KesselsKramer ontwikkelt 'weirde' identiteit voor sci-fi horror film festival

KesselsKramer ontwikkelt 'weirde' identiteit voor sci-fi horror film festival
  • Bureaus
  • 26 okt 2022 @ 13:52
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Een wasmachine als je beste vriend, 150 vierkante meter bloed of een gewonde vogel als psycholoog. Bij Imagine Fantastic Film Festival, dat van 26 oktober tot en met 5 november in Amsterdam plaatsvindt, kan het allemaal. KesselsKramer ontwikkelde een nieuwe identiteit voor het festival: weirdness.

‘Weirdness’ is wat alle films van Imagine met elkaar gemeen hebben. Het komt in allerlei vormen en maten, maar zet altijd vraagtekens bij ‘wat normaal is’ en is verre van mainstream. Imagine ziet weird als iets om te koesteren en doet dat met een nieuwe, weirde identiteit die eind oktober wordt gelanceerd met een campagne die vier films uit het festivalprogramma uitlicht.

Rens de Jonge, creative director KesselsKramer: ‘Weird is iets heel moois. Weird kan vreemd zijn, maar ook eng, bizar, of bovennatuurlijk. Hoe dan ook, weirdness zorgt ervoor dat je op een andere manier naar de realiteit en naar het leven kijkt. En dat is precies de intentie (van de films van) Imagine.’

Identiteit & campagne
Dingen worden pas écht weird als je iets toevoegt aan wat je al kent. Met dit idee in het achterhoofd ontwikkelde KesselsKramer een identiteit die ’normaal’ voorziet van extra laagje weirdness. Visueel, door een kleurrijke typografische laag toe te voegen aan een vrij standaard lettertype. En tekstueel door onverwachte elementen toe te voegen aan vrij algemene boodschappen.

Typografie
KesselsKramer werkte samen met grafisch ontwerper Mārcis Lapiņš om een lettertype te ontwikkelen dat aan de basis staat van de nieuwe identiteit. Het lettertype combineert typerende vormen uit de verschillende filmgenres van Imagine’s programmering, zoals punten (horror), slijm (sci-fi) en tentakels (anime). Samen maakten zij ook het nieuwe beeldmerk: een zeeduivel met een eigen lichtje in de duisternis.

Credits:
Opdrachtgever: Imagine Fantastic Film Festival
Bureau: KesselsKramer 
Typografie: Mārcis Lapiņš

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken