Adverteerders, laat ons samenwerken
- Algemeen
- 28 jan 2025 @ 17:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 28 jan 2025 @ 17:00
- Gastblogger
Wie herkent het als mediastrateeg of –consultant niet; twee dagen voordat je het mediaplan presenteert ontvang je nog even een pdf’je in je mailbox met ‘het creatieve concept’. Of je krijgt bij briefing een lijstje met middelen die de klant al ongeveer in productie heeft. Dag creativiteit! Bij mediapitches tast je al helemaal in het duister, en “oja, we doen ook nog iets met PR”.
Ja, helaas is dit ook mij in het verleden vaak overkomen. En dat terwijl media niet alleen maar een ‘drager’ van een boodschap is maar ook daadwerkelijk de campagne met relevantie kan versterken. Voor deze optimale synergie is echter één ding nodig: vanaf dag één alle neuzen dezelfde kant op en dus samen aan tafel!
Gelukkig kan het ook anders! Voor mij als strateeg, is de samenwerkingsvorm die ik nu ervaar er één uit het boekje. Ik heb het geluk nu bij Initiative voor Dienst Publiek en Communicatie (de overheid) te mogen werken en zij hebben bij mijn aanstelling één nadrukkelijke wens geuit: media, creatie en indien relevant PR, leveren één gezamenlijke strategie aan. Dus geen losse verhalen van een creatief- en een mediastrateeg die beide data aan het verzamelen zijn en zitten te broeden op hét inzicht, maar vanaf de briefing al met elkaar optrekken. En dan ga je dus samen op zoek naar informatie over het merk of in het geval van DPC het onderwerp, de markt, mensen en cultuur. En ja, iedereen in het team heeft daarbij zijn expertise en eigen bronnen, maar je kijkt altijd naar waar deze elkaar raken totdat je samen het tipping point hebt gevonden.
En nu hoor ik degene die op de centen zitten al denken; dat kost véél te veel overlegtijd, en dus geld en de overheid heeft grote budgetten en dus kunnen ze dat wel vragen. Maar geloof me, het levert echt beter werk op én efficiency. Door vanaf het begin af aan een gezamenlijke strategie voor ogen te hebben wordt de doorvertaling naar het creatieve concept en het mediaplan vele malen makkelijker en bespaar je dus tijd en daarmee geld. Je voelt beter aan dat de puzzelstukjes in elkaar vallen en de campagne klopt als één geheel.
En dat het effect heeft is ook duidelijk. Onlangs hebben we weer de uitreiking gehad van de Effies, en daar viel op dat de adverteerders die het podium op mochten om een prijs in ontvangst te nemen, het werk in hoge mate in de driehoek van samenwerken hebben gedaan. Een samenwerking die zich dus heeft uitbetaald in resultaat.
Dus beste adverteerders:
- Brief je bureaus allemaal tegelijk, zo horen ze ook elkaars ideeën, vragen of zorgen.
- Vraag of zelfs eis van je bureaus dat ze een gezamenlijke strategie aanleveren.
- Probeer ook presentatiemomenten van creatieve concepten en mediaplannen tegelijk te organiseren en vraag daarbij dus ook vooraf onderlinge afstemming.
- Brief de bureaus niet op één budget. Je wilt de onderlinge verhoudingen altijd goed hebben, gekissebis over geld helpt niet.
Deze blog is geschreven door Jessica Groot, Strategy Director Initiative.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day