[RMD24] BvA presenteert succesfactoren retailmedia

[RMD24] BvA presenteert succesfactoren retailmedia
  • Media
  • 29 mei 2024 @ 14:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • RetailmediaMediastrategieRetail Media Day

Retailmedia: het massamedium van morgen? Die vraag stelt Henriette van Swinderen, directeur Bond van Adverteerders (foto) tijdens haar keynote op Retail Media Day. Bijzondere aandacht trekken de 'guiding principles' in conceptvorm die worden gepresenteerd. 'In potentie zijn retailmedia effectief in de hele funnel.'

Waarom zijn retailmedia belangrijk? Volgens Van Swinderen is dat evident: 'De pluriformiteit van media neemt af, kijk bijvoorbeeld ook naar de verschuiving richting online en naar de groei van internationale (social) platforms. Daarnaast treedt consolidatie op waardoor er in Nederland nog maar twee grote mediapartijen lijken over te blijven. Digital heeft tegelijkertijd z'n belofte nog niet helemaal waargemaakt, denk ook aan de privacy en brand safety (dat je merk naast onwenselijke content opduikt, red.), dat nog niet helemaal goed geregeld is zoals marketeers dat willen.

'Ik denk dat retailmedia aan dit alles beter kan voldoen', stelt de BvA-voorvrouw. Ze noemt enkele voordelen op van retailmedia:

  • Ze zijn lokaal, dichtbij de consument (in de winkels immers);
  • Bieden snelle bereiksmogelijkheden;
  • Kennen brand safety - de context is duidelijk;
  • First party data;
  • En transparante data.

'Dus ja, het zou zomaar het next massamedium kunnen zijn. In potentie zijn retailmedia effectief in de hele funnel. Daarom bepleit de BvA een gemeenschappelijk en transparant systeem met uniforme standaarden en metrics als ambitie. Mooi ook als we effectiviteit kunnen vergelijken tussen retailers onderling. Zover is het nog niet...'

Van Swinderen beschrijft drie voorwaarden om van retailmedia een succes te maken.

  1. Inkoop merken / producten bij retailpartners scheiden van retailmedia-verkoop, om belangenverstrengeling te voorkomen;
  2. Duidelijke standaarden ontwikkelen zodat retailmedia op hun eigen merites kunnen worden beoordeeld;
  3. Partnerships tussen retailers, exploitanten, adverteerders en branche-organisaties. Denk hierbij ook internationaal, gezien de vorderingen met retailmedia in onder andere de UK, Belgie of bij een club als de WFA.


De 8 guiding principles zoals gepresenteerd op RMD24

Vervolgens neemt zij acht nieuwe richtlijnen door die retailmedia volgens de BvA bijzonder zouden ondersteunen. 'Het is nog een concept. Maar hiermee worden retailmedia voor allerhande soorten adverteerders, voor mediabureaus, contentmakers, maatschappelijke organisaties en zelfs voor campagnevoerende politieke partijen interessant als next massamedium.'
Op de Retail Media Day in 2025 verwacht Van Swinderen dat er grote stappen gemaakt zullen zijn en daar kijkt zij dan al naar uit. Een spontaan 'dan graag tot ziens op het podium' door de dagvoorzitter, wordt met applaus door de zaal begroet.
(PvWK)

Lees ook: Retailmedia-partijen willen krachtenbundeling en transparantie 


ZAALBEELD TIJDENS EN NA SESSIE BvA

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken