BvA presenteert acht uitgangspunten voor retailmedia

BvA presenteert acht uitgangspunten voor retailmedia
  • B2b
  • 21 jun 2024 @ 09:02
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Retailmedia

Om de transparantie en effectiviteit van retail media te vergroten en de markt handvatten te bieden, heeft de BvA een whitepaper en 8 guiding principles opgesteld.

Retailmedia is hot, snelgroeiend en biedt nieuwe mogelijkheden voor adverteerders. Maar er zijn ook nog veel vragen, met als gemene deler: wat zijn de mogelijkheden, wat is de waarde en hoe is de effectiviteit te vergelijken met andere mediatypes? BvA ziet het als taak te zorgen dat er antwoorden op deze vragen komen die door de hele markt gedragen worden. Dit is de inzet van de BvA-Taskforce Retail Media, die nu een whitepaper en guiding principles heeft opgesteld.

De Taskforce Retail Media beoogt de transparantie en effectiviteit van retailmedia te vergroten en de markt te normaliseren door informatie, voorlichting en concrete handvatten te bieden. Om te komen tot transparantie en een gelijk speelveld ontwikkelde de taskforce, in samenspraak met mediabureaus en grote retailers, acht uitgangspunten.

Deze guiding principles bieden richtlijnen aan de hand waarvan de sector kan komen tot werkafspraken en een gezamenlijke ontwikkelagenda. In een bijbehorend whitepaper, exclusief voor bvA-leden, worden de uitgangspunten nader verklaard en staan tips om te starten met retail media.

‘In een medialandschap waarin de pluriformiteit afneemt, de massamedia steeds minder bereik hebben en de global platforms op het gebied van transparantie weinig kunnen garanderen, zijn er enorme kansen voor retailmedia’, stelt BvA-directeur Henriette van Swinderen. ‘Ze staan dicht bij de consument en ze kunnen doelgroepen bereiken op basis van hun first party data, die  buitengewoon interessant zijn voor adverteerders.’

Nico Rijkhoff, voorzitter van de Taskforce Retail Media: ‘Dit systeem moet inzicht bieden in alle retailmedia-kanalen: online, offline en instore. We streven ernaar dat de data beschikbaar gesteld wordt op een manier die vergelijkbaar is met de bestaande massamedia. Met zo’n systeem zijn merken in staat de effectiviteit van hun inzet in retailmedia te bepalen en vergelijkingen te maken tussen verschillende retailmedia onderling én met andere mediatypen.’

Het whitepaper is voor BvA-leden te downloaden op de website van BvA en op aanvraag beschikbaar.

Lees ook: [RMD24] BvA presenteert succesfactoren retailmedia

De 8 guiding principles:
1. Aanbod is transparant en objectief te beoordelen;
2. Bij inzet en verrijking op basis van first party data, is altijd sprake van consent (privacy safe);
3. Merken zouden moeten weten waar hun uitingen worden geplaatst (brand safety);
4. Merken zouden vrij moeten kunnen beslissen over de inzet van retail media op basis van mediaprestaties;
5. Merken zouden creatieve vrijheid moeten hebben;
6. Aanbieders geven duidelijk inzicht in (commercieel en/of merk-) effect en incrementaliteit;
7. Levering en impact van campagnes (effect en incrementaliteit) worden standaard teruggekoppeld;
8. Mogelijkheid van audit (om objectief inzet en resultaten te toetsen/vast te stellen) door externe verificatie.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken