Google lanceert nieuwe functies in Maps, Waze en Earth

Google lanceert nieuwe functies in Maps, Waze en Earth
  • Online
  • 1 nov 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieZoekmachine

Google lanceert verschillende nieuwe navigatie-functies binnen de Geo Services: Google Maps, Google Earth en Waze. Van AI-gestuurde visualisaties in Google Maps tot handige verkeersmeldingen in Waze.

Deze nieuwe updates bieden gebruikers naar eigen zeggen beter inzicht in hun omgeving, maken navigeren eenvoudiger en verhogen de veiligheid op de weg.

Google Maps: navigeren in een nieuwe dimensie 
'Immersive View for Places' breidt volgens Google uit naar 150 steden eind 2024, waaronder Amsterdam en Brussel. Deze functie combineert AI en computer vision om miljarden Street View- en luchtfoto's samen te voegen tot een digitaal model. Hierdoor ervaar je hoe plaatsen als stadions, parken en routes eruitzien, inclusief actuele informatie over het weer en verkeerssituaties op het moment van je bezoek. 

Daarnaast biedt 'Immersive View for Routes' gesimuleerde verkeersvoorspellingen door gebruik te maken van AI en historische gegevens. Nu krijg je ook inzicht in waar je kunt parkeren, waar er fietspaden zijn en welke mogelijke manoeuvres je onderweg kunt tegenkomen, zoals lastige bochten. Google rolt deze update deze week uit voor Android en iOS, onder andere in Amsterdam. Verder helpt 'Explore for Trips' je visueel interessante punten langs je route te ontdekken en biedt de 'Updated Arrivals Experience' handige informatie om van je auto naar je eindbestemming te komen. Google lanceerde deze functies op 31 oktober 2024. 

Google Earth: slimme planning met Gemini 
In november 2024 brengt Google Gemini naar Google Earth in de Verenigde Staten. Deze nieuwe functie gebruikt AI om geospatiale planning en analyse eenvoudiger te maken. Stel je voor dat een vervoersplanner nieuwe laadpalen voor elektrische voertuigen (EV) wil installeren. Hij hoeft alleen maar te vragen: “Kun je de vijf postcodegebieden met de minste EV-laadpalen in verhouding tot hun grootte in kaart brengen?” Google Earth gebruikt meerstapsredenering om deze postcodegebieden te identificeren en genereert vervolgens een op maat gemaakte visualisatie.  

Waze: veiligheid en gebruiksgemak op de weg 
Google lanceerde eerder dit jaar al nieuwe functies om bestuurders veiliger te laten rijden, zoals hulp bij lastige rotondes, meldingen voor aankomende hulpdiensten en waarschuwingen voor snelheidsverlagingen. Nu komen daar twee nieuwe functies bij: Conversational Reporting en School Zones. Met Conversational Reporting kunnen Waze-gebruikers via Gemini verkeersproblemen melden door simpelweg iets te zeggen als: “Er staat verderop file”. Waze stelt ook vervolgvragen als er meer details nodig zijn en categoriseert de melding automatisch voor andere bestuurders. Deze nieuwe functie is vanaf deze week wereldwijd beschikbaar, inclusief in Nederland, België en Luxemburg, met de eerste lancering in het Engels voor Android en iOS.  

Tot slot kunnen Waze Map Editors met de nieuwe functie School Zones schoolzones toevoegen, zodat bestuurders een melding krijgen om extra op te letten wanneer ze in de buurt van een school rijden. Google rolt deze functie dit jaar wereldwijd uit voor zowel Android als iOS, meldt de zoekmachine. 
(PvWK | beeld: navigatiesysteem Google)

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken