Ster start met No Consent Advertising

  • Media
  • 19 dec 2018 @ 12:29
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Online advertisingTelevisieReclamePrivacy

Ster heeft een No Consent Advertising-platform in gebruik genomen, dat is ontwikkeld in samenwerking met technologiepartner Ortec Adscience en videoreclame-platform SpotX. Via dit kanaal ontkomen consumenten aan retargeting, maar kunnen adverteerders wel segmenteren.

In het proces van online adverteren is het voor een uitgever van advertentieruimte een grote uitdaging om controle te krijgen over de verwerking van persoonsgegevens en de plaatsing van cookies door derde partijen uit de advertentieketen.

Bij iedere ‘aanroep’ van de browser bestaat bijvoorbeeld de mogelijkheid dat een cookie wordt geplaatst, maar dat kan nu ook anders. Bij het No Consent Advertising-platform heeft de uitgever van advertentieruimte volledige controle over de plaatsing van cookies in het kader van online adverteren.

Geen retargeting

Met dit platform kan Ster een vorm van online adverteren aanbieden waarbij de consument geen onderwerp wordt van profielopbouw of retargeting. Er gaan geen persoonsgegevens meer de advertentieketen in om vervolgens te worden gebruikt voor opbouw of gebruik van interesseprofielen, zoals bij programmatic advertising over het algemeen wel gebeurt.

Het No Consent Advertising platform maakt het daarmee mogelijk om online relevante advertenties te vertonen met respect voor de eindgebruiker die geen toestemming wil geven voor het plaatsen en uitlezen van advertentiecookies en profilering.

Toch gericht adverteren

Hoewel bij No Consent Advertising geen advertenties worden uitgeplaatst op basis van een interesseprofiel van de eindgebruiker, kunnen de advertenties binnen No Consent Advertising toch gericht worden uitgeplaatst. Op de ruim 500 websites en programmasites en in de apps van NPO Start en NOS kunnen advertenties vertoond worden aan de hand van context targeting, één van de targeting-mogelijkheden van Ster. Hierbij wordt de exacte inhoud van een programma vastgesteld door analyse van de 888-ondertiteling en een beschrijving van die specifieke aflevering.

Op basis van deze inhoud wordt het programma ingedeeld in één van de 15 channels die Ster heeft gecreëerd, waaronder ‘kunst & cultuur’, ‘koken & eten’, ‘natuur & outdoor’ en ‘vakantie & reizen’. Bij ieder channel passen bepaalde doelgroepen en op deze manier kunnen gericht advertenties worden vertoond zonder dat er gebruik hoeft te worden gemaakt van interesseprofielen op basis van persoonsgegevens van de bezoeker.

Specifieke doelgroepen bereiken

'Het aanspreken van specifieke doelgroepen aan de hand van context targeting, is een vernieuwende manier om adverteerders en bezoekers van de NPO-kanalen bij elkaar te brengen' zegt Niels Stam, teammanager Digital bij Ster. 'Deze techniek maakt het mogelijk dat we relevantie aan adverteerders kunnen bieden zonder dat daarbij sprake is van retargeting of interesseprofielen. Ideaal voor de bezoeker en adverteerder.' 

Marco Ruivenkamp, managing director SpotX: 'Na uitgebreid testen zijn we blij dat we vanaf vandaag samen met technologiepartner Adscience uitgevers zoals Ster een nieuwe manier van online adverteren in de Benelux kunnen aanbieden. En dat we de markt kunnen laten zien dat via het No Consent Advertising-platform, gericht adverteren zonder retargeting en profielopbouw, en dus met respect voor de privacy van de eindgebruiker, prima werkt.'

NPO was betrokken bij de ontwikkeling van deze nieuwe advertentiemethode en 'is hierover vanuit het oogpunt van privacy zeer te spreken'.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken