dat deze veranderen in toeristische trekpleisters – wereldwijd ligt dit percentage lager op 44%.
4 Chillen bij de gate: In 2025 zien reizigers luchthavens steeds meer als een luxueuze plek om te ontspannen en te genieten. Een op de vijf (20%) kiest zelfs hun bestemming op basis van de luchthaven en 36% is nieuwsgierig naar luchthavens met speciale ervaringen.
20% kiest bestemming op basis van vliegveld
Vooral Gen Z en Millennials waarderen luxe faciliteiten zoals slaappods, spa’s en Michelin-restaurants. Gemiste overstappen worden zelfs gezien als een kans om meer van de luchthaven te beleven.
5 Men only: 34% van de Nederlandse reizigers wil mannen in hun omgeving aanmoedigen om eens alleen met mannen op reis te gaan. Dit loopt op tot 52% bij Gen Z en 51% bij Millennials.
6 Family first: In 2025 geeft meer dan de helft (52%) van de ouders liever geld uit aan een droomreis samen met hun kinderen dan het opzij te zetten als spaarpot of erfenis. Ook steeds meer grootouders kiezen hiervoor. Meer dan 58% van de Nederlandse reizigers geeft aan dat hun ouders al eerder vakanties - of een deel ervan - hebben bekostigd.
7 Langer en gezonder leven: 52% van de Nederlanders zoekt intensieve wellnesservaringen voor een langer, gezonder leven. Denk aan roodlichttherapie (42%), vibratietraining (41%) of zelfs stamceltherapie (32%). Verder wil 41% routines ontdekken die ze thuis dagelijks kunnen toepassen voor hun welzijn, zoals infuustherapie (21%) of simpelweg het perfecte koffiemoment (22%).
8 Neuro-inclusief reizen: Neurodivergente reizigers vragen om technologie die hen ondersteunt bij hun specifieke behoeften en stress verlaagt. Iets meer dan een derde (36%) ervoer negatieve reismomenten door hun neurodivergentie en 34% voelt zich beperkt in hun mogelijkheden. Zo zou 42% graag AI-tools gebruiken voor actuele reisinformatie en rustige plekken op luchthavens en hotels. Stilteruimtes worden door 59% gewenst en 67% wil opties om ‘ruis’ onderweg te verminderen.
9 Boomers op avontuur: Bijna een kwart (24%) van de Babyboomers kiest voor avontuurlijke vakanties in 2025, zoals paardrijden, kanotochten of zelfs gletsjerbeklimmingen. 14% staat te popelen om hun comfortzone te verlaten en zich weer jong en ongeremd te voelen.
Elsbeth van Eekeren, Area Manager Benelux bij Booking.com: ‘In 2025 zien we dat reizigers zichzelf en hun connecties met anderen opnieuw ontdekken. We zien een groeiende vraag naar bewuste keuzes, authentieke ervaringen en unieke avonturen die verder gaan dan traditionele reismethoden. Door technologie en verbeelding te combineren, maken we het voor iedereen gemakkelijker om een persoonlijke en betekenisvolle reis te creëren – nu en in de toekomst.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events