De grootst mogelijke kleine stap
- Algemeen
- 27 nov 2018 @ 12:27
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 27 nov 2018 @ 12:27
- Sales
Hoe goed werknemers hun bedrijf ook kennen, soms is juist iemand van buiten nodig om een frisse blik op bestaande uitdagingen te bieden. Enter Clockwork, een digital agency die graag klanten verrast met ‘opschudsessies’. In samenwerking met de opdrachtgever werken beide partijen toe naar een oplossing.
Organisaties willen nog weleens vastlopen als ze inzetten op digitalisering. Of de volgende stap die ze willen zetten komt niet snel genoeg. Digital agency Clockwork is gespecialiseerd in het helpen van bedrijven die een digitale slag willen slaan en daarbij hulp nodig hebben. Bijzonder is dat dit bedrijf geen kant-en-klare oplossingen biedt. Om los te komen uit de huidige context zet Clockwork zogeheten opschudsessies in om samen met de klant tot unieke en verrassende inzichten te komen. Inzichten die de basis vormen voor een aanpak op maat en/of bijzondere oplossingen. Managing director Martin Koersen en Arjen Bultje, head of ecommerce bij Clockwork, leggen het proces uit. ‘We gaan met klanten op zoek naar “de grootst mogelijke kleine stap”. Hoe creëer je de impact die je wilt met de grootst mogelijk kleine stap die je daarbij kunt nemen?”, begint Bultje. “Normaal gesproken duurt de implementatie van een nieuw eCommerce platform zes tot twaalf maanden. Voor het high end jeanslabel DENHAM hebben we in negen weken een compleet nieuw platform neergezet, met alle koppelingen die erbij horen, inclusief een nieuw design..’
De brandende ambitie van DENHAM The Jeanmaker
Voor de realisatie van het platform werd heel gericht gekeken naar de specifieke context van de klant. Bultje verduidelijkt: ‘DENHAM was op zoek naar een flexibel ingerichte omgeving die schaalbaar is in de toekomst, uit te breiden naar andere landen, en die dusdanig was neergezet dat ze daarna zelf aan de knoppen konden zitten, zodat ze zelf op een eenvoudige manier aanpassingen konden doen. Dit wilden ze omdat ze zelf ook good technisch onderlegd zijn en niet voor alles iemand anders nodig hadden. Daarnaast wilde de klant real-time kunnen reageren op wat er gebeurt, ook op dagelijks niveau. Als het bijvoorbeeld slecht weer is, dan wil DENHAM andere producten laten zien dan wanneer de zon schijnt. Dan moet het niet een week duren voordat dat live staat.’ Koersen vult hem aan: ‘Het probleem was dat ze een platform hadden waarbij ze afhankelijk waren van anderen, maar DENHAM had de enorme ambitie om internationaal te groeien en hun onlinepropositie te versterken. Het oude platform zat hun eerder in de weg dan dat het hun verder hielp. Zij wilden daar eigenlijk zo snel mogelijk van af, om met een nieuw platform in de volgende versnelling te kunnen komen.’
Designfilosofie
Het platform wordt op maat gesneden voor de klant, maar dat betekent niet dat Clockwork werkt volgens het adagium “U vraagt, wij draaien”. Het bedrijf gaat graag naar klanten toe, om in nauwe samenwerking tot een eindresultaat te komen. In dit geval ging Clockwork naar DENHAM toe met twee designers, een projectmanager, een e-commerce strateeg en vier developers. ‘Het is belangrijk dat we onze klanten kunnen verrassen met onze ideeën’, licht Bultje de werkwijze toe. ‘De oprichter van het jeanslabel, Jason DENHAM, heeft een deel van de dag ingevuld om ons volledig onder te dompelen in het merk. Hij heeft zijn designfilosofie verteld, waarom er een bepaalde hoeveelheid stitches in een broek zitten en waar zijn fascinatie voor scharen vandaan komt. Dat geeft een mooi beeld van zo’n merk en dat helpt ons uiteindelijk ook om dat te vertalen naar de oplossing die bij ze past.’ Het resultaat liegt er niet om. Sinds de livegang van het nieuwe platform is de online omzet gestegen met 74 procent en het aantal transacties met 98 procent, gebaseerd op een toename van 8 procent in het aantal websessies.
Stapsgewijs naar succes met Bindinc
Clockwork werkt graag met opschudsessies, maar soms wordt het bedrijf ingeschakeld om op een rijdende trein ‘bij te springen’. Zo vroeg Bindinc., een uitgever van programmabladen, aan Clockwork om mee te helpen met de ontwikkeling van een minimal viable product. ‘Het interessante is dat Bindinc. een groot bereik heeft op de 50 plus-markt’, zegt Koersen. ‘Ze wilden voor die groep een platform ontwikkelen, maar waren nog echt op zoek naar de vorm en inhoud die dit moest gaan krijgen. We hebben met elkaar een aantal experimenten gedaan om erachter te komen wat aanslaat bij de doelgroep. Daarna hebben we een minimale versie van de website gebouwd en content erop geplaatst en zijn toen gaan kijken welke content het beter doet. Ook hebben we gekeken hoe mensen erop reageren en wie de bezoekers zijn, om zo langzaam maar zeker loyaliteit op te bouwen.’ Bultje vult hem aan: ‘Omdat we erin zijn geslaagd om kort cyclisch succes te laten zien, hebben we met elkaar het succes van het platform kunnen aantonen en hebben we de case verder kunnen uitwerken. We zijn begonnen met een designer en daar zijn een researcher, content creative, architect en strateeg bijgekomen. Onze kracht zit hem in het kunnen aanbieden van die verschillende rollen en in de breedte van onze dienstverlening – het is niet alleen maar of design of techniek – alles haakt in elkaar.’ De ontwikkeling van het platform werd in 10 maanden gerealiseerd en het aantal bezoekers ligt tegen de 100.000 aan. ‘De uitdaging is om te blijven verrassen’, zegt Bultje tot besluit. ‘Je ziet vaak dat mensen doorslaan in volledig datagedreven denken, maar data moet je juist in staat stellen om te kunnen verrassen. Om eens een keer een afslag te nemen die niemand verwacht en om voor de opschudding te zorgen waar wij voor staan. Om een frisse blik te kunnen geven. We gebruiken data om te kunnen verrassen.’
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Trendsanalyse VML: een paradoxale kijk op 2025
- [column] Adverteerders, laat ons samenwerken
- Het speelveld verandert – wat is jouw volgende zet als...
- [column] De meerwaarde van marketing
- VM Packaging Awards 2025: inschrijven kan nog tot 12 februari
- Zomerplanning: 40 procent reizigers kiest voor vroeg boeken
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day