Hoe behoud je vrouwen in de techniek? Women Inc lanceert campagne

Hoe behoud je vrouwen in de techniek? Women Inc lanceert campagne
  • Bureaus
  • 4 feb 2025 @ 12:30
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Geen tag

Samen met Wefilm Creative Agency lanceert Women Inc de campagne Regel dat ze wil blijven, waarmee technische werkgevers handvatten krijgen om een vrouwvriendelijkere werkomgeving te creëren.

De technische sector schreeuwt om personeel, maar vrouwen blijven ondervertegenwoordigd: slechts 17% van de werknemers is vrouw. En dat ligt niet aan een gebrek aan interesse—veel vrouwen verlaten de sector door een werkvloer die onvoldoende rekening met hen houdt. Tijd voor actie, vindt belangenorganisatie Women Inc.

Bewustwording bij leidinggevenden

De campagne draait om een film die leidinggevenden laat ervaren wat vrouwen dagelijks meemaken in de technische sector. Vaak zien zij zelf het probleem niet, en daar ligt de uitdaging. Door hen mee te nemen in de inner thoughts van vrouwen, laat de film voelen hoe een niet-inclusieve werkvloer hen wegjaagt. De campagne wordt breed uitgerold via social media en outdoor uitingen, waarmee WOMEN Inc. werkgevers oproept om kritisch naar hun eigen organisatie te kijken.

Roos Aalvanger, head of production en creative bij Wefilm: “De sleutel tot verandering ligt bij leidinggevenden. In plaats van hen te wijzen op fouten, helpen we ze om het beter te doen. Bewustwording is de eerste stap, maar concrete handvatten zijn minstens zo belangrijk.”

Van inzicht naar actie

Om werkgevers direct op weg te helpen, ontwikkelde Women Inc een 10-punten actielijst. Hierop staan praktische maatregelen zoals een zwangerschapsbeleid voor risicovol werk, de mogelijkheid voor deeltijdwerken—ook voor mannen—en basisvoorzieningen als passende werkkleding en vrouwentoiletten op locatie.

Emma Lok, directeur van Women Inc: “Techniek vormt de wereld om ons heen. Vrouwen moeten deel uitmaken van die ontwikkeling. Met deze campagne en actielijst helpen we werkgevers om niet alleen vrouwen aan te trekken, maar ze ook te behouden.”



Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken