Nutella viert 60-jarig bestaan met sonische merkidentiteit
- Bureaus
- 5 feb 2025 @ 09:33
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 5 feb 2025 @ 09:33
- Kel Koenen
Nutella, misschien wel de bekendste hazelnootpasta ter wereld, krijgt een eigen geluid. Ter ere van het 60-jarig bestaan introduceert het merk een sonische identiteit, ontwikkeld door MassiveMusic. De wereldwijde lancering vindt plaats op World Nutella Day (5 februari), dé dag waarop fans van het merk hun liefde voor de iconische hazelnootpasta vieren.
MassiveMusic, dat eerder sonische identiteiten creëerde voor merken als TikTok, Philips en de UEFA Women’s Champions League, werkte nauw samen met Nutella om een herkenbare en gedenkwaardige sound identity te ontwikkelen. De kernwaarden van Nutella – positiviteit en verbondenheid – stonden centraal bij het componeren van de nieuwe muzikale branding.
Het resultaat is een catchy zes-notenmelodie, verweven met harmonieuze zang en een akoestisch popgeluid. Deze combinatie versterkt de merkherkenning wereldwijd en moet een glimlach op het gezicht van Nutella-liefhebbers toveren. Een opvallend element in het creatieve proces was de rol van hazelnoten, hét belangrijkste ingrediënt van Nutella. Het team van MassiveMusic Amsterdam experimenteerde met de geluidspotentie van hazelnoten door deze te laten stuiteren op een drumkit, over een piano te laten ritselen en tegen gitaren te gooien. Dit leidde tot een speelse en levendige sound die de energie en vreugde van Nutella weerspiegelt.
'Nutella is een ontbijtklassieker in miljoenen huishoudens wereldwijd', vertelt Brian Barth, Head of Creative Direction bij MassiveMusic Amsterdam. 'De unieke smaak heeft een iconische status opgebouwd en verbindt generaties met elkaar. Het ontdekken van de muzikale mogelijkheden van de hazelnoot was een spannend proces. Het resultaat is een sound die de essentie van Nutella perfect weergeeft.'
Met de introductie van deze sonische merkidentiteit versterkt Nutella zijn wereldwijde branding. De nieuwe sound wordt geïntegreerd in marketingcampagnes en touchpoints over de hele wereld, van Europa en de VS tot Azië en Zuid-Amerika. 'We hebben genoten van het proces om "The Sound of Nutella" te ontdekken met MassiveMusic! Ze hebben ons op een inspirerende manier door het traject geleid en een identiteit gecreëerd die positiviteit en vreugde uitstraalt – precies zoals Nutella dat doet', concludeert Alberto Brunner van Nutella.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis kiest 72andSunny Amsterdam... 05-02-2025
- Nutella viert 60-jarig bestaan met... 05-02-2025
- Hoe behoud je vrouwen in de... 04-02-2025
- Spa lanceert campagne over... 04-02-2025
- Partner voor de volgende groeifase03-02-2025
- Magioni focust op versterking van... 03-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day