Unilever deelt herformuleringspatenten met ijsindustrie

Unilever deelt herformuleringspatenten met ijsindustrie
  • Food-en-retail
  • 9 nov 2023 @ 11:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantenMarketing

Unilever heeft vandaag aangekondigd dat het een gratis, niet-exclusieve licentie voor twaalf 'herformuleringspatenten' beschikbaar zal stellen aan de ijsindustrie. Dit besluit volgt op twee succesvolle pilotprojecten waarbij 'last mile'-ijsvrieskisten werden opgewarmd.

Toegang tot deze patenten zal de industrie volgens Unilever helpen bij het herformuleren van ijsproducten, zodat ze stabiel blijven bij een warmere vriestemperatuur van -12°C, in tegenstelling tot de huidige standaard in de industrie van -18°C. 'De hoop is dat door het delen van deze patenten met andere ijsfabrikanten, de industrie wereldwijd kan evolueren naar energiezuinigere vrieskisten'. Vorig jaar kondigde Unilever haar ambitie aan om de temperatuur van de 'last mile'- ijsvrieskisten te verhogen, met behoud van dezelfde ijskwaliteit en consumentenervaring. Sindsdien hebben onderzoeken bij Colworth, Unilevers Global Ice Cream R&D Centre in het VK en twee pilots in Duitsland een energiereductie van ongeveer 25% per vrieskist aangetoond bij een warmere temperatuur van -12°C.

Samenwerking
Dit is gunstig voor het milieu en betekent dat de diepvriezers goedkoper in gebruik zijn. Andy Sztehlo, Chief R&D Officer Ice Cream bij Unilever: 'We zijn blij met deze volgende stap in ons werk om de temperatuur van onze 'last mile'-ijsvrieskisten te verhogen. Door een gratis, niet-exclusieve licentie te verlenen voor deze twaalf herformuleringspatenten, hopen we dat onze collega's en partners uit de hele ijssector hiervan zullen profiteren. Samen kunnen we namelijk werken aan het verminderen van de uitstoot in de gehele sector. Wij geloven dat door samenwerking de impact van de cold chain op het milieu kan worden verminderd, terwijl we tegelijkertijd hoogwaardige ijsproducten blijven leveren waar onze consumenten zo van houden.'

Hernieuwbare electriciteit
De uitstoot van ijsvriezers in de detailhandel is verantwoordelijk voor 10% van Unilevers broeikasgasvoetafdruk in de waardeketen. In het Climate Transition Action Plan van Unilever wordt de routekaart van het bedrijf uiteengezet om haar klimaatdoelstellingen te bereiken, waaronder het bereiken van een netto nul uitstoot in de hele waardeketen in 2039. Daarnaast streeft het bedrijf ernaar om tegen 2030 de emissie-impact van haar producten op basis van consumentengebruik te halveren ten opzichte van 2010. Als het om ijsvriezers gaat, omvat dit onder meer het verminderen van het energieverbruik in de vrieskisten door innovatie van de belangrijkste technische componenten (bijvoorbeeld compressoren), het onderzoeken van programma's waarmee de vrieskisten kunnen worden aangedreven door hernieuwbare elektriciteit en het werken aan het 'opwarmen' van vrieskisten. De internationale aanvragen van deze patenten zijn vandaag gepubliceerd. Industriepartners kunnen volgens het betrokken team contact opnemen met IceCream.Reformulations@unilever.com voor meer informatie over het verkrijgen van een licentie.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken