Marketeers op stelling #1 2025
- Media
- 30 jan 2025 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Social media
- 30 jan 2025 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
‘Marketeers en ethiek. Tja...’, verzuchtte Rob Revet toen ik hem de stelling voorlegde. En inderdaad, het blijft een heikel onderwerp, maar we kunnen er niet omheen, als marketeers en mediaconsumenten houden we mede social media in stand, met verslaving en, niet te vergeten, de verspreiding van nepnieuws en de bijbehorende polarisatie als gevolg. Goed om hier aan het begin van een vers jaar weer eens over na te denken.
Rob Revet
Consultant bij Mark Stronger
‘Het gaat niet meer alleen om de alles-is-voor-Bassie-mentaliteit’
Dit najaar heb ik X van mijn telefoon gegooid. Cold turkey. Hoewel... De groei van Blue Sky maakte het wel makkelijker. LinkedIn eraf? Ondenkbaar nog. Dus verslavend? Zeker. Ook adverteerders zijn massaal verslaafd geraakt aan social media. De algoritmes vragen onverzadigbaar om steeds weer nieuwe content, specifiek gemaakt voor het platform. In ruil leveren de platforms ongekende effectiviteit of liever de illusie daarvan. Nu is het voor risico en rekening van adverteerders als zij niet goed opletten hoe zij hun budget besteden, maar de manier waarop de platformen opereren is niet langer acceptabel. Daarbij gaat het niet alleen om de alles-is-voor-Bassie-mentaliteit als het gaat om geld verdienen. Big Tech, met Elon Musk als voorman, ontwikkelt zich langzamerhand tot geopolitieke speler, die alleen handelt uit eigen belang en zonder dat we daar democratisch grip op hebben. Wij dragen als adverteerder daaraan bij. Een vakgebied dat jarenlang zijn mond vol had over purpose moet zich daarvan meer bewust zijn. Niet dat wij deze problemen kunnen oplossen overigens. De oplossing ligt bij de politiek en dan specifiek bij de Brusselse politiek. Alleen Europa kan hier aan de noodrem trekken. Het is dan ook niet voor niets dat Musk openlijk anti-Europese partijen is gaan steunen.
Ina Oome
Miss Marketing
Helpen wij mee aan een socialemediaverslaving?
Sociale media zijn onmisbaar in ons dagelijks leven. Als marketeer zetten we social media niet voor niets in om campagnes bij miljoenen gebruikers te brengen, maar dragen we daarmee bij aan een verslaving door overkill en nonchalante inzet? Social media gebruiken technieken die gebruikers vasthouden: eindeloze feeds, likes en notificaties. Alles is ontworpen om ons te laten scrollen, klikken en delen. Als marketeers liften we mee op deze dynamiek. Hoe langer iemand op een platform blijft, hoe groter de kans dat onze boodschap wordt gezien. Maar voegen we niet nog meer prikkels toe aan een al overvolle digitale omgeving? Toch bieden sociale media ook kansen. Ze verbinden, inspireren en informeren. Een goede campagne kan bewustzijn vergroten, keuzes ondersteunen of simpelweg een glimlach brengen. Denk aan duurzaamheid, mentale gezondheid of lokale initiatieven die via sociale media hun publiek bereiken. De verantwoordelijkheid ligt echter niet alleen bij marketeers. Gebruikers maken keuzes in hun online tijdsbesteding, en platforms experimenteren met functies zoals tijdslimieten en pauzeherinneringen.
Als professionals moeten we wél verantwoordelijkheid nemen. Laten we kritisch kijken naar de frequentie en inhoud van campagnes. Voegen we echt waarde toe, of zijn we slechts ruis? Samen kunnen we sociale media inzetten voor ethiek, creativiteit en relevantie. Marketing draait niet alleen om zichtbaarheid, maar om positieve impact.
Samantha Korenhof
Senior Marketeer Consument PostNL
‘Marketeers zijn verantwoordelijk voor eerlijke content’
De grootste driver achter een socialmediaverslaving is mijns inziens de tijd die iemand besteedt op de platformen en de frequente herhaalbezoeken. Beide worden sterk gestimuleerd door de platformen zelf, die natuurlijk een enorm belang hebben bij terugkerende en langdurende bezoeken op hun kanaal. Daar ligt wat mij betreft de grootste verantwoordelijkheid om verslavingen tegen te gaan. Maar… juist bij de marketeers ligt een belangrijke verantwoordelijkheid en taak om te zorgen voor kwalitatief goede content, die echt iets betekent voor je doelgroep en die het leven van de consument een beetje beter of leuker maakt en niet alleen lukraak zendt over je eigen bedrijfsdoelstellingen. Daarnaast zijn de marketeers verantwoordelijk voor eerlijke content, vooral in de samenwerkingen met influencers. Opkomende wetgeving en spelregels rondom betaalde content zorgt ervoor dat de consument steeds beter weet als er voor een post is betaald of niet. Maar het is wel aan de marketeer om de samenwerking goed te briefen, ook op de toepassing van deze regels. Als je content goed in elkaar zit voor je doelgroep, als het echt een behoefte raakt en een probleem oplost, dan zou dit ook niet moeten uitmaken voor het uiteindelijke resultaat en mogelijk zelfs het resultaat ten goede komen.
Kim van der Velden
Brand Manager Swapfiets
‘Merken hebben een verantwoordelijkheid’
Bij Swapfiets vinden we dat merken een verantwoordelijkheid hebben in hoe ze social media inzetten. Platforms zoals Instagram en TikTok zijn superkrachtig om mensen te inspireren en te verbinden, maar het draait om hoe je ze gebruikt. Wij geloven in content die niet alleen leuk is om te zien, maar die je ook echt iets brengt. Geen zinloze scrollsessies, maar juist inspiratie om eropuit te gaan, de fiets te pakken en meer van de omgeving te genieten. En ja, dat geldt ook in de winter! Via onze kanalen delen we handige tips om warm, veilig en comfortabel te blijven fietsen, zelfs als het koud of nat is. Veel mensen pakken in de winter sneller de auto, niet alleen in Nederland, maar vooral in landen zoals Duitsland, waar fietsen in de kou minder vanzelfsprekend is. Met onze tips laten we zien dat fietsen in de winter gewoon kan, als een echte Hollander, want met de juiste voorbereiding is fietsen het hele jaar door de makkelijkste en snelste keuze. Wij gebruiken social media we niet om mensen eindeloos te laten scrollen, maar om te inspireren en in beweging te brengen. Op de 🚲, natuurlijk!
Vita Kovalenko
Senior Marketing Manager Aon Nederland
‘Inhaken op trends alleen als die relevant zijn voor het merk’
De periode tussen kerst en oud en nieuw is ideaal om rustig projecten af te ronden, met de Top 2000 op de achtergrond. Naarmate we dichter bij de top komen, valt op dat liedjes die al decennia populair blijven vaak authentiek, complex en best lang zijn. Precies dat missen we vaak in socialmediastrategieën. Als marketeers spelen we massaal in op trends in de hoop door het algoritme opgemerkt te worden, maar bouwen we daarmee aan duurzame communicatie of creëren we eendagsvliegen die volgend jaar alweer vergeten zijn? Net zoals een vluchtige hit zelden de Top 2000 haalt, heeft trendy oppervlakkige content op social media weinig blijvende waarde. Inhaken op trends blijft belangrijk, maar alleen als die relevant zijn voor het merk. Consumenten waarderen authenticiteit en merken die trouw blijven aan hun kernwaarden. Het volgen van trends puur voor aandacht ondermijnt die geloofwaardigheid. Door te focussen op vluchtige socialmediacontent scoren we misschien op korte termijn, maar we dragen ook bij aan een cultuur van socialmediaverslaving. Laten we ons inspireren door de Top 2000: werk aan communicatie op social media die authentiek is, de tijd doorstaat en echt impact maakt, in plaats van mee te doen aan de jacht op oppervlakkige views en likes.
Marc van Eck
Chief Growth Officer TBWA
‘Welke marketeer pakt deze uitdaging op in 2025?’
Marketing is niet per definitie een ethisch vak, maar welk vak is dat wel? Gelukkig zijn er best een hoop marketeers die hun vak proberen ethisch uit te voeren. Meer en meer merken proberen niet alleen goed te doen voor hun klanten en henzelf, maar ook voor de wereld waarin wij leven. Zie de opkomst van de purpose als uitgangspunt voor het bouwen van merken. Wellicht dringt het nog te weinig door tot marketeers dat ook bij de keuze van middelen, dus ook mediatype en de manier waarop dit wordt ingezet, nagedacht kan worden in welke mate dit maatschappelijk verantwoord of zelfs gewenst is. Het is de job van een marketeer om de boodschap van het merk op het juiste moment bij de gewenste doelgroep af te leveren. En aangezien de doelgroep van vandaag massaal aan social media is gekluisterd, zoals vorige generaties dat waren aan de tv, is het logisch dat marketeers social media massaal inzetten. En uiteraard proberen ze dat te doen op een manier die maximale engagement creëert en als ze dat succesvol doen wakkeren ze de verslaving aan social media verder aan. Tenzij natuurlijk het merk de doelgroep beweegt om social media even te laten liggen. Ik ruik een kans voor marketeers die verschil willen maken. Welke marketeer pakt deze uitdaging op in 2025?
Mariëlle Krouwel
CMO NN Group
‘Geniet, maar scroll met mate!’
Dat social media een verslavend effect hebben, dat herkennen we allemaal. Voor je het weet zit je best lang mindless te scrollen. Maar met het old skool medium tv is het nooit anders geweest, ook daar besteden we - nog steeds - ongemerkt veel tijd aan streamen. Het zijn allebei nou eenmaal activiteiten waar we plezier aan beleven en dus gelukkig van worden. Social media zijn vandaag de dag één van de meest effectieve kanalen om je doelgroep te bereiken en ze hebben een meer instant satisfaction-effect dan andere media door de hoge mate van personalisatie en directe doorklikmogelijkheden. Daar schuilt een kans voor de adverteerder en een risico voor de gebruiker, want marketing heeft nu eenmaal tot doel om de doelgroep zo lang mogelijk te binden en zoveel mogelijk te verkopen. Zijn marketeers daarmee verantwoordelijk voor een verslaving? Dat denk ik niet. De daadwerkelijke duur, interactie en het handelen zijn ook aan de gebruiker zelf. Die spanning is wel voelbaar en daarmee is het een onderwerp dat om extra aandacht vraagt. Wat mij betreft geldt dat voor schermtijd in bredere zin. Marketeers kunnen hun consumenten helpen om bewuste keuzes te maken en een zo goed mogelijke balans te vinden. Het vraagt misschien wel om een disclaimer die we al kennen van alcoholconsumptie: Geniet, maar scroll met mate!
Menno Dings
Manager Marketing, New Business & Event RondOm Lopen Groep
‘Marketeers spelen hierin een cruciale rol’
100% eens en ik steek de hand in eigen boezem. Ook ik heb bijgedragen aan socialmediaverslaving. Marketeers spelen vaak in op dopamine-beloningen, FOMO en eindeloos scrollen om engagement en winst te maximaliseren. Maar ik pak het nu anders aan. Vooral jongeren, gevoelig voor sociale bevestiging, raken gevangen in een vicieuze cirkel. Algoritmes en ads versterken die cyclus. Als vader van puberdochters zie ik dagelijks hoe groot de druk is om erbij te horen. Vaak krijgen clicks voorrang boven mentale gezondheid. De gevolgen zijn verwoestend: angst, een verstoord zelfbeeld en een constante zoektocht naar online erkenning. Gebruikers én platformen dragen ook verantwoordelijkheid, maar marketeers spelen hierin een cruciale rol. We moeten transparanter en ethischer werken. Zelf probeer ik dagelijks bewustere keuzes te maken. Ook politiek ingrijpen is nodig. In landen als Frankrijk en Noorwegen zijn al regels ingevoerd rond schermtijd, platforms en advertenties. Hier blijft actie uit, terwijl de impact op jongeren groeit. Laten we als marketeers niet alleen streven naar engagement, maar vooral naar een gezondere digitale wereld. Elke stap telt, wegkijken is geen optie.
Miranda Smit
Marketing Director Praxis
‘Social media kan ook positieve veranderingen brengen’
Social media is een krachtig marketinginstrument, maar de manier waarop we het inzetten, verdient aandacht. Overmatige en nonchalante inzet kan bijdragen aan verslavend gedrag, maar dit is slechts een deel van het verhaal. Ik las een interview met Linda Duits, onderzoeker aan de Universiteit Utrecht en docent Media & Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Zij biedt een positief tegengeluid. ‘Vroeger zaten we avonden op de bank te zappen. Aan het einde van de dag had je vaak geen idee waar je naar had gekeken. Dat was even leeg als het doomscrollen van nu, dat eindeloos reels kijken op op TikTok of Instagram.’ Ze benadrukt verder dat we nu, dankzij bewegingen zoals body positivity op platforms als Instagram, een breder scala aan schoonheidsidealen zien, dan alleen de graatmagere modellen in de modebladen. Dit toont aan dat social media ook positieve veranderingen kan brengen. Als marketeers hebben we de verantwoordelijkheid om ethisch te handelen en na te denken over de impact van onze campagnes op de samenleving. Daar moeten we een balans in vinden. Dit betekent bewuste contentcreatie, die echt waarde toevoegt, in plaats van oppervlakkige engagement.
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 01, 2025.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Erik van Aalst algemeen directeur WPG Uitgevers
- Media-onderzoek WARC: overvloed, nieuwe search, algoritmen en...
- Exclusieve samenwerking Talpa Media en Audiohuis op...
- NMO breidt meting uitgesteld kijken uit naar 27 dagen
- IPG Mediabrands wint Dominos account
- 70% van de Nederlanders ervaart contactarmoede
Laatste Nieuws
- ALLsportsradio dagelijks live vanaf... 30-01-2025
- Koopman is BM's Mediapersoon van het... 30-01-2025
- Marketeers op stelling #1 202530-01-2025
- Nieuwe genomineerden Ster Gouden... 28-01-2025
- NMO sluit zich aan bij AMC voor... 28-01-2025
- VisitBritain lanceert wereldwijde... 28-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day