Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'

Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
  • Algemeen
  • 31 okt 2024 @ 10:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingMVO

De genomineerden voor de PIM Marketingliteratuurprijs 2024 zijn bekend. Een van de genomineerden is een columnist van MT, namelijk Ed Stibbe. Hij licht met co-auteur Marjolijn Meynen op originele wijze het boek 'Duurzame Verleiding' toe en geeft er drie weg.

We lazen de zeven nominaties al op MarketingTribune.

Op basis van vragen die door AI zijn opgesteld, een hybride interview met Stibbe, die is genomineerd met het boek Duurzame Verleiding, dat hij in 2024 samen met Marjolijn Meynen schreef. Samen beantwoorden ze ook de vragen.

Kunnen jullie kort uitleggen waar het boek Duurzame Verleiding over gaat?

'Duurzame Verleiding richt zich op het maken van duurzame keuzes vanuit een marketingperspectief. Het idee is om duurzaamheid niet alleen te zien als "nog meer regeltjes", maar juist als een kans voor groei en innovatie. In plaats van duurzame veranderingen op te leggen, willen we bedrijven laten zien hoe zij hun doelgroepen vanuit verleiding – iets positiefs en aantrekkelijks – kunnen overtuigen duurzamere keuzes te maken. We laten zien dat je duurzaamheid, mits je het vooral niet altijd duurzaamheid noemt, uiteindelijk aan bijna iedereen kan "verkopen".'

Wat is het belang van 'verleiden' in de context van duurzaamheid?

'Het is een hele krachtige aanpak omdat verplichten zoals bekend in ons land weerstand veel oproept. En verleiden werkt anders; het richt zich juist op de voordelen en waarde die duurzaamheid kan bieden. Mensen zijn geneigd om keuzes te maken die bij hen passen en waar ze zich prettig bij voelen. Door duurzame oplossingen aantrekkelijker te maken en te focussen op voordelen – zoals gezondheid, gemak, lagere kosten, positieve impact, onderdeel zijn van iets positiefs et cetera et cetera  – wordt duurzaam gedrag een natuurlijk onderdeel van de dagelijkse keuzes. Verleiden creëert enthousiasme in plaats van weerstand en woede.'

Zijn er concrete voorbeelden uit het boek die laten zien hoe bedrijven dit toepassen?

'Zeker. In het boek noemen we tientallen bedrijven die vooroplopen in de duurzame transitie, zoals Edge Technologies en Ikea. Edge bouwt klimaat neutrale gebouwen die waarde toevoegen voor huurders, investeerders en de samenleving door gezondheid en efficiëntie te integreren. Ikea past hun assortiment aan door steeds duurzamere materialen en energiezuinige producten te gebruiken, zoals veggie hotdogs en herbruikbare meubelstukken. Deze bedrijven slagen erin om duurzaamheid winstgevend te maken, wat laat zien dat leefbare keuzes niet alleen goed zijn voor de wereld, maar ook voor de bedrijfsresultaten.'

Wat hopen jullie dat de lezers van Duurzame Verleiding zullen meenemen?

'We willen onze lezers inspireren om duurzaamheid niet te zien als corvee, maar als een bijzondere kans voor bestuurders met een beetje lef. Onze boodschap is: als we de transitie zien als een gezamenlijke reis vol kansen, kan duurzaam ondernemen (wij noemen het liever leefzaam ondernemen want duurzaam klinkt al zo duur) niet alleen bijdragen aan een leefzame toekomst voor ons nageslacht, maar ook lucratief – zijn voor bedrijven, consumenten en de planeet.'

Jullie zijn genomineerd voor je boek Duurzame Verleiding. Wat is dat voor een boek?

'Duurzame Verleiding is een boek dat duurzaamheid en marketing op een vernieuwende manier samenbrengt. Het gaat over hoe je duurzame keuzes aantrekkelijk kunt maken, zowel voor bedrijven als consumenten. In plaats van duurzaamheid te presenteren als een verplichting of een last, beschouwen we het als een kans – een kans om waarde te creëren die niet alleen goed is voor de planeet, maar ook voor het bedrijf zelf. Het boek is bedoeld als praktische gids en inspiratiebron voor iedereen die met duurzaamheid bezig is, of je nu marketeer bent, ondernemer, beleidsmaker of simpelweg geïnteresseerd in de toekomst van onze wereld. We leggen uit hoe je duurzame -wij noemen het liever leefzame want duurzaam klinkt al zo duur- strategieën ontwikkelt die niet alleen leefzaam zijn, maar ook lucratief zijn. Kortom, we willen laten zien dat duurzaam verleiden een slimme, aantrekkelijke weg vooruit is.'

(PvWK | foto: ES)


Marjolijn en Ed geven 3 exemplaren van Duurzame Verleiding weg. Mail om een kans te maken voor 10 november 2024 ed@edstibbe.com met 'jouw inzicht hoe ‘Verleiding kan helpen Nederland Leefzamer te maken’. Vermeld daarbij jouw postadres. De PIM Marketingliteratuurprijs 2024 is een initiatief van Platform Innovatie in Marketing en wordt 14 november 2024 uitgereikt.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken