Droste-effect mogelijk ten einde

Droste-effect mogelijk ten einde
  • Food-en-retail
  • 5 feb 2025 @ 11:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het wereldberoemde blik, de 'flikken', het Droste-effect, de ultieme 'letters' en de zoen-commercial van bureau PMSvW/Y&R van Paul Meijer die destijds de cover van NieuwsTribune haalde: de legacy van het merk Droste is groot. Maar het verdwijnt nu waarschijnlijk toch van de markt.

'Het einde dreigt: eigenaar Koetjesreep neemt iconisch Droste niet over', meldt retailmedium Distrifood. 'De vorig jaar aangekondigde overname van Droste door Pauwels Engineering, eigenaar van de Koetjesreep, gaat niet door. Met als gevolg dat voor 27 medewerkers van de chocoladefabrikant in Vaassen ontslag is aangevraagd. Dat zegt FNV-bestuurder Eric Brouwer tegen Omroep Gelderland.'

De legendarische Droste-zoen op de cover van MT's voorganger NieuwsTribune (1993)

Dankzij uitgekiende marketing werd Droste een wereldmerk. De beroemde afbeelding van de verpleegster die op een dienblad een pakje Droste met een beeltenis van zichzelf draagt (zie onder), is bekend geworden als 'Droste-effect': je blijft haar oneindig zien. Ook in het buitenland genoten de flikken beroemdheid, een ideaal kado en een traditie aan boord bij een kopje koffie van bijvoorbeeld de KLM. De creatieve reclames van PMSvW/Y&R zoals de zoen (zie boven) en 'Het kind aan de borst' zorgden voor rumour around the brand en boorden een jongere doelgroep aan. In de jaren '90 werd de fabriek gevestigd in de huidige fabriek te Vaassen. Het is nog onduidelijk wat de mislukte overname betekent voor het merk Droste.

Hoop voor Droste
Het chocolademerk, dat al sinds 1863 bestaat en inmiddels dus ruim 160 jaar oud is en lang in Haarlem gemaakt werd, heeft het zwaar te verduren. De export kreeg tijdens de j.l. pandemie een flinke klap, waarna stijgende cacaoprijzen en hoge energiekosten de situatie verder verslechterden. Om extra kosten te beperken, werd de fabriek in juli 2024 abrupt stilgelegd. Er leek hoop te zijn toen in augustus 2024 werd aangekondigd dat het Belgische Pauwels Engineering Droste zou overnemen. Die hoop lijkt, net zoals bij recent het Haagsche Hopje, nu te vervliegen. Al zal iedere marketeer je kunnen vertellen dat Droste nog steeds een flinke merkwaarde heeft in het collectieve geheugen. Dus zijn er kansen voor 'reanimarketing', zoals retailexpert Rupert Parker Brady zo'n situatie eerder omschreef, met wellicht ook vernieuwde producten. Zie het als het Droste-effect 2.0, inderdaad.

Droste-flikken

Bekijk hieronder de film: The Droste Effect in 3D, made with Blender 4.0 - creatie: Jan Hinke.
(PvWK, bronnen: Distrifood, TG en MT | beeld: Droste en YouTube)

Klassiek Droste-effect



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken