[onderzoek] Visa: Gen Z verkiest smartphone boven bankpas

[onderzoek] Visa: Gen Z verkiest smartphone boven bankpas
  • Algemeen
  • 4 feb 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Bijna iedereen van de Nederlandse consumenten (92%) heeft in een winkel weleens contactloos afgerekend. Daarnaast gebruikt de helft de mobiele telefoon voor dagelijkse betalingen. Vooral jongere generaties omarmen deze betaalmethode: Gen Z betaalt liever met de smartphone (48%) dan met de traditionele bankpas (34%).

Dit blijkt uit de Visa Mobile Payment Monitor, een jaarlijks representatief marktonderzoek onder 1.010 Nederlanders in samenwerking met Forsa.

Mobiel betalen verdringt contant geld
Sinds 2022 is het gebruik van mobiele telefoons voor betalingen met 54% gestegen. Tegenwoordig is voor een kwart van de consumenten de smartphone zelfs het favoriete betaalmiddel, een forse stijging ten opzichte van 15% in 2022. Ook de portemonnee verliest terrein: 61% zou eerder zonder portemonnee het huis verlaten dan zonder smartphone.  Contant geld wordt volgens de onderzoekers vooral als reserve gebruikt. Slechts 19% ziet het nog als belangrijkste betaalmiddel. De helft van de consumenten (51%) heeft het enkel op zak uit angst dat digitaal betalen niet mogelijk is. In de meeste gevallen gaat het om bedragen onder de vijftig euro (47%). De kroeg (35%), de kiosk (29%) en de kapper (27%) zijn de plekken waar consumenten het vaakst cash betalen.

Een derde van de Nederlanders shopt wekelijks online
Naast betalen in fysieke winkels brengt de Payment Monitor ook het online winkelgedrag in kaart. Bijna een derde van de Nederlandse consumenten (30%) doet wekelijks online aankopen. Mobiele apparaten spelen hierin een grote rol: driekwart heeft weleens online aankopen gedaan via een smartphones of tablet. Deze apparaten zijn altijd binnen handbereik en staan vaak al aan. Daarnaast geeft 41% de voorkeur aan het gemak en comfort van online winkelen via een app boven een website.

Innovaties zoals de zelfscankassa zorgen voor digitale opties in fysieke winkels, denkt Visa. Inmiddels is de zelfscankassa niet meer weg te denken uit de winkels: 82% van de consumenten gebruikt regelmatig een zelfbedieningskassa om producten zelf te scannen en af te rekenen. Meer dan de helft (51%) maakt er zelfs altijd gebruik van als de optie beschikbaar is. Toch zijn er verbeterpunten: 29% wil graag de hele winkelmand in één keer scannen, eveneens 29% wenst automatische leeftijdscontrole en 17% ziet graag de optie voor een digitale kassabon.

De toekomst van betalen: digitaal ID binnen vijf jaar
Consumenten verwachten volgens het onderzoek dat betalen in de komende vijf jaar verder digitaliseert. Zo denkt 46% dat contant betalen niet meer de norm zal zijn – onder Gen Z is dit zelfs 55%. Daarnaast voorziet 43% dat digitale identificatie, zonder fysieke identiteitskaart, de standaard wordt. Innovaties voor online winkelen blijven ook niet uit: 36% verwacht dat het de standaard wordt om kleding virtueel te passen voordat ze kopen en nog eens 36% denkt dat shoppen via sociale media steeds gebruikelijker wordt.

'De manier waarop Nederlanders betalen verandert in hoog tempo', bevestigt Jos van de Kerkhof, Country Manager bij Visa Nederland aan MarketingTribune. 'Gen Z omarmt mobiele en digitale betaalopties, terwijl oudere generaties vasthouden aan de bankpas. Het onderzoek laat zien hoe belangrijk flexibiliteit is: consumenten willen kunnen betalen op hun eigen manier, zowel in de winkel als online. Comfort, gemak en veiligheid staan hierbij voorop. De technologische vooruitgang biedt volop kansen om betalen nog sneller en veiliger maken.'
(PvWK | beeld: CardMapr.nl / Unsplash) 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken